• Uffesson

Kattunge 11v.

Jag har, pga särskilda omständigheter, fått hem en kattunge på 11v.  Jag vet att de i vanliga fall inte ska lämna mamman förrän de är 12v. men, nu blev det så här och jag ber därför om hjälp.

Hur sköter jag om honom på bästa sätt? Han äter vanlig mat och går på låda, men det jag undrar är ifall det finns något spec. som jag ska tänka på nu när han är så ung?

• Svar på tråden Kattunge 11v.
  • Jackson

Om den är vaccinerad och avmaskad riktigt så är det ingenting att oroa sig för. 

• Whitetrash86

man kan ju tycka att 1 vecka hit eller dit inte gör så mkt.

Men det viktigaste är att se till att katten inte blir stressad, immunförsvaret utvecklas som mest nu under v8-12. Och om det försvagas kan det ge problem redan nu som senare i livet.
    Att katten äter mat och går på lådan har faktiskt ingen betydelse. 

• Styrox

Det du ska tänka på är att leka med katten mycket, ge den mycket av din tid. Ge den mycket kärlek och väck inte katten när den sover.

• Janatiq

Kolla öronen. Finns det en svartaktig beläggning så kan man gå till veterinären och få medicin mot öronskabb. Håll rent med tops. Vaccination och avmaskning är bra att tänka på också. Blir/är det en utekatt så bör den kastreras, men inte än. De blir inte könsmogna så tidigt.

• nemo1

Mycket dumt att ta en kattunge för tidigt från sin mamma. Enligt lag får inte ungen flytta innan den är MINST tolv veckor. Åldern mellan 8-12 veckor är oerhört viktiga för kattungen då den får lära sig uppfostran från sin mamma.
    Se till att skaffa en kattkompis till den lille som visar hur man beter sig och för att kattungen ska må bra. Kattungar bör aldrig vara ensamkatter.
    Kattungen ska även vara vaccinerad innan den flyttar då den mycket väl kan ha någon sjukdom som ligger latent och som vid stress, som en flytt från mamma alltid är, poppar upp.
    Boka tid till veterinär för den första av sprutorna. Se sedan till att försäkra katten och vid sex månaders ålder ska ungen kastreras och idmärkas i örat. Och givetvis ska en kattunge inte gå ut.

Har du någon som helst erfarenhet av katter?

• viseversa

Tror inte du behöver oroa dig. Våran katt kom till oss när han var endast 6-7veckor. Han blev 17år gammal och hade inga problem under sitt liv varken men hygien eller mat. Vist 12 veckor är bäst men det kommer gå bra ändå.

• Birmafröken

Jag är nyfiken på vad det kan vara för "särskilda omständigheter" som gör att kattungen måste lämna sin mamma OCH sina syskon OCH sin uppfödare OCH sin invanda miljö före lagstadgade 12 veckors ålder...?

• viseversa

Birmafröken vad är det som säger att det är en raskatt. Uppfödare? Menar du då den som äger huskatten som parade sig med grannens huskatt bakom stallet?

• viseversa

INGEN av våra katter har varit raskatter. Den ena var 6mån när vi fick honom den andra endast 6-7veckor och ja det var av speciella omständigheter också.

• Birmafröken
    viseversa skrev 2014-05-18 09:47:12 följande:
    Birmafröken vad är det som säger att det är en raskatt. Uppfödare? Menar du då den som äger huskatten som parade sig med grannens huskatt bakom stallet?
    Ägare till de honkatter som tillåtits bli dräktiga och föda kattungar är uppfödare, med det uppfödaransvar det innebär.
Svar på tråden Kattunge 11v.