• Runes

    Kan det vara annat än klimatproblemen

    Texas och Kalifornien har haft rekordtorka, Engand och Balkan värsta regnet på 120 år eller då mätningarna börjades.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 00:05
    ...England...

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan det vara annat än klimatproblemen
  • Fagerlund

    Jag beklagar verkligen att det inte är klimatproblem, men det du nämner är väderfenomen, inte klimatförändringar.

  • BinaBurner

    Inget av alternativen passar in på mig. Både väder och klimat har varierat väldigt mycket under jordens livstid. Ser inte det som ett problem.

  • Runes
    Fagerlund skrev 2014-05-19 11:01:38 följande:
    Jag beklagar verkligen att det inte är klimatproblem, men det du nämner är väderfenomen, inte klimatförändringar.
    Jag beklagar men klimatet styr väderleken
  • Runes
    BinaBurner skrev 2014-05-19 17:27:44 följande:
    Inget av alternativen passar in på mig. Både väder och klimat har varierat väldigt mycket under jordens livstid. Ser inte det som ett problem.
    Fast mkt av vad som hänt nu har aldrig hänt förut, ex. att kol som lagrats i miljontals år ska brännas  upp på kort tid.
  • Mentat

    Jag var i Moseldalen för ett antal år sedan och minns en byggnad nära floden där de hade satt dit markeringar för olika årtal, hur högt upp översvämningarna hade nått. Det var ett antal markeringar under 1900-talet, upp till ungefär dörrens höjd som mest.

    Längst upp, strax under taknocken, fanns en ensam markering: "1864"

    Det motsäger i och för sig inte att det kan förekomma klimatförändringar men de exempel du tar upp som bevis på dessa håller inte.

  • Runes
    Mentat skrev 2014-06-03 12:58:10 följande:
    Jag var i Moseldalen för ett antal år sedan och minns en byggnad nära floden där de hade satt dit markeringar för olika årtal, hur högt upp översvämningarna hade nått. Det var ett antal markeringar under 1900-talet, upp till ungefär dörrens höjd som mest.

    Längst upp, strax under taknocken, fanns en ensam markering: "1864"

    Det motsäger i och för sig inte att det kan förekomma klimatförändringar men de exempel du tar upp som bevis på dessa håller inte.
    Att floder svämmar över ligger i beräkningarna och det jag tar upp är tecken i tiden.
  • Mentat
    Runes skrev 2014-06-06 04:13:06 följande:
    Att floder svämmar över ligger i beräkningarna och det jag tar upp är tecken i tiden.
    Och på exakt samma sätt, med "tecken i tiden", skulle man kunna hävda att det går på rätt håll eftersom översvämningen 1864 var så mycket kraftigare. Därmed inte sagt att klimatförändringar inte existerar men det du anför är inte bevis på sådana.
  • Fagerlund
    Runes skrev 2014-05-19 00:03:56 följande:

    Texas och Kalifornien har haft rekordtorka, Engand och Balkan värsta regnet på 120 år eller då mätningarna börjades.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-19 00:05
    ...England...


    Hur ser du på den extremt sent liggande isen på dom stora sjöarna i Amerika?
  • Runes
    Mentat skrev 2014-06-06 06:30:49 följande:
    Och på exakt samma sätt, med "tecken i tiden", skulle man kunna hävda att det går på rätt håll eftersom översvämningen 1864 var så mycket kraftigare. Därmed inte sagt att klimatförändringar inte existerar men det du anför är inte bevis på sådana.
    Det är för mkt globalt nu
  • Runes
    Fagerlund skrev 2014-06-06 09:55:28 följande:
    Hur ser du på den extremt sent liggande isen på dom stora sjöarna i Amerika?
    Och den kalla vintern där hade jag en länk om då klimatförändringarna ställt till det vid polerna
  • Mentat
    Runes skrev 2014-06-07 02:11:59 följande:
    Det är för mkt globalt nu
    Självklart, eftersom vi har en global nyhetsförmeling nu på ett sätt som vi inte hade 1970 då cyklonen Bhola dödade ca 500.000 människor i Bangladesh och faktiskt nog lyckade komma in på förstasidan i tidningarna för någon dag eller så.

    Idag hade samma händelse varit toppnyhet i en vecka eller mer och vi hade fått massor av TV-bilder. Det du visar är snarare hur nyhetsförmedlingen har förändrats än hur klimatet har gjort det.
  • Blåröd
    Mentat skrev 2014-06-07 06:33:09 följande:
    Självklart, eftersom vi har en global nyhetsförmeling nu på ett sätt som vi inte hade 1970 då cyklonen Bhola dödade ca 500.000 människor i Bangladesh och faktiskt nog lyckade komma in på förstasidan i tidningarna för någon dag eller så.

    Idag hade samma händelse varit toppnyhet i en vecka eller mer och vi hade fått massor av TV-bilder. Det du visar är snarare hur nyhetsförmedlingen har förändrats än hur klimatet har gjort det.
    Det är tydbara bevis runt om i världen nu.
  • Mentat
    Blåröd skrev 2014-06-07 19:06:28 följande:
    Det är tydbara bevis runt om i världen nu.
    Möjligt, men det Runes lägger fram utgör inte sådana bevis.
  • Eunomics
    Mentat skrev 2014-06-07 19:35:53 följande:
    Möjligt, men det Runes lägger fram utgör inte sådana bevis.
    Det är en del av dem
  • Mentat
    Eunomics skrev 2014-06-07 21:37:56 följande:
    Det är en del av dem
    Det här med orsak och verkan, bevis vs anekdotisk bevisföring verkar vara svårt för dig. Är du inne på ditt tredje nick i samma tråd vid det här laget?
  • Runes
    Mentat skrev 2014-06-08 06:16:45 följande:
    Det här med orsak och verkan, bevis vs anekdotisk bevisföring verkar vara svårt för dig. Är du inne på ditt tredje nick i samma tråd vid det här laget?
    Jag har mitt kvar men de flesta tycker som jag ser man i omröstningar.
Svar på tråden Kan det vara annat än klimatproblemen