• lillajaglilladu

panik inför sommarlov :-/

Ja, jag mamman känner enorm panik inför kommande sommarlov! Är hemma med den lilla som nu är snart 11 veckor och i sommar ska jag ha den stora som är 4 år hemma tio hela veckor!! Hjälp!!
    Jag håller på att gå under måndagar och fredagar bara nu när hon e hemma. Hur ska man ta sig igenom det? Är jag ensam?

Jag förstår att dagarna går snabbare om man hittar på en massa, men det är ju inte alltid praktiskt möjligt. Inte alltid man orkar heller :-/
    Man ska ju få allt att funka samtidigt, amning mm.

Undanber en massa onödiga kommentarer som att man själv valt att skaffa barn mm eller liknande.
    Jag letar efter tips och stöd, fler som känner som jag mm

• Svar på tråden panik inför sommarlov :-/
  • Lilla Morran

Oj, förstår dig inte alls men ska försöka komma med lite förslag som kanske kan underlätta er sommar litegrann... Lekplatser blir mycket roligare för både dig och barnet om man bestämmer träff med någon/några andra föräldrar. Kanske finns öppen förskola någon/några dagar per vecka som ni kan besöka? Se dig omkring i närområdet, finns badplats, djurpark, andra lekplatser eller barnvänliga områden? Vilka andra föräldrar är hemma hela sommaren, kanske vänner, släktingar eller andra förskoleföräldrar? Dagarna blir så mycket roligare om man kan träffa nån annan, oavsett om det är på hemmaplan eller göra en utflykt tillsammans. De dagar som blir hela hemmadagar ser jag ingen anledning till att roa mina tre barn konstant. En plaskpool vid varmt väder, några skurhinkar med vatten och plastburkar att hälla med, i övrigt får de roa sig själva alternativt vara med där jag är. De är med och lagar mat, handlar, dammsuger, rensar rabatter och ogräs, klipper gräsmattan, hänger tvätt. Visst blir det lite omständligare när man behöver amma med (o)jämna mellanrum - vi väntar vår fyra runt midsommar - men ditt barn, precis som mina, är tillräckligt gammalt för att förstå att mamma inte är tillgänglig konstant utan att de får vänta en liten stund. Ser fram emot sommaren utan tider att passa, hoppas att du också kan göra det så småningom och att du kan se fördelarna med en hel sommar tillsammans - mycket hänger ju på vår inställning! Så tänk inte att du behöver underhålla ditt stora barn varenda stund, men ha gärna nån/några aktiviteter inplanerade, om det så bara är ett besök på ICA eller att baka en kaka - då blir dagarna lite lättare för både dig och barnet! Lycka till!

• Indigo

Här kommer mitt tips, som funkar på vissa barn :)

Gör fyraåringen till din lilla bundsförvant och "arbetskamrat",  att det är ni som tillsammans ska klara av vardagen.
    Att du klarar dig sämre utan hennes hjälp med det som måste göras (mat, tvätt, handla, sköta lillsyskonet etc).

Det kan t.ex vara att hon får i uppgift att komma ihåg en vara, mjölk eller nåt,  när ni ska handla, att duka fram gafflar när ni ska äta, att vika två plagg, att hålla en bytta med klädnypor om du ska hänga tvätt, vad som helst som får henne att känna sig delaktig i "projekt klara sommarlovet med en bebis". 

"Det är tur att jag har dig, hur skulle jag klara mig annars?"  Fyraåringar brukar ofta gilla att vara behövda och de är fina små kompisar och kollegor. Sedan kan hon "ta rast" i lugn och ro, på en filt med saft och kex, framför en film, i ett lektält osv, med eller utan dig

Och bada i vattenspridare!
    Det är askul! :)

Det är lätt att tänka bakåt när förvirringen tar fart
  • TheldaZelda
    Indigo skrev 2014-05-21 11:14:52 följande:
    Här kommer mitt tips, som funkar på vissa barn :)

Gör fyraåringen till din lilla bundsförvant och "arbetskamrat",  att det är ni som tillsammans ska klara av vardagen.
    Att du klarar dig sämre utan hennes hjälp med det som måste göras (mat, tvätt, handla, sköta lillsyskonet etc).

Det kan t.ex vara att hon får i uppgift att komma ihåg en vara, mjölk eller nåt,  när ni ska handla, att duka fram gafflar när ni ska äta, att vika två plagg, att hålla en bytta med klädnypor om du ska hänga tvätt, vad som helst som får henne att känna sig delaktig i "projekt klara sommarlovet med en bebis". 

"Det är tur att jag har dig, hur skulle jag klara mig annars?"  Fyraåringar brukar ofta gilla att vara behövda och de är fina små kompisar och kollegor. Sedan kan hon "ta rast" i lugn och ro, på en filt med saft och kex, framför en film, i ett lektält osv, med eller utan dig

Och bada i vattenspridare!
    Det är askul! :)
  • blomman12

Låna en pysselbok och gör lite små projekt hemma. Typ samla pinnar i skogen och bygg en flotte. Spara konservburkar och bygg en robot. Baka bröd och låt flickan hjälpa till. Plocka löv och kottar och måla m.m jag och min sambo har varit hemma med vår son i fyra månader nu och vi klättrar på väggarna trots att vi aktiverar oss en hel del så jag förstår din oro. Jag tycker en lugn förmiddag hemma med utomhus aktivitet efter lunch brukar vara det bästa upplägget. Då går dagarna hyfsat fort.

• Wilowa
    goggles skrev 2014-05-20 22:34:05 följande:
    Jikes! Så är det inte på vår förskola...    Måste fråga, jobbar du heltid? (Jag hade nämligen inte pallat om jag haft det som du)

Det jag beskriver är en helt vanlig svensk förskola! ...och ja jag jobbar heltid.
  • goggles
    Wilowa skrev 2014-05-21 18:01:50 följande:

Det jag beskriver är en helt vanlig svensk förskola! ...och ja jag jobbar heltid.

Idag var våra barn på utflykt (jag var med) och det var 11 (2 var hemma) barn på 4 förskolelärare. Våra förskolor skulle inte behöva se ut som du beskriver. Men å andra sidan försöker inte vår förskola gå med vinst... 

Cred till dig som jobbar heltid med ovanmämnda förutsättningar!

• Wilowa
    goggles skrev 2014-05-21 18:09:18 följande:
    Idag var våra barn på utflykt (jag var med) och det var 11 (2 var hemma) barn på 4 förskolelärare. Våra förskolor skulle inte behöva se ut som du beskriver. Men å andra sidan försöker inte vår förskola gå med vinst...    Cred till dig som jobbar heltid med ovanmämnda förutsättningar!

Det funkar, men det går ut över barnen.
  • fyrabarnsmor4
    lillajaglilladu skrev 2014-05-19 13:03:35 följande:
    Ja, jag mamman känner enorm panik inför kommande sommarlov! Är hemma med den lilla som nu är snart 11 veckor och i sommar ska jag ha den stora som är 4 år hemma tio hela veckor!! Hjälp!! Jag håller på att gå under måndagar och fredagar bara nu när hon e hemma. Hur ska man ta sig igenom det? Är jag ensam? Jag förstår att dagarna går snabbare om man hittar på en massa, men det är ju inte alltid praktiskt möjligt. Inte alltid man orkar heller :-/ Man ska ju få allt att funka samtidigt, amning mm. Undanber en massa onödiga kommentarer som att man själv valt att skaffa barn mm eller liknande. Jag letar efter tips och stöd, fler som känner som jag mm
    Du kanske har fått många förslag. Jag har inte läst igenom alla trådar.

Min förslag till dig: Ta det lugn, Blir inte panik om dotter har tråkig. Det är nyttig att ha tråkig ibland.
    Skulle barnet klaga så ge henne penna o papper.

Ut i skogen
    Gå till stranden
    Gå till lekpark
    Gå på en promenad
    Gå och handla mat

ja det finns några enkla saker att göra för jag vet inte hur du bor.

Bor du i en villa med trädgård så är barnet ute hela dag o ha kul.
    Bjuda in en eller två grannbarn om det finns barn som du tycker funkar bra ihop med din dotter eller låt henne hälsa på någon kompis en timme eller två timmar.

Bor du i lägenhet så låt barnet vara ute på lekplats så ofta det går.
    Ta med picknick och en filt till lekplatsen.  Då kan du/ni vara där hela dag.

Ha så rolig.
  • Bisquit

Alla ni som föreslår att man ska åka och bada. Hur tänker ni?

Vem är det man ska lämna ensam, 3,5 åringen i vattnet eller bebisen på filten?

Sitter lite i samma sits och just åk och bada är det förslaget jag får mest.

Fast jag förstår inte hur det ska gå till....

Tips?

Svar på tråden panik inför sommarlov :-/