• Mirre85

övernattning på dagis!!

Vad anser ni om att dagis ordnar övernattning för barn som är 5 år gamla ?!

Fått information om detta och övernattningen skall ske mellan Tisdag-Onsdag och då vill de att man ska komma till dagiset på tisdag kväll kl 18.00 och att alla föräldrar ska ha picknick me barnen, sen ska man lämna sitt barn där och åka därifrån senast kl 20.00

Vad jag blir fundersam över och ogillar med informationen jag läst på lappen de satt upp är:

* Barnen skall ha med sig godis köpt för 25-30 kr.(( ??? Godis mitt i veckan har då aldrig barnen fått här hemma!!))

* Det där med att sedan barnet först (( iallafall i vårat fall )) ska gå på dagis som vanligt tisdag kl 07.30-16.30
    Åka hem ( 2mil ) sen för att köra tillbax till dagiset och sedan för att spendera halva kvällen där???????

Vet inte men iallafall i mitt läge så har jag annat o göra när jag väll slutat på jobb en vardag. Vi är oxå flera i familjen, samtliga har vardags aktiviteter på kvällarna .

Givetvis så har fröknarna inte gjort annat än pratat gott om övernattningen och gjort alla barnen förhoppningsfulla så att de ser fram i mot detta..!! Fel kan jag tycka! Ogillar skarpt att detta ska ske mitt i veckan och varför ens ska de övernatta ??? Skulle inte förvåna mig att de ringer sedan mitt i natten och ber oss föräldrar komma och hämta av olika anledningar...

Men nej vi ska bara godkänna att barnet lämnas på kvällen 20.00 och sen ser vi inte barnet förräns 15.00 dagen efter!!!

• Svar på tråden övernattning på dagis!!
  • Penida
    vampyria2 skrev 2014-05-22 11:12:32 följande:
    Sexotiotalisten: när det gäller att barnet egentligen inte vill så är det faktiskt förälderns ansvar att känna sitt barn och veta vad det är redo för och inte, den stora massan bör inte få stå tillbaka för den enskilde individen, det är så det fungerar i samhället och det är så det bör vara anser jag.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Hade det varit på våra barns förskola hade mina barn lätt fått delta om de ville vilket jag gissar att de hade gjort. De tycker/tyckte (vår dotter går i skolan nu) mycket om sina kompisar på förskolan och pedagogerna och det hade nog varit lite av ett äventyr:) Jag kan tycka att det låter överdrivet att lägga så mycket pengar på godis däremot men det är väl inget tvång? Att äta godis i veckorna vid nåt enstaka tillfälle ser jag däremot inget problem med alls. Vi är nog olika TS och om du ser detta som jätteproblem får du väl helt enkelt hålla ditt barn hemma och förklara varför du inte tycker det passar sig om barnet har frågor.

Avskyr CIO-metoder
  • Batmamba

Givetvis borde personalen ha fått ett OK från alla föräldrar innan de berättade om övernattningen för barnen! Och de bör fråga någon månad i förväg.

Det låter annars som en jätterolig grej för barnen, så länge det är tydligt att det är helt frivilligt. (Jag hade nog inte velat när jag var barn, var lite blyg och försiktig.)

Godis en vardag hade inte bekymrat mig, trots restriktiva socker-regler här hemma. Ibland är det ju fest!

• fröet2015

GUUD vad roligt! Sånt gjorde vi på dagis/fritids också, flera gånger. Minns inte om vi åt godis, men något gotte fanns det säkert. Hemska värld. Jag är TROTS att jag gjort detta FLERA gånger, inte överviktig eller särskilt förtjust i godis idag! Måste vara ett mirakel.

Ps. De jag minns att det var synd om var de stackars ungar som inte fick vara med för sina föräldrar..

• fröet2015
    elmadumle skrev 2014-05-22 08:11:35 följande:
    Det är klart att barnen ser fram mot det, men frågan är vad som händer efter kl 20 när alla föräldrar ska åka hem? en del kommer säkert bli ledsna när det blir "allvar" och det är dags att sova. Jag skulle inte tyckt det var ok med övernattning på dagis.
    Jaha? Som tidigare nämnt har jag varit med om detta vid flertalet tillfällen, men bara vid ett tillfälle blev jag mörkrädd när vi skulle sova. Vad gjorde vi åt denna omöjliga situation? Jo, min mamma kom och hämtade mig! 
  • Apelsin

Jag som aldrig hört talas om nåt sånt förut, tycker inte heller att det låter nåt vidare.

Och vaddå godis? Kan man inte ha mysigt utan? Ska de redan i en sån tidig ålder bli itutade att man måste ha godis för att det ska bli speciellt? Löjligt. Och tar alla andra barnen med sig, så är det klart att de barn som inte får med sig kanske blir ledsna. Och så kanske alla föräldrar tänker så varenda kotte gör det "för att alla andra" gör det. Dåligt av fröknarna tycker jag.

Jag hade varit tveksam. Säkert jättekul, men jag har som sagt aldrig hört nåt sånt förut så jag har aldrig tänkt tanken tidigare.

• cloudberry79

Jag hade tyckt det var jättekul om förskolan anordnade något liknande. Om du inte vill att ditt barn ska vara med så står ni väl helt enkelt över det, vad är problemet?

Just NO.
  • Flygfotogen

Våra femåringar har som tradition en gemensam avslutning varje sommar. I regel då en övernattning i ett hus man kan hyra/låna billigt på orten. Två-tre av femåringarnas pedagoger ställer upp och är med dem och då är det oftast fre-lör dessutom så ja, de bjuder av sin tid!

Det brukar vara otroligt roligt, givande och uppskattat, vad jag har hört både från barn, pedagoger och föräldrar. Alla vågar inte sova över och då hämtas de av föräldrarna. Godis tror jag förskolan bjuder på lite då och så lagar de middag tillsammans allihop efter vad barnen fått önska.

Jag vet inte vilka försäkringar man ska kika extra på men det vet nog mina kollegor och min chef och föräldrarna som alla godkänt aktiviteten. 

• Sweet Sofia
    Radhuspinglan skrev 2014-05-21 22:25:54 följande:
    Göteborgsbranden...

Vad har Göteborgsbranden för koppling till att övernatta på dagis?
  • Mirre85
    Apelsin skrev 2014-05-22 19:55:26 följande:

Jag som aldrig hört talas om nåt sånt förut, tycker inte heller att det låter nåt vidare.

Och vaddå godis? Kan man inte ha mysigt utan? Ska de redan i en sån tidig ålder bli itutade att man måste ha godis för att det ska bli speciellt? Löjligt. Och tar alla andra barnen med sig, så är det klart att de barn som inte får med sig kanske blir ledsna. Och så kanske alla föräldrar tänker så varenda kotte gör det "för att alla andra" gör det. Dåligt av fröknarna tycker jag.

Jag hade varit tveksam. Säkert jättekul, men jag har som sagt aldrig hört nåt sånt förut så jag har aldrig tänkt tanken tidigare.

sextiotalisten, Apelsin och några andra verkar iallafall ha huvudet på skaft. Och framför allt FÖRSTÅ innebörden och inte enbart haka upp er om godiset!!

Hur skulle du göra om det var kalas på en vardag? Skulle ditt barn inte få äta tårta då?

Verkligen Inte! Sen går vi aldrig på kalas på en vardag . Då vi i denna familjen jobbar och går i dagis/skola på vardagar.

Svar på tråden övernattning på dagis!!