Radhuspinglan skrev 2014-06-05 09:51:19 följande:
Mitt tips är att tillåta dig själv att äta EN sötsak om dagen. Om du tar en kaka ena dagen, så vet du att imorn får du ta en till. Med den tanken så kanske du låter bli att hetsa hela kakpaketet (det bästa är väl dock att endast köpa EN kaka eller EN bulle eller EN chokladbit). Man kan inte förbjuda sig själv hela tiden - du måste även tillåta och belöna. Ha inga förbud, det lönar sig inte i längden. Om du känner idag att nej, nu klarar jag inte detta längre! - Köp då inte tre chokladkakor, tjugo chipspåsar och en massa smågodis. Köp EN godsak, varken mer eller mindre, och NJUT av den. Njut av varje tugga. När den är slut så är den slut, en ny dag imorn då du får äta en ny godsak.
Så där skriver en person som inte matmissbrukar själv. Det är som att säga till en alkoholist eller narkoman att de bara får bruka lite grand. Eftersom det är belöningscentrum med signalsubstanser och krävande receptorer i huvudet som knasar ur för en matmissbrukare. Tydligen så triggar raffinerade kolhydrater samma belöningsreceptorer som alkohol Även om jag bara har en, enda godsak hemma så fortsätter mitt hetsätande med allt annat som också är kolhydrater. Hårdmackor, makaroner och ketchup, hemgjorda chokladbollar...
Enda chansen att inte hetsäta är att inte ha något ätbart alls överhuvud taget hemmavid. Men äta bör man ju... Jag har missbrukat många olika substanser i mina dagar och den klart svåraste drogen att sluta med är kolhydrater. Min enda chans att återfå kontroll är att det hela slår över i anorexi under en period och inte äter något alls på ett halvår för att sedan braka ihop i en depression. Kontraproduktivt.
Eller så att jag äter lchf. Det är enda gången på 30 år som mina mättnadskänslor fungerat och alla tankar på mat och vad jag ska äta härnäst varit helt borta. Men som alla missbrukare var det så att när allt flöt på som bäst så glömde jag hur stora problem jag har med kolhydrater och började jag smyga in lite i form av julpepparkakor, julmust, ischoklad och knäck. "Jamen det är ju bara jul en gång om året." rationaliserade jag. Det var julen 2012 och jag har inte återfått kontrollen än. 30 kilo plus på viktskalan och svår ångestproblematik igen.
Och ändå har jag nyss klämt en andra bit rabarberpaj och sitter här med en 1½ liters cola vid min sida.
Mot bättre vetande. För att jag kickar på kolhydrater. Tyvärr. Men jag har inte gett upp kampen. Jag har gjort det förr, men det blir svårare och svårare för varje gång jag faller tillbaks.