• Anonym (BliMigSjälvIgen)

Hur börja träna hemma efter förlossningen?

Hej

Jag födde mitt andra barn för ca 2,5 mån sen. Förlossningen gick hyfsat bra men jag sprack både inuti slidan och lite i perineum. Det har läkt och jag känner mig helt ok förutom lite slapp där nere. jag försöker komma ihåg att göra knipövningar ofta men glömmer bort det lika ofta.  Jag har inte ammat eftersom det inte gick så bra. 

Jag är ca 175cm lång och väger just nu 87kg. Det mesta verkar sitta i rumpan magen och låren. 

Jag vill börja träna hemma eftersom jag inte hinner/kan gå iväg till gymmet...jag vill bli starkare speciellt i ryggen och bli av med extrakilon så att jag kan må bra och orka leka med mina barn

-Hur vet jag om magmusklerna har gått ihop så att jag kan börja göra plankan? 

-Hur skulle jag kunna lägga upp min träning här på vardagsrumsgolvet?
    -hur ska man värma upp? Får man jogga och hoppa i nuläget? (göra jumping jacks t ex)
    -vilka övningar kan jag göra och hur ofta och hur länge?
    -får man hoppa i studsmatta?

-vilken redskap behöver jag ha hemma? jag har 1kg hantlar och ankelvikter hemma. 

Ska man äta enligt tallriksmodellen för att bli av med extra kilon, lite av varje, eller ska man utesluta kolhydrater? Hur mycket vatten ska man dricka om dagen? 

tack på förhand!!

• Svar på tråden Hur börja träna hemma efter förlossningen?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

För att veta om de raka magmusklerna läkt ihop kan du lägga dig på golvet med benen uppdragna gör en liten stup och känn efter både en bit ovanför och under naveln om du kan få ner mer än två fingrar i bredd och hur långt. 

Du ska inte få ner fingrarna långt, max en halv cm. Du kan gör semiplanka (på knä) även om inte magmusklerna är helt på plats men då måste du ha god kroppskontroll och veta hur du aktiverar dina inre magmuskler rätt

Här har jag ett program du kan köra blogg.alltforforaldrar.se/foraldrafitness/2013/07/31/altantraning-med-vaken-bebis/

Gummiband och lätta vikter (3-4 kg) samt en pilatesboll är vad jag brukar rekommendera mina pt-kunder. Då har du stora variationsmöjligheter.

undvik studsmatta och hopp ett tag till, du ska kunna hålla knipet hårt i ca en minut, vänta hellre lite längre och värm upp genom städning eller promenader.

Jag rekommenderar tallriksmodellen men med halva tallriken färgglada grönsaker, magert protein och fiberrika kolhydrater. Drick ca 2 liter vatten om dagen mer om det är varmt och om du tränar.

Få mer träningstips: www.facebook.com/Foraldrafitness
Svar på tråden Hur börja träna hemma efter förlossningen?