• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • modsey

men vad roligt för barnen och vilka engagerade pedagoger som gör detta. men trist att det inte förankrats bättre förstås....vårt barn har nyss sovit över med förskolan och det var en toppengrej för alla.
    De har ju sovit på förskolan tidigare men då som små när de sov middag, så det var inget konstigt o ingen som ville hem mitt i natten.
    Och godis mitt i veckan, vad gör det om hundra år!

• Texasthecat

Mina barns dagis har en tradition att ha övernattning med 5-6 åringarna på dagiset i slutet av maj, början av juni varje år, som en slags "Avslutning" innan de flyttar över till skolan. Brukar aldrig vara några problem. Dock sker det oftast natt mellan fredag och lördag så föräldrarna kan hämta barnen på morgonen. 

Jag sov över på mitt dagis i slutet av 80-talet som en kul grej med alla andra barn som ville. Vi hade jätte kul. 

Mina Älsklingar Haylie 20/9-10, Natahan 20/9-10, Kaoru 10/5-13 samt sambon Kenji...
  • sextiotalist

Jag tror inte problemet är själva övernattningen, utan hur det hanterats och att man inte verkar ha förankrat detta tillräckligt bra hos föräldrarna.
    Att även knyta upp föräldrarna på det sättet är också fel.
    Det kan finnas mindre / yngre barn hemma som gör att det inte gå att bara frigöra sig två timmar en kväll eller annat.
    Jag personligen har inget emot övernattningar, men hade ett sådant beslut tagits över mitt huvud så hade jag också blivit rätt sur

• vampyria2
    morsan345 skrev 2014-05-22 00:21:11 följande:
    Typiskt fröknar att påverka barnen på det viset. ! Har varit med om flera situationer när de snackat en massa positivt om saker och ting och sedan får VI föräldrar höra och stå för det!

Behöver jag påpeka att mina barn inte går på dagis längre!? Tacka gud för bra dagmamma, som iallafall frågar föräldern INNAN saker och ting tas upp med barnet!
    Okej och hur tycker du att vi fröknar ska hantera situationen när alla andra föräldrar tycker att en aktivitet är super rolig och vill att vi ska förbereda barn för det och vi pedagoger vet att vissa barn behöver lite puttning för att våga vara med på det roliga vi har planerat att göra och vill att alla barn ska vara med på....sen har vi en förälder där barnet verkligen vill vara med (kanske) men som föräldern sätter sig på tvären och är en tjurig en, ska vi då förstöra för hela gruppen bara för det eller hur tycker du vi ska lösa situationen då?
  • sextiotalist
    vampyria2 skrev 2014-05-22 06:26:05 följande:
    Okej och hur tycker du att vi fröknar ska hantera situationen när alla andra föräldrar tycker att en aktivitet är super rolig och vill att vi ska förbereda barn för det och vi pedagoger vet att vissa barn behöver lite puttning för att våga vara med på det roliga vi har planerat att göra och vill att alla barn ska vara med på....sen har vi en förälder där barnet verkligen vill vara med (kanske) men som föräldern sätter sig på tvären och är en tjurig en, ska vi då förstöra för hela gruppen bara för det eller hur tycker du vi ska lösa situationen då?
    För det första så ska ni acceptera att detta är en frivillig sak och om det är en aktivitet som någon förälder "tjurar" om så kan ni prata med föräldern. Det kan finnas orsaker som ni inte har en aning om.

Att boka upp andras fritid gör man inte enligt mig, Aktiviteter under dagtid det kan ni planera hur ni vill, men om ni planerar en aktivitet på föräldrarnas fritid, då får ni också acceptera och respektera att föräldrarna inte alltid gillar det.

• Lillusen

Vad många föräldrar inte kan acceptera är att när man väljer att sätta sitt barn på förskola så väljar man också att barnet blir en del av ett kollektiv. Det finns ingen som möjlighet att man vid varje tillfälle ska fråga alla föräldrar om allting så skulle INGET bli gjort. Någon tycker inte att man ska vara ute när det regnar någon annan tycker inte man ska vara ute när det är för varmt, någon tycker att man ska åka på utflykter, några tycker inte det osv osv. Därför ska pedagogerna göra precis som dom gjort, erbjuda familjen en aktivitet och ni får ta ställning. Och om du tycker att det är en omöjlighet så säger du nej, det är lika bra att börja träna nu, du kommer få användning av det i tonåren.

• Maddi

Men jösses, en gång? Ditt barn kanske ser fram emot de och uppspelt tills den dagen kommer. Tänk dig in i barnens huvuden med, majoriteten får sova över men inte ditt? Dessutom är det skillnad om det görs EN gång och INTE flera gånger per år. Kommer ihåg att vi också hade något sånt mitt i veckan. Samt godis, de händer EN gång. Om du har fler barn som äter godis kan ni istället göra en mysstund på kvällen med dom och äta godis och hoppa över de till helgen, om du nu tycker det är farligt med två godisdagar i veckan en gång i livet.

• sextiotalist
    Lillusen skrev 2014-05-22 06:42:07 följande:
    Vad många föräldrar inte kan acceptera är att när man väljer att sätta sitt barn på förskola så väljar man också att barnet blir en del av ett kollektiv. Det finns ingen som möjlighet att man vid varje tillfälle ska fråga alla föräldrar om allting så skulle INGET bli gjort. Någon tycker inte att man ska vara ute när det regnar någon annan tycker inte man ska vara ute när det är för varmt, någon tycker att man ska åka på utflykter, några tycker inte det osv osv. Därför ska pedagogerna göra precis som dom gjort, erbjuda familjen en aktivitet och ni får ta ställning. Och om du tycker att det är en omöjlighet så säger du nej, det är lika bra att börja träna nu, du kommer få användning av det i tonåren.
    Men det inte frågan om att sätta ett barn i ett kollektiv, ett ord jag för övrigt avskyr.
    Nu är det så att man har sitt barn på dagis för att man arbetar eller att barnet behöver träffa andra än sina föräldrar. Men det är en dagverksamhet.
    Jag hade inte mitt barn på dagis för att han skulle göra saker utanför dagistid.

Tack och lov så hade vårt privata dagis inga aktiviteter för föräldrarna förutom Lucia och föräldramöten. Allt annat fixade de under dagtid.

Ja, jag anser att man, om man förväntar sig föräldramedverkan och utanför förskolans ordinarie tid, alltid ska förankra sådant hos föräldrarna.
  • vampyria2

Sextiotalisten: jag har inte skrivit att alla måste delta och att det är klart att det kan finnas orsaker som gör att det inte funkar för den enskilda men om den stora massa gillar det och tycker att det är en super bra ide ska då den enskilde få sätta agendan för att just den inte gillar det? Kollektivbestraffning är förbjudet i Sverige ;)
    Nä vad jag menar är att vi får väl hitta på roliga sanering vi får väl prata om det, sen de barn som inte kan av nån anledning får helt enkelt lära sig att det är mamma och pappa som bestämmer och attiskans så kan man inte vara med på vissa saker.

Svar på tråden övernattning på dagis!!