• Uffesson

Kattunge 11v.

Jag har, pga särskilda omständigheter, fått hem en kattunge på 11v.  Jag vet att de i vanliga fall inte ska lämna mamman förrän de är 12v. men, nu blev det så här och jag ber därför om hjälp.

Hur sköter jag om honom på bästa sätt? Han äter vanlig mat och går på låda, men det jag undrar är ifall det finns något spec. som jag ska tänka på nu när han är så ung?

• Svar på tråden Kattunge 11v.
  • Birmafröken
    viseversa skrev 2014-05-18 09:48:15 följande:
    INGEN av våra katter har varit raskatter. Den ena var 6mån när vi fick honom den andra endast 6-7veckor och ja det var av speciella omständigheter också.
    Vad kan det ha varit för speciella omständigheter? Hade både kattmamman, syskonen och uppfödaren dött? 
  • Styrox
    Birmafröken skrev 2014-05-18 11:07:21 följande:
    Vad kan det ha varit för speciella omständigheter? Hade både kattmamman, syskonen och uppfödaren dött? 
    Förlåt att jag frågar, men exakt vad har du med det att göra egentligen?

Hur mycket bättre mår du av att veta det?

Varför vill du veta detta, egentligen?
  • Birmafröken
    Styrox skrev 2014-05-18 11:10:38 följande:
    Förlåt att jag frågar, men exakt vad har du med det att göra egentligen?
    Hur mycket bättre mår du av att veta det?
    Varför vill du veta detta, egentligen?
    Därför att folk hela tiden bortförklarar och negligerar det faktum att vi för katternas väl faktiskt har en lagstiftning i det här landet om när kattungar tidigast får skiljas från sin mamma, syskon och uppfödare.
  • Styrox
    Birmafröken skrev 2014-05-18 11:16:23 följande:
    Därför att folk hela tiden bortförklarar och negligerar det faktum att vi för katternas väl faktiskt har en lagstiftning i det här landet om när kattungar tidigast får skiljas från sin mamma, syskon och uppfödare.
    Och? Var vill du komma?

Är det vad vi diskuterar här i tråden?

Vad tycker du att TS ska göra istället då? Lämna kattungen till ett katthem i en vecka?

Eller göra det bästa av situationen? Eller kanske förbjudas att någonsin ha något husdjur för all framtid, inte ens vandrande pinnar?
  • Birmafröken
    Styrox skrev 2014-05-18 11:22:03 följande:
    Och? Var vill du komma?
    Är det vad vi diskuterar här i tråden?
    Vad tycker du att TS ska göra istället då? Lämna kattungen till ett katthem i en vecka?
    Eller göra det bästa av situationen? Eller kanske förbjudas att någonsin ha något husdjur för all framtid, inte ens vandrande pinnar?
    Jag vill att alla som läser den här tråden (inklusive TS) förstår att det ska till extremt särskilda skäl för att bryta mot lagstiftningen och ta emot en kattunge yngre än 12 veckor. Det är ingenting man bara gör och hoppas på det bästa. Alla katter är värda att få så bra förutsättningar som möjligt i livet och att man följer djurskyddslagens minimikrav om 12 veckor är sannerligen inte för mycket begärt.
  • viseversa
    Birmafröken skrev 2014-05-18 11:05:37 följande:
    Ägare till de honkatter som tillåtits bli dräktiga och föda kattungar är uppfödare, med det uppfödaransvar det innebär.
    Alla är inte ansvarsfulla djurägare oavsett vad du tycker om detta.
  • viseversa
    Birmafröken skrev 2014-05-18 11:07:21 följande:
    Ja kattmamman GASADE han ihjäl(bilens svgasrör och en plstpåse). Syskonen dränkte han så fort dom hade fötts. han sparade TVÅ ungar.

Den ena till sin son och den andra(vår katt) som leksällskap till sonens katt. När dom var 7 veckor tröttnade denna iskalla gubbe på katterna och sa att tar ni dom inte NU så skjuter jag dom i morgon.

Min mammas kompis hade landställe där och hämtade då hem den PYTTELILLA föräldralösa kattungen till oss. Och hos oss levde han sen i 17 år.  fler frågor på det?

Så JA speciella omständigheter.
  • Birmafröken
    viseversa skrev 2014-05-18 11:32:24 följande:
    Alla är inte ansvarsfulla djurägare oavsett vad du tycker om detta.
    Om uppfödaren själv inte förstår sitt ansvar är det kattköparen som får förklara detta och ställa krav. Om kattköparen själv vill sin framtida katts bästa vill säga...
  • Styrox
    Birmafröken skrev 2014-05-18 11:30:10 följande:
    Jag vill att alla som läser den här tråden (inklusive TS) förstår att det ska till extremt särskilda skäl för att bryta mot lagstiftningen och ta emot en kattunge yngre än 12 veckor. Det är ingenting man bara gör och hoppas på det bästa. Alla katter är värda att få så bra förutsättningar som möjligt i livet och att man följer djurskyddslagens minimikrav om 12 veckor är sannerligen inte för mycket begärt.
    Jo det har nog alla förstått. Men vad tycker du TS (och alla andra som blivit tvungna att ta hand om en för liten kattunge) ska göra åt saken?

Har du några konkreta tips istället för att bara smutskasta och fördöma?
  • viseversa

Här är han den stackars katten som fick sin mamma dödad när han var 6 veckor och fick flytta till oss när han var 7 veckor. Han ser fruktansvärt missanpassad ut va? Mysigare och snällare katt än denna fanns inte på jordens yta. 

Svar på tråden Kattunge 11v.