• Uffesson

Kattunge 11v.

Jag har, pga särskilda omständigheter, fått hem en kattunge på 11v.  Jag vet att de i vanliga fall inte ska lämna mamman förrän de är 12v. men, nu blev det så här och jag ber därför om hjälp.

Hur sköter jag om honom på bästa sätt? Han äter vanlig mat och går på låda, men det jag undrar är ifall det finns något spec. som jag ska tänka på nu när han är så ung?

• Svar på tråden Kattunge 11v.
  • Birmafröken
    viseversa skrev 2014-05-18 11:35:32 följande:
    Ja kattmamman GASADE han ihjäl(bilens svgasrör och en plstpåse). Syskonen dränkte han så fort dom hade fötts. han sparade TVÅ ungar.

Den ena till sin son och den andra(vår katt) som leksällskap till sonens katt. När dom var 7 veckor tröttnade denna iskalla gubbe på katterna och sa att tar ni dom inte NU så skjuter jag dom i morgon.

Min mammas kompis hade landställe där och hämtade då hem den PYTTELILLA föräldralösa kattungen till oss. Och hos oss levde han sen i 17 år.  fler frågor på det?

Så JA speciella omständigheter.
    Då hoppas jag att ni anmälde uppfödaren omedelbums till Länsstyrelsen så att samma sak inte upprepas.
  • viseversa
    Birmafröken skrev 2014-05-18 11:37:00 följande:
    Om uppfödaren själv inte förstår sitt ansvar är det kattköparen som får förklara detta och ställa krav. Om kattköparen själv vill sin framtida katts bästa vill säga...
    Vi köpte honom inte vi FICK honom gratis. VI vaccinerade och vetbesiktade honom själva samt öronmärkte och föräkrade så vi var mer ansvarsfulla än denna gamla griniga elaka gubbe som hade hans mamma.
  • viseversa
    Birmafröken skrev 2014-05-18 11:39:27 följande:
    Då hoppas jag att ni anmälde uppfödaren omedelbums till Länsstyrelsen så att samma sak inte upprepas.
    Tror du dom gör något? detta är landet. Ute i dom jämtlänska skogarna. Detta är inget ovanligt. Vet du vad dom gjorde med katter på landet när jag var barn? Dom gick ut i skogen och sköt varenda katt dom såg. 
  • viseversa
    viseversa skrev 2014-05-18 11:41:28 följande:
    Tror du dom gör något? detta är landet. Ute i dom jämtlänska skogarna. Detta är inget ovanligt. Vet du vad dom gjorde med katter på landet när jag var barn? Dom gick ut i skogen och sköt varenda katt dom såg. 
    Min mammas kompis fick hålla sina katter inne för annars hade dom också strukit med. tyvärr har itne katter speciellt hög "status" idag. Vidrigt absolut. Katter är ju fantastiska djur. 
  • viseversa
    Jag vet inte om detta anmäldes. Vi kände inte denna gubbe och detta kom fram år senare. Vi fick veta att det fanns en liten kattunge som behövde ett hem och tog honom till våra hjärtan. Han hade sagt att honan blev påkörd. Men så var inte fallet såklart. 
  • viseversa

Min mammas kompis hade redan en katt och ville inte ha en till så vi tog honom. 

• viseversa
    Tror inte det upprepades. han tog livet av alla sina katter och skaffade sen inga fler. Hemskt? Ja absolut. Leo(vår) katt var den som överlevde tack vara att vissa bryr sig.
  • Arbetsvegan
    Birmafröken skrev 2014-05-18 11:30:10 följande:
    Jag vill att alla som läser den här tråden (inklusive TS) förstår att det ska till extremt särskilda skäl för att bryta mot lagstiftningen och ta emot en kattunge yngre än 12 veckor. Det är ingenting man bara gör och hoppas på det bästa. Alla katter är värda att få så bra förutsättningar som möjligt i livet och att man följer djurskyddslagens minimikrav om 12 veckor är sannerligen inte för mycket begärt.
    Jag fick kattungar när de var 6-7 veckor gamla. Anledningen var att ägaren försökt avliva dem men misslyckats. Hälften överlevde att bli nerslängda från ett berg i en plastpåse tillsammans med en sten. vad som hände med ägaren vet jag inte och vill inte veta...

Det jag gjorde var att kontakta ett katthem och fick rådet att ha en äldre katt, det hade jag innan så det var inga större problem. Sedan var det en hel del med kosten, mjölkersättning, vaknätter etc. ganska likt att ha en människobebis att ta hand om.
  • Birmafröken
    Styrox skrev 2014-05-18 11:37:13 följande:
    Jo det har nog alla förstått. Men vad tycker du TS (och alla andra som blivit tvungna att ta hand om en för liten kattunge) ska göra åt saken?
    Har du några konkreta tips istället för att bara smutskasta och fördöma?
    Det är som sagt ytterst sällan man är tvungen att ta emot en ensam kattunge före 12 veckors ålder. Det är där man bör agera. 

1. Kattungen stannar hos sin mamma, sina syskon och uppfödaren (sin invanda miljö) i 12 veckor.

2. Kan uppfödaren inte ha katterna kvar tar man emot hela kullen, dvs kattmamma + syskon och låter dessa vara tillsammans tills dess att kattungarna är minst 12 veckor.

3. Om kattmamman är död stannar kattungen med sina syskon hos uppfödaren tills dess att de är 12 veckor. Syskonen står för trygghet och genom att leka med varandra lär de sig att behärska tänder och klor, öva jakt och slagsmål, och kommunicera på katters vis.

4. Finns inga syskon och kattmamman är död stannar kattungen hos uppfödaren tills dess att den är 12 veckor. Om katten diar är dock amma att föredra framför matning med mjölkersättning även om det innebär att katten flyttar. Kattungen ska då stanna hos sin amma tills dess att den är minst 12 veckor. En mamma eller amma lär katten att hantera frustration vid avvänjningen, vilket är en väldigt viktig del i katters beteendeutveckling, vilket ibland misstolkas som att kattmamman tröttnat på sin unge och inte bryr sig om den längre.. vilket tyvärr brukar ses som en legitim anledning till att låta kattungen flytta för tidigt.
Svar på tråden Kattunge 11v.