• Anonym (SomethingBlue)

    Har alla barn rätt till sin/en mamma?

    Ja, har alla barn rätt till antingen sin biologiska mamma eller en adoptivmamma? Detta leder förstås in på frågan om ensamma män/homosexuella par (män) ska få adoptera och hur motiverar man i sådana fall då att barnen aldrig kommer få en mamma? 

  • Svar på tråden Har alla barn rätt till sin/en mamma?
  • Anonym (Dumt)
    Anonym (SomethingBlue) skrev 2014-05-14 21:55:00 följande:
    Nej jag har kanske inte rätt. Självklart vet jag inte vad som är bäst för alla människor på hela jorden. Skillnaden är att jag vill inte välja bort någonting som man har möjlighet att göra. Ni vill välja bort någonting för att det kanske inte blir bättre med. 
    Nä, du tänker så ensidigt. Vi vill inte välja bort föräldrar. Vi tror bara inte att könet har lika stor betydelse som du har. Vi tror att två manliga föräldrar är lika bra som en manlig och en kvinnlig. 1+1 är faktiskt två. Och adopterar man som ensamstående så har man ofta ett kontaktnät runt barnet som barn till två föräldrar sällan får tillgång till. Så resonerar man som du gör så väljer du bort en pappa och ett stort kontaktnät.

    Om du bara istället förstår att i alla fallen så får barnen lika mycket, det är bara olika saker. Och eftersom vi inte värderar föräldraskap och vuxennärvaro efter kön eller biologi så gör det ingen skillnad.

    Du argumenterar väldigt naivt utan någon som helst vilja att se det på ett annat sätt än ditt eget. Bara för att du misstolkar och tillskriver oss åsikter vi inte har så får du inte mer rätt.
  • Dohgon

    vet inte om man måste ha en mamma. däremot måste man ha en förälder det är väl desto viktigare =)

  • Anonym (M)
    Anonym (SomethingBlue) skrev 2014-05-14 21:47:35 följande:
    Vad är det som är så svårt för dig att förstå? Jo, det är ju precis det ni gör. Genom att tro att antalet föräldrar och könet på dem är oväsentligt, och sedan agera utifrån det, så väljer ni bort en förälder.  Det är helt uppenbart att du inte kan se saker klart, med tanke på din sista mening. Menar du på fullt allvar att jag hade blivit en bättre person om jag propagerade för att barn inte ska ha mammor (eller förlåt, att det inte spelar någon, men att det är det som händer i praktiken)? Är det så man är en god och bra person? 
    Anonym (M) skrev 2014-05-14 21:30:56 följande:
    Ingen vill att barn förlorar sina föräldrar (förutsatt att de är normala och kärleksfulla). Men du skriver att mammor är viktigare än pappor. Du, och ingen annan, värderar en förälder som sämre än en annan, enbart baserat på kön. Vad gör pappor till sämre föräldrar än mammor?
    Nej, du hittar ju på nu. Det är inte jag som påstår att en förälder är sämre än den andre. Jag vill ju att ett barn ska få ha båda sina föräldrar, medan du/ni propagerar för att det inte spelar någon roll (vilket i praktiken betyder att man kan bli utan en förälder). Alltså. Mitt scenario: Alla barn ska ha rätt till en mamma och pappa. Ert scenario: Om några vuxna känner för det ska de kunna bestämma att barnet blir utan den ena föräldern med motiveringen att "det spelar ingen roll vilket kön man har": 

    Nej, jag hittar inte på, jag läser vad du skriver. Gör det du också! På flera ställen hävdar du att mamman har en särställning och ingenstans skriver du att pappor är lika viktiga som mammor. Ska jag anta att dina åsikter är något annat än vad du skriver?
  • Anonym (Dumt)
    vampyria2 skrev 2014-05-14 21:57:38 följande:

    Det finns dessutom massor av studier i den här frågan på nätet om du orkar googla lite och de flesta visar att barn till tex homosexuella överlag mår väldigt bra, så din fråga är inte direkt något nytt utan det finns svar att få på frågan.


    Enligt en dansk studie som gjordes för något år sedan mår barn till lesbiska tom bättre och har mindre risk för psykisk ohälsa än barn med olikkönade föräldrar. I studien tar man inte upp barn till två pappor eftersom det är för ovanligt för att de skulle få ihop tillräckligt många barn i vuxen ålder. Men det visar kanske att det inte är så självklart att normen är det bästa.
  • Anonym (SomethingBlue)
    Anonym (Dumt) skrev 2014-05-14 21:51:12 följande:
    Ja, jag tror att du hade varit en bättre person som kunde tänka utanför normerna om du hade vuxit upp utan din mamma. Genom att stigmatisera barn som växer upp utanför normerna och tillskriva dem känslor de inte har så skadar du dem. Det är människor som du som gör att barn som inte växer upp i normen mår dåligt. Alltså anser jag att du hade varit en bättre människa som gjorde mer för barns bästa om du vuxit upp utan din mamma.
    Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på det här... Om du anser att det är definitionen av en bättre människa så trivs jag nog bättre med att vara en sämre människa. 
  • vampyria2
    Anonym (Dumt) skrev 2014-05-14 22:03:25 följande:
    Enligt en dansk studie som gjordes för något år sedan mår barn till lesbiska tom bättre och har mindre risk för psykisk ohälsa än barn med olikkönade föräldrar. I studien tar man inte upp barn till två pappor eftersom det är för ovanligt för att de skulle få ihop tillräckligt många barn i vuxen ålder. Men det visar kanske att det inte är så självklart att normen är det bästa.
    Ja den var en av de jag tänkte på men vet att alla inte är mottagliga för att det faktsikt till och med kan vara på det sättet :p
  • Anonym (SomethingBlue)
    Anonym (M) skrev 2014-05-14 22:02:32 följande:

    Nej, jag hittar inte på, jag läser vad du skriver. Gör det du också! På flera ställen hävdar du att mamman har en särställning och ingenstans skriver du att pappor är lika viktiga som mammor. Ska jag anta att dina åsikter är något annat än vad du skriver?
    Ja jag har skrivit att mamman har en särställning, men att barn mår bäst med båda sina föräldrar vilket ska vara första prio. Har jag också skrivit på ett flertal ställen. 
  • Anonym (Dumt)
    Anonym (SomethingBlue) skrev 2014-05-14 22:07:00 följande:
    Jag vet faktiskt inte vad jag ska svara på det här... Om du anser att det är definitionen av en bättre människa så trivs jag nog bättre med att vara en sämre människa. 
    Synd bara att det drabbar barn som mår dåligt för att normsamhället får dem att vara avvikande. Men det kanske spelar mindre roll? Du kanske inte är barnens bästa det gäller? Eller är det bara barn som lever i normen som har rätt att må bra?
  • Anonym (anknytning)

    Läser psykologi nu ang anknytning och har det färskt.i.minnet och kan säg att "mamman" är inte den viktigaste. Vi tror gärna det handlar om just mamma eftersom det blivit en norm i.samhället att mamman är den som anknyter till sina barn, det är hon som stannar hemma osv. Detta på grund av bekvämlighet som att barnet och mamman anknöt något under graviditeten/förlossningen o mamman är den med maten, därav är det enklare att mamman sköter om barnet.. Det är dock bevisat att anknytning och matning inte har med någonting att göra.. Barn tyr sig till de som kramar mest, den som är mjuk o go o kan ge trygghet.. Så även om maten skulle komma från en flaska så om pappan ligger o gosar med barnet, sjunger o tröstar, läser sagor och pratar med barnet så kommer de bildas en lika stark anknytning mellan pappa o barn.. De är inte könet som avgör om man är den bättre lämpade föräldern..

  • Anonym (Ja)

    Jag tycker absolut att alla barn har rätt till en mamma och en pappa. Att två kvinnor/män påstår sig ha rätt att skaffa barn är löjligt. Barn är ingen rättighet vilket många tror.

Svar på tråden Har alla barn rätt till sin/en mamma?