• Forumvärd

    Vargjakt- bra eller dåligt?

    Hur tänker du kring rovdjursjakt och då speciellt jakt av varg.
    Är det något nödvändigt?
    Ska det förbjudas eller ska vi kanske t.om skjuta fler vargar.
    Hur tänker du i den här frågan?
    Rösta och diskutera gärna!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vargjakt- bra eller dåligt?
  • UniqueSnowflake
    Fagerlund skrev 2014-05-19 13:02:12 följande:
    Förmodligen döden åt alla Sverigedemokrater också, eftersom partiet är positivt till vargjakt.
    Nåja, hon avreggade sig själv iaf efter det självmålet.
  • molly50
    Minniemousemommy skrev 2014-05-16 20:49:25 följande:
    Insekter har jag aldrig och kommer aldrig räkna som djur. Dom är ohyra. Jag är emot JAKT på oskyldiga djur. Om dom kommer emot mig och försöker skada mig eller min familj och jag kan döda dom - Ja, då gör jag det. Om jag och min familj blir vilse i skogen och tvungna att jaga djur för att sedan äta upp dom - ja, då gör vi det också. Men att LETA UPP DJUR, enbart för att DÖDA DOM är i mina ögon ett sjukligt beteende som bör innebära att man hamnar på psyket. Det är inte friskt att vilja döda någon. Jag vill inte döda insekter heller, men ser jag dom inte eller om tex en mygga sätter sig på mig och vill ta mitt blod, då dör dom. Men jag skulle aldrig gå till en skog och leta upp dom bara för att det är kul, eller skjuta slumpvisa fåglar som flyger över mig. Det är inte friskt. Att äta djur och att försvara sig mot dom är helt okej, det har vi alltid gjort. Förr tog vi deras skinn också för att hålla oss varma men det behövs ju inte längre.
    Jag måste få fråga,äter du kött och i så fall,hur får du tag på det?

    Om du äter kött och köper det i affären,är du då medveten om att det kan vara kött från djur som gått en plågsam död till mötes genom slakt och hemska transporter?
    Djur som kanske stått i trånga hallar och fått tillsatser i fodret osv.
    Är du det och ändå köper kött på affärerna så tycker jag det är lite dubbelmoral att prata om att du värnar om djuren.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Minniemousemommy
    molly50 skrev 2014-05-19 17:57:36 följande:
    Jag måste få fråga,äter du kött och i så fall,hur får du tag på det?

    Om du äter kött och köper det i affären,är du då medveten om att det kan vara kött från djur som gått en plågsam död till mötes genom slakt och hemska transporter?
    Djur som kanske stått i trånga hallar och fått tillsatser i fodret osv.
    Är du det och ändå köper kött på affärerna så tycker jag det är lite dubbelmoral att prata om att du värnar om djuren.

    Jag tycker det är helt okej att äta kött, att döda för att äta och att döda för att överleva. Jag äter kött ja, men jag tycker det är helt sjukt när människor går ut och verkligen jagar upp ett djur bara för att döda. Ska dom även äta det är det okej, men att döda för nöjes skulle som jag vet att många gör tycker jag inte är okej alls.


    Jag älskar djur ja, men jag tror även på livets cirkel. Alla köttätare har dödat andra djur för att överleva (förutom asätarna) sen tidens begynnelse. Det är naturligt. Men att ta någons liv bara för att man tycker att dom blivit för många, för att man har tråkigt eller för att man tävlar är helt sjukt enligt mig. Det är ett sjukt beteende. Jag skulle aldrig skada eller döda ett djur för skojs skull, men som jag skrev tidigare så skulle jag absolut kunna döda för att överleva om det krävdes och jag äter ju djurprodukter varje dag så. Och vad som händer i slakteriet har jag inget med att göra tycker jag. Vi har haft djur i bondgårdar för att äta av dom och ta del av deras andra produkter i flera tusen år. Det var faktiskt så många sjukdomar började spridas, genom att människor och djur levde så nära inpå varandra. Därför tycker jag att det är bättre med slakterier så att vi slipper ha kossor och grisar i varje hus. Dom jobbar ju faktiskt med att fixa våran mat, så jag litar på dom.

  • UniqueSnowflake
    Minniemousemommy skrev 2014-05-17 00:17:08 följande:
     Hoppas mammutarna, de sabeltandade tigrarna och dinosaurierna kommer tillbaka och förklarar det för dig. Hur många raser ska människorna få utrota innan ALLA inser att det är fel?
    I'm taking you to school.

    Mammutarna dog ut. Men elefanterna är deras släktingar.

    Ang mammutarnas död:Det finns tre teorier. En har med människan att göra, den andra med klimatförändringar, den tredje med sjukdom.

    De flesta mammutar dog ut i slutet av den senaste istiden. En slutgiltig förklaring till detta är forskarna ännu inte överens om. Men dvärgmammutarnaWrangels ö dog inte ut förrän cirka 1700–1500 f.Kr.


    Om det var klimatförändringar eller för högt jakttryck som ledde till att mammutarna dog ut är omtvistat. Det finns också en teori om att mammutarna kan ha dött ut på grund av någon smittsam sjukdom.


    /WIKIPEDIA

    Sabeltandade tigrarna dog ut. Dagens tigrar och andra kattliknande rovdjur är deras släktingar.

    Note that it took around 8 million years for a new type of saber-toothed cat to fill the niche of an extinct predecessor in a similar ecological role; this has happened at least four times with different families of animals developing this adaptation. Although the adaptation of the saber-like canines made these creatures successful, it seems that the shift to obligate carnivorism, along with co-evolution with large prey animals, led the saber-toothed cats of each time period to extinction. As per Van Valkenburgh, the adaptations that made saber-toothed cats successful also made the creatures vulnerable to extinction. In her example, trends toward an increase in size, along with greater specialization, acted as a "macro-evolutionary ratchet": when large prey became scarce or extinct, these creatures would be unable to adapt to smaller prey or consume other sources of food, and would be unable to reduce their size so as to need less food.[8]


    /Wikipedia


    Människan har inget med deras utdöende att göra, utan snarare att deras kost förändrades och minskades.

    Ang dinosaurier så finns många teorier, de allra flesta teorier har en händelse som skett långt innan människan fanns på jorden. Ett exempel: En meteorit som var så stor att den slog upp ett moln av gas och jord så solen blockerades, växter dog och många arter dog ut.

    Men dinosauriernas avlägsna släktingar kanske finns kvar på jorden, nämligen fåglarna!
    Därom tvista de lärde men som sagt, slå upp på Google "what made dinosaurs extinct"

  • Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-05-19 21:44:10 följande:

    Jag tycker det är helt okej att äta kött, att döda för att äta och att döda för att överleva. Jag äter kött ja, men jag tycker det är helt sjukt när människor går ut och verkligen jagar upp ett djur bara för att döda. Ska dom även äta det är det okej, men att döda för nöjes skulle som jag vet att många gör tycker jag inte är okej alls.


    Jag älskar djur ja, men jag tror även på livets cirkel. Alla köttätare har dödat andra djur för att överleva (förutom asätarna) sen tidens begynnelse. Det är naturligt. Men att ta någons liv bara för att man tycker att dom blivit för många, för att man har tråkigt eller för att man tävlar är helt sjukt enligt mig. Det är ett sjukt beteende. Jag skulle aldrig skada eller döda ett djur för skojs skull, men som jag skrev tidigare så skulle jag absolut kunna döda för att överleva om det krävdes och jag äter ju djurprodukter varje dag så. Och vad som händer i slakteriet har jag inget med att göra tycker jag. Vi har haft djur i bondgårdar för att äta av dom och ta del av deras andra produkter i flera tusen år. Det var faktiskt så många sjukdomar började spridas, genom att människor och djur levde så nära inpå varandra. Därför tycker jag att det är bättre med slakterier så att vi slipper ha kossor och grisar i varje hus. Dom jobbar ju faktiskt med att fixa våran mat, så jag litar på dom.


    Du tycker att du har inget att göra med vad som händer i slakthuset, men du har att göra med vand andra människor gör på sin fritid?


    Hur anser du att viltstammar ska begränsas utan jakt?

  • Minniemousemommy
    UniqueSnowflake skrev 2014-05-19 22:00:57 följande:
    I'm taking you to school.

    Mammutarna dog ut. Men elefanterna är deras släktingar.

    Ang mammutarnas död:Det finns tre teorier. En har med människan att göra, den andra med klimatförändringar, den tredje med sjukdom.

    De flesta mammutar dog ut i slutet av den senaste istiden. En slutgiltig förklaring till detta är forskarna ännu inte överens om. Men dvärgmammutarnaWrangels ö dog inte ut förrän cirka 17001500 f.Kr.


    Om det var klimatförändringar eller för högt jakttryck som ledde till att mammutarna dog ut är omtvistat. Det finns också en teori om att mammutarna kan ha dött ut på grund av någon smittsam sjukdom.


    /WIKIPEDIA

    Sabeltandade tigrarna dog ut. Dagens tigrar och andra kattliknande rovdjur är deras släktingar.

    Note that it took around 8 million years for a new type of saber-toothed cat to fill the niche of an extinct predecessor in a similar ecological role; this has happened at least four times with different families of animals developing this adaptation. Although the adaptation of the saber-like canines made these creatures successful, it seems that the shift to obligate carnivorism, along with co-evolution with large prey animals, led the saber-toothed cats of each time period to extinction. As per Van Valkenburgh, the adaptations that made saber-toothed cats successful also made the creatures vulnerable to extinction. In her example, trends toward an increase in size, along with greater specialization, acted as a "macro-evolutionary ratchet": when large prey became scarce or extinct, these creatures would be unable to adapt to smaller prey or consume other sources of food, and would be unable to reduce their size so as to need less food.[8]


    /Wikipedia


    Människan har inget med deras utdöende att göra, utan snarare att deras kost förändrades och minskades.

    Ang dinosaurier så finns många teorier, de allra flesta teorier har en händelse som skett långt innan människan fanns på jorden. Ett exempel: En meteorit som var så stor att den slog upp ett moln av gas och jord så solen blockerades, växter dog och många arter dog ut.

    Men dinosauriernas avlägsna släktingar kanske finns kvar på jorden, nämligen fåglarna!
    Därom tvista de lärde men som sagt, slå upp på Google "what made dinosaurs extinct"


    Jag vet redan allt det där, men tack för infon ändå. Men hur tror du att en art dör ut? Vet du hur många arter människorna har hjälpt till att få att dö ut? Mammutarna tex. Jag tror i alla fall att vi dödade så många att dom hade svårt att hitta partners och föröka sig med, och på det tro istiden slut och då kanske det blev för varmt för dom. Det finns väl inga riktiga bevis på hur det gick till, men jag tror i alla fall att människor vad en stor del av det.
  • honungmannen

    Bl. a för att björnen dödar människor,flertal ggr dom senaste åren.. Varg har bara tagit hundar och boskap..


    mixxiec skrev 2014-05-18 02:44:23 följande:
    På vilket sätt?

  • Fagerlund
    Minniemousemommy skrev 2014-05-19 22:16:43 följande:
    Jag vet redan allt det där, men tack för infon ändå. Men hur tror du att en art dör ut? Vet du hur många arter människorna har hjälpt till att få att dö ut? Mammutarna tex. Jag tror i alla fall att vi dödade så många att dom hade svårt att hitta partners och föröka sig med, och på det tro istiden slut och då kanske det blev för varmt för dom. Det finns väl inga riktiga bevis på hur det gick till, men jag tror i alla fall att människor vad en stor del av det.
    Fullständigt oemottaglig för fakta, tydligen.
  • UniqueSnowflake
    Minniemousemommy skrev 2014-05-19 21:44:10 följande:
    . Men att ta någons liv bara för att man tycker att dom blivit för många, för att man har tråkigt eller för att man tävlar är helt sjukt enligt mig. Det är ett sjukt beteende.
    Att ta någons liv är fruktansvärt ja, och det bestraffar samhället mördaren med - med långa straff.

    Att ta ett DJURS liv för att man tycker de blivit för många är inget annat än självbevarelsedrift.  Det är det jakten är till för. Det är därför man än idag får ledigt från skolan (och tar jobbsemester) i en vecka under höstterminen och går ut och jagar med sina barn. För att lära dem att skogen måste skötas. För dessa människor (de flesta finns i Västsverige anar jag) är detta ett naturligt levnadssätt. Hela familjen vet att älg, hjort, ren etc som nu finns i frysen räcker vintern lång.

    Om det istället skulle vara så att vargen skulle överbefolka Sverige så skulle den inte vara särskilt snäll eller vårdande mot oss människor. De skulle äta upp "de där tvåbeningarna som bara är i vägen för vår flock". Var så säker.

    Sluta läsa sagor och gå ut på studiebesök i verkligheten.
  • UniqueSnowflake
    Fagerlund skrev 2014-05-19 22:22:58 följande:
    Fullständigt oemottaglig för fakta, tydligen.
    Ja. Chockerande. Jag är synnerligen besviken. Förebrår mig själv för att jag ens försökte.
Svar på tråden Vargjakt- bra eller dåligt?