• Anonym (Boken)

Era bästa böcker!

Jag vill gärna ha lite tips på bra böcker. Så vad läste du senast? Vad tyckte du om den? Vilken är din favoritbok.
    Ut med alla bra böcker (vuxenböcker). 

• Svar på tråden Era bästa böcker!
  • Flisan79

Deckare: Kepler och Jussi Adler Ohlsen

Spänning/action: Anders de la mottes "gejm", "buzz" och "bubble"

Chicklit: allt av marian keyes, Lucy Dillon är också helt ok.

Komedi: liftarens guide till galaxen, gräspojken

Mer seriöst: Hjalmar Söderberg: dr glas och Den allvarsamma leken

Fantasy: the maze runner av James dachner, hushserien av Becca Fitzpatrick, divirgentserien av Veronica Roth, the mortal instruments serien av cassandra Claire och givetvis twilight och hungerspelen

Övrigt: allt av Fredrik Lindberg

Kan återkomma om jag kommer på fler. Har givetvis läst mer men allt känns inte "fantastiskt"

• Lenalena01

Bäst just nu! Inspirationsböcker: Du blir vad du tänker - Yngve Borgström & Ulf Sandström Att ta sig upp när man är nere - Susan Tanner & Jillian Ball Hemligheten - Rhonda Byrne Dying to be me / Döden gav mig livet - Anita Moorjani Skönlitteratur: Bully - Penelope Douglas Syskonkärlek - Katarina von Bredow Sagan om Isfolket - Margit Sandemo Amy Harmon - Making faces

• Erizajo

Läste nyss serien 50 shades of grey, de var super! Annars gillar jag Norah Roberts

• Lady Godiva

En av de absolut bästa böcker jag har läst är Moment 22 av Joseph Heller. Den är sarkastisk och rolig, helt i min smak! Den är förstås inte direkt ny (tror den kom ut 1961) men den håller fortfarande i mitt tycke.

Annars finns det ju så otroligt mycket böcker i olika genres, tycker det är svårt att rekommendera böcker. Jag är en riktig "allätare", läser allt från svenska klassiker till "chicklit". Marian Keyes är en mästarinna på det sistnämnda, hon skriver fantastiskt bra och roliga böcker. Gillar man skräck är Stephen King ett givet namn liksom Dean R Koontz.

Jag anser att det är ett måste att läsa svenska författare, exempelvis Vilhelm Moberg, August Strindberg, Ivar- Lo Johansson, Moa Martinsson, Harry Martinsson... Finns hur mycket som helst där också.

Om du skulle vara intresserad av böcker som inte är skönlitterära kan jag varmt rekommendera David Eberhard. Han är psykiater och skrev boken I trygghetsnarkomanernas land: Sverige och det nationella paniksyndromet. Den handlar bland annat om hur vi i Sverige ständigt vill förbjuda ganska ofarliga saker eftersom vi har ett överdrivet behov av trygghet. Den är väldigt tänkvärd och skriven på ett humoristiskt sätt. Jag sträckläste den! Han har även skrivit boken Ingen tar skit i de lättkränktas land och handlar som titeln antyder om hur förbaskat lätttkränkta vi är i dag. Han har skrivit fler böcker men tyvärr har jag bara läst de två än så länge. Tänkte det ska bli ändring på det snart!

Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Anonym (Boken)

Ah vad mycket bra tips. Nu fick jag lite inspiration. Fortsätt gärna att skriva, antar att det är fler här som läser böcker. ;)

Jag googlade Fredrik Lindberg men fick bara upp curlingspelaren Fredrik Lindberg... Ingen författare. 

• Flisan79

Förlåt, autocorrect måste ha ändrat. Lindström ska det vara. Du vet han "värsta språket"

• MuppinCowboy
    Lenalena01 skrev 2014-05-15 17:04:08 följande:
     Sagan om Isfolket - Margit Sandemo Amy Harmon - Making faces
    Hur många böcker jag än läser så finns det en bokserie som finns i mitt hjärta, den var ett stående inslag i min uppväxt och vi var 3 generationer som slogs om varje bok när dom ut varannan månad.. än idag älskar jag böckerna och plöjer igenom alla 47 med jämna mellanrum (både i pappersform och i form av ljudbok) Vad böckerna heter? Sagan Om Isfolket av Margit Sandemo (ljudböckerna löses av en gammal farbror vid namn Gösta Grevillius, han läser nästan alla böckerna och man blir fäst vid hans röst efter ett tag, haha ha)

Annars gillar jag allt: Astrid Lindgren, Vilhelm Moberg, Gillian Flynn, Belinda Bauer, Justins Cronin, Isaac Asimov, Tom Rob Smith och många många flera
    Dumhet diskriminerar inte
  • Anonym (Boken)

Djungelbarn är en ungdomsbok. :P Söker tips på vuxenböcker.

• Grande Rock

Paths of Glory - Jeffrey Archer
    Polarnattens Leende - Svante Lysén

It's Good But It Just Ain't Right
Svar på tråden Era bästa böcker!