• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • mina1

På "min" förskola anordnar vi också övernattning för våra 5 och 6 åringar. Föräldrarna får veta detta långt i förväg så de kan tala om för oss om det inte skulle funka för deras barn. Under mina tre år på förskolan har inget barn åkt hem på kvällen/natten. Och enligt övriga pedagoger som jobbat där 20 år så hade det hänt en gång :)

Vi erbjuder dock inget godis. Kanske popcorn. Men föräldrarna lämnar kl 18, annars hinner vi ju inte göra någonting innan sovdags. Vi äter mat ihop med barnen efter att föräldrarna lämnat dem. Vi är då minst 4 pedagoger på ca 10-12 barn. Vi får naturligtvis betalt viss tid för detta då övernattningen även är en grej som föräldrarna tycker är kul (föräldrakooperativ). Barnen är så trygga i oss och sina kompisar att det sällan gråts eller längtas hem särskilt mycket.

• whitestar

Vänta bara tills barnet börjar skolan,då är det aktiviteter hit och än dit,tom obligatoriska aktiviteter på kvällarna.Skoj för barnen,men det kräver ju lite av föräldrarnas engagemang.Fast jag resonerar som så att dom är ju bara i den åldern en gång i livet,sen är dom helt plötsligt stora och då ser man dom knappt.

Summa summarum,angående övernattningen handlar det om 1 gång det blir lite besvärligt för Er föräldrar,det tycker jag man kan stå ut med för sitt barns skull!

• Tow2Mater

Roligt att många dagis verkar ha så bra med pengar att de kan ordna dessa jippon utanfor foräldrars behov av barnomsorg.

• mina1
    Tow2Mater skrev 2014-05-21 21:06:00 följande:
    Roligt att många dagis verkar ha så bra med pengar att de kan ordna dessa jippon utanfor foräldrars behov av barnomsorg.
    Fördelen med att ha sitt barn på föräldrakooperativ är att pengar finns för att göra saker med barnen! Föräldrarnas tid de lägger på arbetsdagar mm gör att pengarna räcker betydligt längre. Personaltätheten är ju oftast dessutom mycket högre. Så en övernattning betyder inte att barnen på något sätt blir lidande.
  • Hmpf

Men oj, jag blev glatt överraskad. Tycker detta låter jätte spännande. Förstår inte ditt problem TS? Barnet lär inte få dåliga tänder för att hen äter godis EN vardag. Trust me..

Förstå att barnen ser fram emot detta. Hoppas verkligen att ditt barn också får vara med TS.

• Penida
    Ellie skrev 2014-05-21 20:34:30 följande:
    Det låter ju jättekul! Särskilt som barnen ser fram emot det. Vad spännande att få övernatta i en miljö de är vana vid, tillsammans med dagiskompisarna!
    Det händer ju knappast varje vecka. Sannolikt inte mer än 1 gång under alla dagisåren. Då kan jag inte se att det är så jobbigt med allt extra runtomkring. Visst, vanliga aktiviteter kanske inte går att ha som vanligt. Det blir godis 1 vardagskväll under särskilda omständigheter (knappast någon vana eller oerhört skadligt). Det blir lite extra bilåkning fram och tillbaka, samt en kväll på dagis för er. Men vad mycket det kan ge barnet!
    Som sagt, är det knappast mycket tid det handlar om totalt sett på alla år. Fantastiskt att personalen ställer upp på detta.
    Håller med!
    Avskyr CIO-metoder
  • Scratt

Men Gud vad kul för barnen! Vilken härlig förskola som gör sånt tillsammans med barnen!
    Vad tacksam jag hade varit om våran förskola och våra pedagoger hade gjort liknande, det måste ju vara jättespännande för barnen.

Att det är godis mitt i veckan tycker jag är rätt löjligt att reagera över, det låter ju som att det är ganska sällsynt hemma hos er. Då kan man väl ha överseende med det och låta barnet få en rolig kväll att minnas

• Nape

Försök se det roliga i det, ur barnets synvinkel. Ja, det blir extra jobbigt för föräldrarna. Lite extra pyssel. Men det är det med alla aktiviteter, tänk på en krogkväll till exempel. Som vi vuxna ibland kanske går på. Det tar tid, kostar pengar, man är helt slut när man vaknar nästa dag. Men det vara värt det.

Barn kan inte göra såna här saker om vi vuxna inte gör det där lilla extra. Biter ihop. Tar de där aptråkiga två timmarna, kör de där extra milen. Du som vuxen kommer inte komma ihåg den där gången du körde fyra mil- ditt barn kommer kanske få ett härligt minne för livet.

Godis kan du tolka lite som du vill. Skicka med något annat då. (Eller så skickar man med godis. Ja, mitt i veckan. Busigt!)

• Currykoalan

Min äldsta hade övernattning på dagis innan sista sommarlovet åh så kul han tyckte det var. För en av de yngre var det på tal, men en förälder ville inte låta sitt barn övernatta så det blev inget.

Jag tycker du gnäller våldsamt över hur illa det är för dig att en tisdagkväll skjutsa barnet till dagis. Det handlar om ett fåtal timmar en kväll.

• UniqueSnowflake

Hmmm det här låter skumt och jag hade helst INTE velat lämna mitt barn på dagis en kväll. Det är skillnad om de åker ut på klassresa och tältar när de är typ 9 år gamla.

Nej, det här låter som ett märkligt jippo. Är det inte så att Reinfeldt anser att alla ska ha minst två jobb snart? Då kommer vi inte se våra barn alls, utan då kommer vi VERKLIGEN behöva natt/kvällsdagis....

Det låter som ett skumt jippo, jag säger nej!

Svar på tråden övernattning på dagis!!