• sandritas83

Gastric bypass opererad

Hej! Jag är gastric bypass opererad (op 20120103 + om op 20120109 efter tarmvred) och nu gravid. I snart tre veckors tid har jag haft ett illamående som varar från när jag vaknar tills jag går och lägger mig. Känslan är som när man är åksjuk och känner att man inte klarar av att sitta kvar i bilen, bussen, båten, ja vad som, för då kommer man att kräkas. Problemet är att efter operationen kan jag (vissa kan förlora förmågan medan andra har den kvar) inte kräkas. Detta medför en ångest jag bär runt på om dagarna. Jag har fått Lergigan comp utskrivet men hjälper knappt. Jag är även ofta väldigt yr. Detta är min andra graviditet, men min son är idag 10 år gammal. När jag var gravid med honom mådde jag hur bra som helst. Hade en dag då jag mådde illa, annars mådde jag toppen. Till er som gjort en GBP op och varit/är gravid, hur har det gått för er? Hade ni några symptomer som var lite extra jobbiga? Fick ni någon extra hjälp under graviditeten och under förlossningen?

• Svar på tråden Gastric bypass opererad
  • albastro

Jag själv är inte op, men har en väninna som har fått en gp för 2 år sen och fick nyligen sin baby.
    Inga problem under hennes grav med illamående eller liknande, endast högt blodtryck

• sandritas83

Vad ska man heta:

Drygt att må illa ca 6 månader av 9 (då de fyra första veckorna är man oftast helt normal).

Enligt ultraljudet jag gjorde är jag idag v8+4... I snart fyra veckor har jag mått illa och det bli bara värre och värre.

Försöker få i mig både mat och vätska men oftast vinner illamåendet. Men bebisen tar det den behöver för att växa till sig...

Hoppas din grav går smärtfritt i fortsättningen kimsus och grattis till plusset!

Asjak lycka till med förlossningen och njut av underverket ni skapat!

• sandritas83

Mammafia84 Får inte glömma bort dig heller. Lergigan comp funkar inte alls för mig, så slutat med dom nu... Sant som du säger, bättre att äta något än att svälta både sig själv och bebisen i magen...

• mammafia84
    sandritas83 skrev 2014-06-02 11:30:15 följande:
    Mammafia84 Får inte glömma bort dig heller. Lergigan comp funkar inte alls för mig, så slutat med dom nu... Sant som du säger, bättre att äta något än att svälta både sig själv och bebisen i magen...

Lergigan comp funkade rätt bra för mig som tur e. Nu tar ja de sällan bara, försöker få i mig nåt med jämna mellanrum. Dock får ja såna akuta kräkningar ibland. 😝 men nu ligger bebisen å trycker högt upp.
    ¤Fredrik ^ Oliver ^ Josefine ^ Natalie¤ Kärlek Till Min Familj
  • sandritas83
    mammafia84 skrev 2014-06-02 15:37:45 följande:
    Lergigan comp funkade rätt bra för mig som tur e. Nu tar ja de sällan bara, försöker få i mig nåt med jämna mellanrum. Dock får ja såna akuta kräkningar ibland. ? men nu ligger bebisen å trycker högt upp.

Jag skulle faktiskt vilja kunna kräkas istället för att få den här paniken och ångesten.

Men hade det varit tvärt om, att jag kunde kräkas, hade jag väll gnällt över det. Men just nu känns det som att det skulle släppa lite på trycket...
  • kimsus
    sandritas83 skrev 2014-06-02 15:42:46 följande:

Jag skulle faktiskt vilja kunna kräkas istället för att få den här paniken och ångesten.
    Men hade det varit tvärt om, att jag kunde kräkas, hade jag väll gnällt över det. Men just nu känns det som att det skulle släppa lite på trycket...
    Usch, du verkar inte ha det guld och gröna skogar med din graviditet. Kan ju bara hålla tummarna för din skull att det blir bättre. 
    Själv hoppas jag att må så bra som möjligt att man kan få njuta av tiden.
  • mammafia84

Jag kan inte kräkas upp något, eller inte om ja inte precis svalt de iaf. Men ja får såna kräk reflexer å de enda som kommer e typ saliv. Men de känns iaf bättre när kroppen fått "torrkräkas" lite. Har två barn sedan innan ja va gbp opad och första barnet mådde ja prima medans andra va mycket illamående å kräkningar till v 20. Men denna tredje gång e värst 😝

• Anna84

Jag opades vintern 2011 och är gravid nu i v 15. Har sedan innan plusset varit åksjuk och mått fruktansvärt illa i perioder....främst fram till ungefär vecka 13. Fram till dess va jag så trött och åt massor av d mesta samtidigt som jag tog lergigan comp. Dvs det enda som hjälpte....då jag inte heller kan kräkas.
    Vissa dagar kunde jag inte resa mig från sängen för att illamåendet va så hemskt så sambon fick servera maten i sovrummet till mig
    Nu har jag mina perioder då jag mår illa och d är framförallt ren åksjuka, då jag jobbar på tåg är d ganska ofta

Men d är bara att stå ut..d är en tid och d är värt all illamående i världen!

• mammafia84

Anna84.javar mer eller mindre sängliggandes de första 10-12 veckorna. Mådde så kasst. Men sen rätta de tillsåg en stund för att sen komma tillbaka ð??

• Anna84

Man få ta d för va d är, även att d är jobbigt! Men man är lycklig för att ha fått äran att få göra en GBP och sen bli gravid efter d, då mår jag gärna illa. Senaste graviditeten va jag inlagd på sjukhuset från V5 pga illamående och kräkningar så d här gör inget...

Men TS hoppas du mår bättre snart iallafall

• sandritas83
    Anna84 skrev 2014-06-03 22:27:38 följande:
    Man få ta d för va d är, även att d är jobbigt! Men man är lycklig för att ha fått äran att få göra en GBP och sen bli gravid efter d, då mår jag gärna illa. Senaste graviditeten va jag inlagd på sjukhuset från V5 pga illamående och kräkningar så d här gör inget...

Men TS hoppas du mår bättre snart iallafall

Tråkigt att höra.

Just i dagens läge passar jag på att äta samt dricka när min,son är i skolan eller sover då jag bryter ihop helt pga illamåendet. Men jag måste ju få i mig mat och vätska. Anser att det är det bästa alternativet just nu.
  • mammafia84
    Anna84 skrev 2014-06-03 22:27:38 följande:
    Man få ta d för va d är, även att d är jobbigt! Men man är lycklig för att ha fått äran att få göra en GBP och sen bli gravid efter d, då mår jag gärna illa. Senaste graviditeten va jag inlagd på sjukhuset från V5 pga illamående och kräkningar så d här gör inget... Men TS hoppas du mår bättre snart iallafall

Ja man får göra det, och till slut får man ju sitt älskade underverk och då e allt glömt. 😃
  • mammafia84

Sandritas83: bara vila allt du kan å ät å drick de du kan å som funkar. Efter min gbp har ja varit extremt noga med att äta bra men under graviditetn nu har ja ätit det som funkat, å i vissa perioder har de varit sura frukter, cola å kanske salta pinnar. Böttre att få i sig nåt än inget alls.

Svar på tråden Gastric bypass opererad