• Skenhede

Försäkra katt?

Har märkt att man tycker det är mycket märkligt (?!) att jag har mina katter försäkrade. Därför undrar jag om det är så att folk inte brukar försäkra sina katter. Och varför? Tacksam för svar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-14 12:08
    Frågan är alltså; har du din katt försäkrad?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Försäkra katt?
  • AstridH
    lövet2 skrev 2014-05-14 17:27:48 följande:
    Du har aldrig haft en riktig utekatt, va´? Obestämd
    En "riktig" utekatt kan väl fortfarande vara försäkrad och få vård? Eller är den mindre riktig om man bryr sig om den? Jag tror att vi är ganska många som anser att man inte bör ha katt om man ser den som en mindre värd förbrukningsvara.
  • AstridH
    EnGladPingvin skrev 2014-05-14 16:24:49 följande:
    Absolut, är man beredd att betala det vården kostar och klarar av det är inte försäkring nödvändig, men att chansa och tro att det lönar sig att inte ha försäkring skulle jag inte rekommendera. Vi betalar 70 kr/mån för försäkringen = 840 kr/år. Utöver det är det en självrisk på runt 1700 kr har jag för mig. De pengarna tjänade vi snabbt in redan första året när ena katten 10 månader gammal blev inlagd med dropp och en massa tester i 3 dagar pg av en fästingrelaterad sjukdom. Kommer inte ihåg hur mycket det kostade, men det var ett antal tusenlappar. Ett år senare var vi tvungna att operera bort två klor på katten och det var minsann inte billigt det heller. Bara första undersökningen kostade 1600 kr eftersom det var akut på helg och självklart åkte vi in akut eftersom katten hade ont. På det kom sen kostnader för operationen. Sen dess har katten hållit sig frisk och skadefri, men vi är glada för försäkringen.
    Ja, alltså, jag har min egen katt försäkrad just av den anledningen. Jag skulle ändå se till att betala vården för henne om hon hade varit oförsäkrad, men för min egen del vill jag gärna ha en försäkring som håller kostnaderna i schack.
  • Soltussen

Oförsäkrade, men går givetvis till veterinären när det behövs. Katterna är 14 år och har vart väldigt friska, men har fått söka vård för urinsten, utöver det vaccination och sterilisering. Vår tredje katt blev akut sjuk och vi fick avliva henne;( nyligen. Skulle jag ta en ny katt så skulle jag försäkra.

• EnGladPingvin
    lövet2 skrev 2014-05-14 17:27:48 följande:
    Du har aldrig haft en riktig utekatt, va´?

Vad menar du? Att bara för att man har utekatt bryr man sig inte? Ogillar skarpt när man sprider myten om att utekatter behöver man inte ta hand om på samma sätt. Våra katter får gå ut och de är försäkrade, kastrerade och får självklart veterinärvård när de behöver det.
  • Texasthecat

Klart att båda katterna är försäkrade. De är även öronmärkta, trots att de är innekatter.

Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Kaoru 10/5-13 samt sambon Kenji...
  • PlayWood

Kastrerad men inte försäkrad. Jag får ta smällen om det händer han nåt. Vilket jag redan har gjort, det gick mellan åtta och nio tusen kr. ångrar inte en sekund att vi åkte in med han trots priset.. Jag räknade på det och det va billigare nu när han är oförsäkrad, då jag inte har suttit och betalat hans försäkring år efter år..

• Mandel

Har slutat ha dem försäkrade eftersom det endast varit 2 gånger på 20 år som jag behövt uppsöka veterinär med samma katt till och med och då kom jag inte ens upp i det belopp man måste komma över för att få ersättning. Första gången hade katten blivit biten av en annan katt och fått en infektion i låret. Kostade inte ens 1.000kr med veterinär och penicillin. Andra gången konstaterade veterinären att katten var känslig i magen och behövde specialkost och det gick inte heller på över 1.000kr.
    Blev mest skrämd i början eftersom jag hade kompisar med fina raskatter som var sjuka hela tiden vilket mina katter inte varit

Har pengar på sparkontot så skulle det hända något som går att bota fast till en hög summa så är det inga problem. De är id-märkta och kastrerade osv. Den ena åker på årlig koll och klippning hos veterinär och det går inte på försäkringen och kostar inte heller över 1.000kr.
    Har endast tagit bort en katt och det var av ålder.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • lövet2
    EnGladPingvin skrev 2014-05-14 19:38:46 följande:

Vad menar du? Att bara för att man har utekatt bryr man sig inte? Ogillar skarpt när man sprider myten om att utekatter behöver man inte ta hand om på samma sätt. Våra katter får gå ut och de är försäkrade, kastrerade och får självklart veterinärvård när de behöver det.
    En riktig utekatt är inte en kelgris. Den drabbas inte av alla dessa vällevnadssjukdomar som innekatter får. Den har kvar sin naturliga instinkt att gömma sig, ligga helt stilla och bara vänta ut skador och sjukdomar. Därför är det inte särskilt stor chans att kattens människa ens märker av någonting förrän katten mår bra igen. Eller - naturligtvis - dör av sina skador.

Om vår katt någon gång hade dykt upp hemma med en svårare skada, så hade han antagligen dött av hjärtslag i fall vi hade försökt stoppa honom i bilen och skjutsa honom till en veterinär. Bilar var hans största fasa och skräck ...
  • Majsan70

ALLA våra 6 katter är försäkrade. Högsta veterinärvård, med rehab och mediciner som ingår samt livförsäkrade. Tre av dem är avelsförsäkrade.  Hundarna och hästen är oxå rejält försäkrade.
    Det blir snabbt dyrt om en katt blir sjuk. Ruskigt dyrt!

• nemo1

Vad tragiskt det är att se att nästan 20% inte har sina katter försäkrade. Kan inte tänka mig att någon när det väl gäller och vad ni än säger här pungar ut med 30-40.000:- utan då avlivas katten.

Svar på tråden Försäkra katt?