• Anonym (Boken)

Era bästa böcker!

Jag vill gärna ha lite tips på bra böcker. Så vad läste du senast? Vad tyckte du om den? Vilken är din favoritbok.
    Ut med alla bra böcker (vuxenböcker). 

• Svar på tråden Era bästa böcker!
  • Anonym (Boken)

Jag håller på och läser Jacobs värld av Jodie Picoult, hittills är den väldigt bra. :)

• Anonym (Dvärgen!)

Dvärgen av Pär Lagerkvist!

Den är skriven 1944 och är en dagboksroman ur en ondskefull dvärgs perspektiv. Man får följa med i dvärgens tankegångar, hans syn på mänskligheten men också sina (inte så positiva) känslor inför sig själv. Det finns många intressanta plan i den här romanen, både psykologiska och samhälleliga (skrevs i slutet av andra världskriget och anknyter mycket till ondskan där).

Det är min favoritroman, kan varmt rekommendera den! 

• JL88
    Anonym (Boken) skrev 2014-06-01 12:17:14 följande:
    Jag håller på och läser Jacobs värld av Jodie Picoult, hittills är den väldigt bra. :)
    Jag har läst en annan bok av samma författare, tror att den hette Försvinnanden eller något liknande. Också väldigt bra!
  • Unaangelita

Bästa boken jag läst:
    Påven Johanna, skriven av Donna Woolfolk Cross.
    Handlar om en kvinnlig påve. Är den sann eller inte..Det vet man ej ;)
    Men otroligt bra skriven! Har läst den boken 20 ggr minst.

Annars är allt av Sophie Kinsella läsvärt! Lättläst, roligt och gulligt.
    Även Marian Keyes är en favorit i min bokhylla. Chicklit när den är som bäst.

Gillar man böcker tagna ur verkligheten ska man läsa Torey Hadens alla böcker.
    Torey är barnpsykolog och skriver om alla sorta barn hon har stött på. Varning för tårar och hemskheter dock!

• Anonym (Boken)

Kom igen, det måste finnas fler som gillar att läsa?

• Skepparen
    Anonym (Boken) skrev 2014-06-09 15:13:48 följande:
    Kom igen, det måste finnas fler som gillar att läsa?
    Mina fem tips:

Greven av Mote-Cristo, Alexander Dumas
    Den hemlighetsfulla ön, Jules Verne
    Enligt Maria Magdalena, Marianne Fredriksson
    Låt den rätte komma in, John Ajvide Lindqvist
    Ondskan, Jan Guilluo

• PlayWood

Jag är kräsen, jag vill inte läsa för spejsade grejer, vampyrer och varulvar, för det blir så lätt banalt och typiskt, man drar bara en djup suck och skakar på huvet. Svårt att hitta nåt att rekommendera. Jag läser mest "faktaböcker" och biografier eller så läser jag nåt som jag redan har läst fast på ett annat språk. Independents day, Oliver twist.

Just nu håller jag på med Törnfåglarna av Colleen McCullough. Egentligen är det inte my cup of tea, men den är helt ok, bra skriven, den håller en intresserad.

Jag har hört att "
    Förr eller senare exploderar jag" av John Greens Ska vara superbra men jag har inte läst den. (Det är en ungdomsbok om kärlek och sjukdom) ska läsa den när jag har några böcker färre på mitt skrivbord.

"The Center Cannot Hold" av Elyn Saks, (skriven av en schizofreni, om sin sjukdom, den sägs vara eller bli en klassiker i sin gren. Det verkar vara en väldigt intressant bok.

• Dina08

Jag håller på med Mississippi av Hillary Jordan och den verkar lovande. Annars håller jag med om att Khaled Hosseinis böcker är fantastiska. Det har kommit en ny nu också.

• Skepparen
    Dina08 skrev 2014-06-09 19:22:19 följande:
    Jag håller på med Mississippi av Hillary Jordan och den verkar lovande. Annars håller jag med om att Khaled Hosseinis böcker är fantastiska. Det har kommit en ny nu också.
    Då får jag gå mot strömmen och säga att jag anser att Khaled Hosseinis är gravt överskattad. Tempofattigt, tröttsam dialog och i det stora hela rätt kasst. Dock har jag bara läst Flyga drake, möjligen är de andra bättre men jag tvivlar. 
  • Rocket Mania
    PlayWood skrev 2014-06-09 16:34:36 följande:
    Jag har hört att "Förr eller senare exploderar jag" av John Greens Ska vara superbra men jag har inte läst den. (Det är en ungdomsbok om kärlek och sjukdom) ska läsa den när jag har några böcker färre på mitt skrivbord.
    Den...är...så...sorglig.... (byt ut .... mot hulkande snyftningar).
    Skepparen skrev 2014-06-10 08:56:34 följande:
    Då får jag gå mot strömmen och säga att jag anser att Khaled Hosseinis är gravt överskattad. Tempofattigt, tröttsam dialog och i det stora hela rätt kasst. Dock har jag bara läst Flyga drake, möjligen är de andra bättre men jag tvivlar. 
    Jag tycker Tusen strålande solar är bättre än flyga drake. Den sista boken kommer jag inte igenom, ska ge den ett nytt försök i sommar.

Mitt tips till TS är Shantaram, Divergent-serien, Molnfri bombnatt och Hundraåringen som ...

Svar på tråden Era bästa böcker!