Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

Sjukskriven åka utomlands?

Virriga Vera skrev 2014-05-20 12:32:42 följande:
    Jodå, det går utmärkt. Har en kompis som jobbade de dagar han inte hade dialys. han åkte på semester men bokade dialysbehandling på de orter han hade semester. Knöligt? Absolut, men han lät aldrig sjukdomen hndra honom på något sätt. Idag har han en ny njure och slipper dialysen.

Alla semesterorter kan inte heller erbjuds dialys. Men finns de man kan göra hemma och då kan man absolut få till en semesterresa.
  • Sweet Sofia
    Omorfia skrev 2014-05-20 12:53:54 följande:
    All dialys är livsuppehållande. Tror du att man genomgår dialys för skojs skull?

All dialys är inte livsuppehållande med att man kan dö utan. Beror helt och hållet på njurarnas funktion. Har man en bra njure är inte dialys livsuppehållande.
  • Sweet Sofia
    Anonym (olika) skrev 2014-05-20 12:58:04 följande:
    Ja, alltså... det beror på vilken dialys man har. Du ändrar dig från att det går att jobba max 1 dag per vecka till att det går att resa på semester och att man kan göra dialysen hemma nattetid. Skriver du alltid mest för att provocera? Varför skrev du första inlägget om att det inte går att jobba med dialys?

PeritonealDialys (påsdialys) går att utföra hemma och då under nattetid (eller dagtid). Även hemodialys (bloddialyd) kan utföras i hemmet, vilket man då utför 4-7gånger i veckan... på sjukhus tar det mellan 3-5h varje gång. Så beroende vad för dialys och hur omfattande så kan det vara svårt att jobba.
  • Sweet Sofia
    Anonym (oxå fogloss) skrev 2014-05-20 13:14:08 följande:
    För att människan inte har nån aningen om vad hon pratar om. No shit sherlock

Googla Vistamar så får du se vad det är. Har även utfört påsdialys i hemmet för personer som behövd det men inte klarar det själv. Så nog fan vet jag vad dialys är.
  • Sweet Sofia
    Anonym (olika) skrev 2014-05-20 13:15:51 följande:
    Om man har en bra njure behöver man inte dialys.

Man kan behövs det ändå. Beror på situationen och är helt individuellt.
  • Sweet Sofia
    sextiotalist skrev 2014-05-20 13:17:31 följande:
    Du menar att det inte finns sjukhus eller vårdscentraler på alla semesterorter. Mycket möjligt, men det finns det inte överallt i Sverige heller.

Men väljer man att åka till en semesterort där det finns en modern sjukvård inom vettigt avstånd, då har de säkert dialys också. Jag misstänker att även spanjorer, greker, Italienare, Fransmän etc också har medborgare som behöver dialys.

Jag tvivlar på att en som behöver dialys väljer ett semesterställe där läkarvård inte finns att tillgå

Det jag menade (som du säkert förstod)var att det är inte säkert just du skulle kunna på dialys på en semesterort. (Ponera att du behöver dialys)
  • Sweet Sofia
    sextiotalist skrev 2014-05-20 13:21:21 följande:
    Du kan väl ändå använda det svenska ordet istället för norska. Om det är Norge du utgår ifrån (eftersom använder norska ord istället för svenska) så kan du självklart inte jämföra det norska sjukförsäkrningssystemet, arbetsrättslagar på det svenska samhället. Det är säkert en del likheter, men det är fortfarande två olika regeleverk som styr det norska respektive det svenska sjukförsäkringssystemet och arbetsrätten

Vart har jag jämfört svenska sjukförsäkringssystemet med norska? Jag utgår från Sverige efterdom ts förmodligen bor i Sverige och FL riktar sig mest åt svenska. Att jag jobbst som sykepleier på Vistamar har inget med vareseg norskt eller svensk sjukförsäkringssystemet att göra.
  • Sweet Sofia
    sextiotalist skrev 2014-05-20 13:34:32 följande:
    Men du kommer med sådan felaktigheter så att man blir paff, att man kan sparka folk för att de åker t.ex iväg med godkännande från FK och läkare.

Att man inte får åka utomlands när man är sjukskriven (vilket inte alls stämmer eftersom jag vet en hel del som gjort det och ingen fått sparken heller för den delen)

En arbetsgivare kan sägs upp en person för vilken grund som helst. Har aldrig påstått att man kan få sparken för stt man åker utomlands vid sjukskrivning. Däremot kan de se konstigt ut i arbetsgivsens ögon att man klarar av att åka på semester men inte jobba... Och nej, det är inte bara att sticks utomlands på semester när msn är sjukskriven vilket flera i tråden bekräftat.
  • Sweet Sofia
    Virriga Vera skrev 2014-05-20 13:52:25 följande:
    Men då väljer man väl naturligtvis en ort där man kan få dialys, det är ju i alla fall för mig självklart. Men tydligen inte för alla.

Ja, det borde vara självklart.... men då ska allt klaffa med varandra. Är inte bara att åka iväg.
  • Sweet Sofia
    sextiotalist skrev 2014-05-20 13:21:21 följande:
    Du kan väl ändå använda det svenska ordet istället för norska. Om det är Norge du utgår ifrån (eftersom använder norska ord istället för svenska) så kan du självklart inte jämföra det norska sjukförsäkrningssystemet, arbetsrättslagar på det svenska samhället. Det är säkert en del likheter, men det är fortfarande två olika regeleverk som styr det norska respektive det svenska sjukförsäkringssystemet och arbetsrätten

Har faktiskt inte någon koll alls på norsks sjukförsäkringssystemet, enda jag vet är att de inte har någon karensdag vilket är otrligt synd.
Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?