• Anonym (Boken)

Era bästa böcker!

Jag vill gärna ha lite tips på bra böcker. Så vad läste du senast? Vad tyckte du om den? Vilken är din favoritbok.
    Ut med alla bra böcker (vuxenböcker). 

• Svar på tråden Era bästa böcker!
  • Aniiee
    Anonym (Boken) skrev 2014-05-15 22:38:59 följande:
    Djungelbarn är en ungdomsbok. :P Söker tips på vuxenböcker.
    Bra böcker är bra böcker oberoende av vilka böckerna riktar sig till. Dåliga dito är dåliga oavsett. Om du ratar His dark materials, till exempel, för att det är en "ungdoms" eller rent av "barn"bok så är du bara aningens småsint....

Så....
    His Dark Materials av Phillip Pullman (även The good man Jesus and the scoundrel Christ)
    Otherland-serien av Tad Williams
    H C Andersens sagor av.....
    Vampire Chronicles av Anne Rice
    Mumin-böckerna av Tove Jansson (särskillt Sent i November....)
    Sherlock Holmes av Sir Arthur Conan Doyle
    Stad-serien av PA Fogelström (Alla 8..... missa intede tre fösta, även om bok nr 2 är lite....seg....)
    Bröderna Lejonhjärta av Astrid Lindgen
    Sofies Värld av Jostein Gaarder
    Utvandrar-eposet av Vilhelm Moberg
    De tre musketörerna av Alexandre Dumas
    The Lord of the Rings av JRR Tolkien
    Nightrunner-serien av Lynn Flewelling
    Betryal-serien av Hotaru Odagiri

Så, ett tips från varje hylla med böcker i mitt sovrum. Du får några till, nämligen böckerna jag håller på att läsa (om) för tillfället.... och ja, jag läser faktiskt så många böcker samtidigt.....

The stone Prince av Fiona Patton
    Kuroshitsuji av Yana Toboso
    Left hand of god av Paul Hoffman
    A game of thrones av GRR Martin (Är det bara jag som misstänker att han la till minst ett R för att det skulle likna JRR Tolkien? Konspirationsteori...)
    The Hammer and the blade av Paul Kemp
    Stone Spring av Stephen Baxter
    Watership down av Richard Adams
    The Stolen Throne av David Gaider
    The Last Wish av Andrzej Sapkowski
    Wild Cat Crimes av Carolyn Keene

Nu är ju jag en sån som läser på engelska, men en majoritet av böckerna finns på svenska. Som synes, en salig blandning av barn- ungdoms- och vuxenlittertur (knäppt att göra en sån åtskillnad egentligen, som sagt) i en handfull genrer.
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Anonym (Boken)

Har läst mestadels ungdomsböcker och blir ofta så att jag gärna läser om dem eftersom att jag inte hittat någon bra "vuxenbok" därför efterlyser jag främst vuxenböcker nu. Men jag har älskat ungdomsböcker som alla böcker av Pia Hagmar, Fem-böckerna av Enid Blyton, Harry potter av J.K Rowling, Astrid Lindgren, Narnia, Twilight osv osv. Så det är därför jag vill ha tips i vuxendjungeln. :)

• Anonym (Boken)

Ni får gärna skriva lite om böckerna/författarna också om ni vill. 

• Felidae

Läser också mest ungdomsböcker, men här är några vuxenböcker jag har läst på sistone:

Sophie Kinsella: Bröllopsnatten, Nya kontakter och Mitt nya jag. Alla böcker som Kinsella har skrivit är bra. De är småroliga och ganska lättlästa.

Gillian Flynn: Gone Girl. Spännande med många vändningar.

S.J Watson: Innan jag somnar. Kuslig historia om en kvinna som tappar minnet varje natt.

Pernilla Alm: Alltid du. Om en kvinna som har barn och är lyckligt gift, men så börjar hon jobba på samma ställe som ett gammalt ex.

Shani Boianjiu: Det eviga folket är inte rädda. Om tre unga kvinnors vardag i den israeliska armén.

• Duckan

Jag läser mest deckare (Läckberg, Jungstedt, Minette Walters) men Khaled Hosseinis böcker Tusen strålande solar och Flyga Drake är nog de två bästa böckerna jag har läst. Gillar även sk chick-lit och plöjde Denise Rudbergs alla böcker med  nöje.

• Anonym (Boken)

Petar upp.

• Anonym (Boken)

Knuff knuff..

• JL88

Jag personligen älskar svenska deckare, och då kan jag rekommendera: 

Carin Gerhardsen
    Roslund&Hellström
    Mons Kallentoft
    Camilla Läckberg
    Sofie Sarenbrant
    Kristina Ohlsson
    Karin Alfredsson
    Åsa Larsson
    Ann Rosman
    Ninni Schulman
    Camilla Grebe&Åsa Träff

• Dexter dot com

Har du inte läst Jo Nesbo´s serie om Harry Hole så har du verkligen något att se framemot!

• Tangent

Lite fler boktips
    Böckerna om Nancy av Elsie Johansson
    Händelser vid vatten av Kerstin Ekman
    En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie.
    Flyga drake av Khaled Hosseini
    To kill a mocking bird av Harper Lee
    Författaren Naguib Mahfouz har t ex skrivit Kairotrilogin

Böckerna om  Övärlden av Ursula LeGuin
    Cirkeln, Eld och Nyckeln, men de är ju ungdomsböcker

Svar på tråden Era bästa böcker!