Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

Sjukskriven åka utomlands?

Anonym (oxå fogloss) skrev 2014-05-20 13:52:30 följande:
    Om du vet något alls om vad du pratar om varför kommer du med felaktigheter då? 

Du kan ju inte skriva att foglossning blir sämre av att man åker utomlands när det de facto inte är så för alla.

Alltså drar man slutsatsen att du inte har nån aning om vad du pratar om.Ja, man blir rätt paff när någon som utger sig för att vara sjuksyrra inte har nån aning om vad personen pratar om. 

Jodå, foglossning kan bli sämre av att åka utomlands. Jag har inte hävdad att det är s0 för alla!

Jag utger mig inte för någonting, har bevis slm jag tidigare visat på att jag ÄR sjuksköterdka.
  • Sweet Sofia
    Anonym (olika) skrev 2014-05-20 14:19:00 följande:
    Men du kommer med "säkra" påståenden som du ändrar efter hand. Du skrev tex "en foglossning blir inte bättre av att man åker utomlands, snarare tvärtom". Detta är ett generellt påstående som inte stämmer för alla (precis som du nu skriver). När du skrev "du får inte åka utomlands om du är sjukskriven" ändrade du det efter ett tag till "inte hursomhelst". Ditt första påstående var fel, eftersom man får åka utomlands när man är sjukskriven i många fall. Problemet är att du generaliserar. För att provocera. Problemet med det är att du endast visar dig löjlig eftersom dina provokationer är så genomskinliga och uppenbart felaktiga.

Säkra påstående? Hur läser du egentligen?
  • Sweet Sofia
    Anonym (Ojojoj) skrev 2014-05-20 15:04:03 följande:
    Sweet Sofia, läs dina två inlägg här. Om det undre hade varit ditt första så hade du inte fått så mycket kritik. Tänk igenom vad du skriver och var inte så kategorisk. Det övre inlägget säger att foglossning blir sämre när man åker utomlands och i det undre så skriver du att det inte är så för alla. Om du vill ha fram dina åsikter så är det bra om du skriver så de flesta inte blir irriterade och bara biter ifrån. Jag antar du hänger här på FL för att du vill diskutera och komma med råd i ämnen du anser dig ha något att bidra med, det gör iallafall jag, och chansen att du blir lyssnad på ökar massor om du kan ta till dig av vad jag i all välmening försöker förmedla här.

Ja? En foglossning blir oftast sämre av att flänger omkring utomlands...
  • Sweet Sofia
    Anonym (oxå fogloss) skrev 2014-05-20 14:49:51 följande:
    En foglossning blir inte bättre av att man åker utomlands, snarare tvärt om.
    Vad betyder detta då? 

Du får inte åka utomlands om du är sjukskriven.
    Fullständigt felaktigt påstående.

Kan du inte läsa?
  • Sweet Sofia
    Omorfia skrev 2014-05-20 16:03:06 följande:
    Du var ju rolig. Varför tror du att man får dialys egentligen?

? Googla om du inte vet...
  • Sweet Sofia
    Omorfia skrev 2014-05-20 16:03:06 följande:
    Du var ju rolig. Varför tror du att man får dialys egentligen?

Och ja man kan behøva dialys även om han har en ok njure.
  • Sweet Sofia
    metin skrev 2014-05-20 16:25:56 följande:
    Jag förstår inte varför du är så emot  Ts beslut.
    Ända sen trådstarten har du haft åsikter om att man kan få sparken, man inte får, man bör jobba om man kan åka iväg  osv.
    Man får åka utomlands.
    Man får inte sparken från sitt jobb.
    Och det är skillnad att åka på semster och orka jobba.
    Det är skillnad att flyga 3 timmar och vad det innebär 2 gånger på en vecka för att sedan koppla av.
    Mot att jobba och utföra ansträngande sysslor 8 timmar varje dag, eller 3 timmar om dagen för den delen också.
    Det kan vara så att TS arbetsgivare också förstår det och ser skillnaden så att hon får sparken för att hon väljer att spendera en vecka av sin sjukskrivning på ett hotell är inte troligt.
    Dessutom så behöver hon faktiskt inte ens tala om det för sin chef.

Och nu kommer du med nästa påstående att hennes foglossning kan bli värre...är du TS läkare?

Varför inte hålla sig till ämnet och bara svara på det TS undrar istället för att dra upp dina åsikter kring folk som åker iväg när de är sjukskrivna...om du så gärna  stannar hemma så får du väl göra det men om andra kan och får åka så är det väl deras sak.

Jag är inte emot ts beslut. Hon gør som hon vill om hon får ok från fk. Men kan man åka utomlands på semester med foglossning då kan man troligen jobba...
  • Sweet Sofia
    Anonym (Em) skrev 2014-05-20 17:16:52 följande:
    Varför skriver du såhär om och om igen när du redan fått ditt påstående motbevisat? Hade hon jobbat med papper eller korta promenader hade hon säkert kunnat jobba, ja. Men det finns definitivt arbeten som är tyngre än en flyg+semesterresa! Sedan har hon ju sin sambo till hjälp. Han kanske ska följa med till jobbet också, eller hur tänker du? Tror att du innerst inne är missunsam. Att du inte vill att någon som lever på statens pengar ska få göra saker som att åka på semester "som vi arbetande inte kan"...

Vad ts gör och inte gör är helt upp till henne. Men kan man åka på semester med icke-svår foglossning så nog fan kan man jobba. Missunsam? På vad?
  • Sweet Sofia
    Benepee skrev 2014-05-20 17:22:00 följande:
    Du måste ha ett väldigt slött jobb. 

Slött jobb? Knappast.
  • Sweet Sofia
    sextiotalist skrev 2014-05-20 17:30:49 följande:
    Visst är det så.

Det verkar som många har det, då många anser att en vecka på ett hotell med all inclusiv är mer ansträngande än att arbeta. Mitt arbetet (kontorsarbete, konsult) är mer ansträngande än en vecka på en semesterort

Om du tolkar det så har öht inte läst vad folk har skrivit....
  • Sweet Sofia
    Booth skrev 2014-05-20 18:30:43 följande:
    Vad exakt är ditt jobb?

Hemsjukvården/hemtjänst (hjemmesykepleien). Åker runt och ger injektioner, medicin, infusioner, ögondroppae, hjelp med av-påklädning, strumpor, omvårdnad etc etc. Hålla kontakt med läkare, sjukhus, apotek etc. Vara tillgänglig för diverse folk. Ta blodprover av diverse folk, stötta, samtala och bara vara där. Allt från barn/unga till äldre sjuka.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Em) skrev 2014-05-20 19:08:31 följande:
    Exakt vad har du tänkt att hon ska jobba med om hennes nuvarande jobb är för tungt och arbetsgivaren inte kan erbjuda någon omplacering? Eller förnekar du att det finns jobb som är tyngre än en utlandsresa?

Om hon inte klarar av sitt jobb så klarar hon inte av en utlandsresa med allt vad det inmebär. Man kan gå ner i tid om man inte kan oplaceras.
  • Sweet Sofia
    sextiotalist skrev 2014-05-20 19:53:33 följande:
    Du verkar vara väldigt oinsatt hur olika arbetsplatser fungerar och väldigt oinsatt hur folk beter sig på en utlandsresa.

Ingen hindrar dig från att tycka det
  • Sweet Sofia
    Hypnotica skrev 2014-05-20 19:46:30 följande:
    Du menar att lyften och de obekväma arbetsställningarna blir lättare och mindre obekväma bara för att hon går ner i arbetstid? :P

Jag tvivlar hårt på att du har någon som helst vårdutbildning.

Om du anser att sjuksköterska inte är vårdutbildning så måste det vara nåt fel med dig.

Går msn ner i tid kan man få slippa obekvöma lyft etc. Visst det blir mer för de adra kollegorns.
  • Sweet Sofia
    Anonym (e 2) skrev 2014-05-20 19:49:53 följande:
    Vilka märkliga referensramar du har. Undrar hur många arbetsgivare som vill krångla med att omplacera eller försöka experimentera med arbetstid när en anställd har en tydlig och tidsbegränsad skada/sjukdom och ett arbete de inte kan sköta under den begränsade tiden. En utlandsresa behöver inte betyda särskilt stora besvär om man har tex en bruten arm, trots att man inte kan arbeta med sitt fysiskt ansträngande arbete under en period.

Om det börjar handla om kroniska och psykiska problem blir det mer komplicerat, givetvis...

Jämför du en bruten arm med foglossning? Vet du vart foglossningen sitter?
  • Sweet Sofia
    Ojsan skrev 2014-05-20 19:56:44 följande:
    så min mamma som har förtidspension pga svår smärta i höfterna och sitter i rullstol inte skulle orka med en solsemester?

Sedan när blev förtiddpension det samma som sjukskrivning under viss tid?
  • Sweet Sofia
    sextiotalist skrev 2014-05-20 19:56:53 följande:
    Sweet Sofia är verkar ha referensen att man super, dansar hela natten och går på grisfester.

Gör man?

Möjligen så gör du det tillsammans med alla tonåringar....
  • Sweet Sofia
    sextiotalist skrev 2014-05-20 20:09:25 följande:
    Det var ju bra. Men som sagt var, om en kvinna på 80+ klarar av att åka på solsemester så är det nog inte så ansträngande

En 80+ åring som är gravid och sjukskriven för foglossnin? Tvivlar på det
  • Sweet Sofia
    Anonym (Em) skrev 2014-05-20 20:37:39 följande:
    Varför upprepar du samma mantra utan att lyssna på de svar vi ger på dina påståenden? Jag tror att ts skrev att hon gått ner i tid men att det inte fungerar. De tunga lyften eller knepiga arbetsställningarna kan komma oregelbundet över dygnet och på många ställen utför man dessa förflyttningar ENSAM. Det finns ingen back-up personal som kan springa dit bara för att man har foglossning. Jag gick ner till 25% i mitt jobb som personlig assistent men gick hem krokig med smärtor efter arbetspasset ändå. Om jag hade kunnat resa vet jag inte då jag hade så svårt att sitta en längre stund samt att resa mig upp. Men som tidigare sagts kan foglossning te sig på olika sätt hos olika människor! Det som var allra svårast för mig på jobbet var för övrigt en förflyttning i sängen som gjordes med hjälp av att man stod bredbent och flyttade tyngden från det ena benet till det andra (annars måste man använda ryggen och får snabbt problem där istället). Det är ett exempel på en arbetsställning som knappast är vanligt förekommande på en semesterresa...

Mam skal inte och får inte utföra förflyttningar med hjälpmedel eller i säng själv. Handlar om säkerhet.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Ujujuj) skrev 2014-05-20 21:17:27 följande:
    Herregud vad du är missunnsam.... Jante så det skriker om det...

Min man åkte järnet utomlands under sin lååååånga sjukskrivning. Med FKs goda minne.

Sista halvåret var det inte ens något fel på honom öht, men trafikmedicin hade fått för sig att han inte kunde köra utan behövde vila upp sig för att sedan göra ett nytt totalt irrelevant test som inte sa något om hans körförmåga (det är 10 år sedan, jag hoppas verkligen att det är bättre idag).

Han ville inget hellre än att börja jobba, men var rädd om sina behörigheter så han höll god min och for och flängde som bara den. Finansierad av skattebetalarna. Och nej. Det gick inte att omplacera honom. Han arbetar på ett pyttegarage (buss) där alla ingår i körschemat - städning och mekning sköts även det av förarna.

Missunsam? På vad?
Svar på tråden Sjukskriven åka utomlands?