• Anonym (kränkt)

    Hur hantera översittare?

    Jag har en kollega som är en riktig översittare. Jag vet inte alls hur jag ska hantera henne, utan blir oftast bara irriterad och sur. Det hjälper inte i det långa loppet då det är JAG som uppfattas som att jag har svårt att samarbeta.

    Hon kan säga saker som "Har du inte använt balsam idag? Ditt hår ser risigt ut..." eller "Ja, du har ju lite putmage.."

    Hon har en tendens att bemöta det jag säger på ett sätt som får mig att känna mig dålig och mindrevärdig. Hon kan påpeka mina skor och säga "säljer man ens sådana längre? Den där modellen är ju lite B" eller "Jajaja, vi har hööööööört dina förslag nu - kan vi gå vidare?"  Hon pratar gärna skit om andra kollegor också när hon får chansen, vilket retar mig. Vuxna människor borde inte syssla med sånt...

    Antingen är jag grymt tjatig och ser ut som en clown jämt, men det tror jag inte är fallet. Det märkliga är dock att ingen annan verkar uppfatta att hon har en taskig attityd. Jag är väldigt driven i mitt arbete och har nästan alltid bäst resultat och får bra kritik ifrån chefer och kunder. Jag tycker själv att jag ser helt okej ut också, medan min kollega är lite småtjock och inte särskilt attraktiv egentligen. Hon är väldigt duktig på att påtala hur snygg hon är men jag köper inte riktigt att hon tycker så själv..

    Luddigt inlägg kanske, men jag har svårt att sätta fingret på vad som egentligen händer i min relation med den här kollegan. Det suger ut väldigt mycket energi och vi får svårt att samarbeta. Jag är inte den som bara accepterar att bli överkörd, så det uppstår ofta konflikter där jag höjer rösten och blir arg = dålig stämning på jobbet.

    Hur hanterar man en sån här människa utan att det blir åskväder?

  • Svar på tråden Hur hantera översittare?
  • nyans

    Tyvärr är det också så att om man själv tar upp problemet eller säger ifrån till kollegan: (T ex: "Varför säger du så där?) så kan det sluta med att man själv blir den som ses som konfliktskapande eller konfliktsökande. Eller "överkänslig" t ex.

    Detta handlar ofta om oerhört komplicerad gruppdynamik, alternativt energitjuvar som inte är intresserade av att lösa problemet eller stämningen på arbetsplatsen, utan vill fortsätta hacka på andra så att de kan må lite bättre själva. Jag köper inte att någon som ofta kläcker ur sig "grodor" som TS kollega OCH snackar skit om andra, är omedveten om sitt beteende. Hade h*n bara varit lite socialt klumpig, hade h*n inte betett sig så.

    Det ligger mycket passiv aggressivitet i det beteende TS beskriver. Visst kan det hjälpa att vänligt men bestämt säga ifrån, men det kan tyvärr även trigga en sån person. 

    Jag säger inte att man har någon annan universallösning. Men att ignorera, visa att man inte tar åt sig eller kort och tydligt ger svar på tal, kan bara minst lika effektivt som att ta upp det hela till diskussion med en sån kollega.

  • YokohamaNr2

    Jag tror också det bästa är att markera att hon är otrevlig på ett lugnt sätt. Tror nog hon blir rätt paff om du svarar att Oj, det där var ganska otrevligt, det är inte kul att höra att man är risig i håret faktiskt, vill du göra mig ledsen eller varför säger du så?

  • Anonym (rakt och tydligt)
    nyans skrev 2014-05-23 14:41:24 följande:
    Tyvärr är det också så att om man själv tar upp problemet eller säger ifrån till kollegan: (T ex: "Varför säger du så där?) så kan det sluta med att man själv blir den som ses som konfliktskapande eller konfliktsökande. Eller "överkänslig" t ex.

    Detta handlar ofta om oerhört komplicerad gruppdynamik, alternativt energitjuvar som inte är intresserade av att lösa problemet eller stämningen på arbetsplatsen, utan vill fortsätta hacka på andra så att de kan må lite bättre själva. Jag köper inte att någon som ofta kläcker ur sig "grodor" som TS kollega OCH snackar skit om andra, är omedveten om sitt beteende. Hade h*n bara varit lite socialt klumpig, hade h*n inte betett sig så.

    Det ligger mycket passiv aggressivitet i det beteende TS beskriver. Visst kan det hjälpa att vänligt men bestämt säga ifrån, men det kan tyvärr även trigga en sån person. 

    Jag säger inte att man har någon annan universallösning. Men att ignorera, visa att man inte tar åt sig eller kort och tydligt ger svar på tal, kan bara minst lika effektivt som att ta upp det hela till diskussion med en sån kollega.
    Håller med om att det kan vara komplext och risken finns att man förvärrar om man går in på fel sätt. Det är också det de flesta oroar sig för när de undviker att säga något alls - och då blir det absolut inte bättre.

    En av nycklarna är att inte ge sig in - eller låta sig dras in - i en diskussion om vem som sagt vad, varför etc. En sån debatt blir helt enkelt inte bra.
    Inte heller är det bra att samla på sig för mycket "retroaktivt" utan ta tillfället i akt när en kränkande kommentar yttras - och reagera direkt, lugnt och tydligt.

    Fördelen med att det är en arbetsplats är att man har en slags "ram" för relationen att hålla sig till. Man kan konstatera att man är arbetskollegor och inget mer - därmed kan man också undanbe sig alla typer av personliga kommentarer och liknande. Det kan vara helt rimligt att be att få hålla relationen på professionell nivå och inget mer.
    I nära relationer är sånt här mycket svårare eftersom man ofta pratar om privata och personliga saker.

    Jag skulle själv aldrig drömma om att prata om att kollegor är överviktiga, har flottigt hår eller andra "felaktigheter". Det är helt enkelt fullt möjligt att styra bort från sånt på ett ganska rakt och tydligt (men inte ovändligt) sätt.
  • Kriya

    Vilken jobbig kollega, TS!

    Viktigast är att inte bli arg, ledsen eller irriterad - då är översitteriet framgångsrikt och personen lär fortsätta. Jag tycker det fungerar att bemöta översittargliringar med snabba, oväntade repliker, som gärna får vara lite skrattretande även för utomstående om de skulle råka höra på.


    Nedan följer exempel på svar.


    Kollegan: "Har du inte använt balsam idag? ”Ditt hår ser risigt ut..."
    Svar: ”Så väldigt snällt att du ärligt berättar – och sagt i all välmening tillbaka så har du själv haft rejält med mjällavfall sista tiden, vore bra om du gör något åt det - folk kan ju bli oroliga att det snöstormar nu mitt i vackra våren.” 


    Kollegan: "Ja, du har ju lite putmage…"
    Svar: ”Så väldigt snällt att du ärligt berättar - och sagt i all välmening tillbaka så har jag hört att vissa här kallar dig för Lisa med sladderhäcken. Kan ju vara lite hårt av dem - men fundera på om du inte borde göra nåt åt den där häcken du har.” 


    Kollegan: Hon kan påpeka mina skor och säga "säljer man ens sådana längre?”
    Svar: ”Nej men oj - nu kom jag ju plötsligt att tänka på en söt liten saga som jag hörde för ett tag sen om en liten, liten flicka som gick runt och klagade på människors skor. Vet du hur det gick för henne?  - Hon fick hemoröjder. … jaja så kan det gå, på tal om pjäxor.”

    Kör hårt, TS - Du kan överlista denna trista typ genom att ha ett soligt leende på läpparna - vad hon än säger. Låt henne märka att allt rinner av dig. Underskatta inte humorns makt och låt henne inte komma in under skinnet, där hon vill vara. ... och slutligen - ta ingen mer skit på jobbet, det har du inte betalt för.

  • Nenne666
    Jag kom inte på något bättre skrev 2014-05-23 11:41:36 följande:
    Döda henne med vänlighet.

    Eller "jaså?, jo jag ska ju börja gymma. Du vill inte följa med mig och få bort din mage också?" Sen klappa henne på magen och le tills hon går.

  • Anonym (Urk)
    Kriya skrev 2014-05-23 17:21:30 följande:

    Vilken jobbig kollega, TS!

    Viktigast är att inte bli arg, ledsen eller irriterad - då är översitteriet framgångsrikt och personen lär fortsätta. Jag tycker det fungerar att bemöta översittargliringar med snabba, oväntade repliker, som gärna får vara lite skrattretande även för utomstående om de skulle råka höra på.


    Nedan följer exempel på svar.


    Kollegan: "Har du inte använt balsam idag? Ditt hår ser risigt ut..."
    Svar: Så väldigt snällt att du ärligt berättar och sagt i all välmening tillbaka så har du själv haft rejält med mjällavfall sista tiden, vore bra om du gör något åt det - folk kan ju bli oroliga att det snöstormar nu mitt i vackra våren. 


    Kollegan: "Ja, du har ju lite putmage"
    Svar: Så väldigt snällt att du ärligt berättar - och sagt i all välmening tillbaka så har jag hört att vissa här kallar dig för Lisa med sladderhäcken. Kan ju vara lite hårt av dem - men fundera på om du inte borde göra nåt åt den där häcken du har. 


    Kollegan: Hon kan påpeka mina skor och säga "säljer man ens sådana längre?
    Svar: Nej men oj - nu kom jag ju plötsligt att tänka på en söt liten saga som jag hörde för ett tag sen om en liten, liten flicka som gick runt och klagade på människors skor. Vet du hur det gick för henne?  - Hon fick hemoröjder. jaja så kan det gå, på tal om pjäxor.

    Kör hårt, TS - Du kan överlista denna trista typ genom att ha ett soligt leende på läpparna - vad hon än säger. Låt henne märka att allt rinner av dig. Underskatta inte humorns makt och låt henne inte komma in under skinnet, där hon vill vara. ... och slutligen - ta ingen mer skit på jobbet, det har du inte betalt för.


    Hahaha!
  • Anonym (Hmm)

    Jag har en extremt hemsk, arrogant, elak och översittare till kollega. Han kan stå framför sina kolleger och berätta för våra kunder hur dåliga hans kollegier är och att kunden alltid bör uppsöka honom om hjälp eftersom alla hans kollegier är helt odugliga.

    Jag har vid några tillfällen blivit rent ut sagt skitarg och sagt till honom att han är elak. Som svar har jag fått "Vad du tycker bryr jag mig inte om"

    Han kommer även för sent ofta. Hör inte av sig när han inte tänker dyka upp på jobb. Kommer bakfull (kör truck). Stannar hemma för att han är för bakis titt som tätt.

    Jag har klagat till chefen väldigt många gånger. Synd att det är chefens bror! Flera personer har sagt upp sig pågrund av honom. Och även jag kommer säga upp mig och han är en av anledningarna.

    Men iaf det kvittar nog vad man säger till en sån översittarmänniska med så låg självkänsla dom kommer aldrig fatta hur hemska dom är!

  • Anonym (rakt och tydligt)
    Kriya skrev 2014-05-23 17:21:30 följande:

    Vilken jobbig kollega, TS!

    Viktigast är att inte bli arg, ledsen eller irriterad - då är översitteriet framgångsrikt och personen lär fortsätta. Jag tycker det fungerar att bemöta översittargliringar med snabba, oväntade repliker, som gärna får vara lite skrattretande även för utomstående om de skulle råka höra på.


    Nedan följer exempel på svar.


    Kollegan: "Har du inte använt balsam idag? Ditt hår ser risigt ut..."
    Svar: Så väldigt snällt att du ärligt berättar och sagt i all välmening tillbaka så har du själv haft rejält med mjällavfall sista tiden, vore bra om du gör något åt det - folk kan ju bli oroliga att det snöstormar nu mitt i vackra våren. 


    Kollegan: "Ja, du har ju lite putmage"
    Svar: Så väldigt snällt att du ärligt berättar - och sagt i all välmening tillbaka så har jag hört att vissa här kallar dig för Lisa med sladderhäcken. Kan ju vara lite hårt av dem - men fundera på om du inte borde göra nåt åt den där häcken du har. 


    Kollegan: Hon kan påpeka mina skor och säga "säljer man ens sådana längre?
    Svar: Nej men oj - nu kom jag ju plötsligt att tänka på en söt liten saga som jag hörde för ett tag sen om en liten, liten flicka som gick runt och klagade på människors skor. Vet du hur det gick för henne?  - Hon fick hemoröjder. jaja så kan det gå, på tal om pjäxor.

    Kör hårt, TS - Du kan överlista denna trista typ genom att ha ett soligt leende på läpparna - vad hon än säger. Låt henne märka att allt rinner av dig. Underskatta inte humorns makt och låt henne inte komma in under skinnet, där hon vill vara. ... och slutligen - ta ingen mer skit på jobbet, det har du inte betalt för.


    Precis detta är ett fullständigt felaktigt sätt att hantera kränkningar - om syftet är att försöka få en bättre stämning på arbetsplatsen.
    Visst kan man "vinna" en slags kamp men det kommer bara att skapa sur stämning, mer skitsnack och nya konflikter.

    Min uppfattning är att detta är ett vanligt sätt att hantera mobbning och kränkningar särskilt på kvinnodominerade arbetsplatser - och att detta är en av anledningarna till att det är ett socialt minfält med gruppbildningar, olika lojaliteter, skitsnack och knivar i ryggen. 
    Det är vad man får genom att ge igen med samma mynt.

    Att arbeta i vuxenvärlden innebär faktiskt att man kan ställa krav på ett rakt och ärligt sätt - utan att behöva sänka sig till en nivå där man själv gör sig barnslig och spär på kränkningar och konflikter.
  • Linafina
    Anonym (kränkt) skrev 2014-05-23 10:13:00 följande:
    Jag har en kollega som är en riktig översittare. Jag vet inte alls hur jag ska hantera henne, utan blir oftast bara irriterad och sur. Det hjälper inte i det långa loppet då det är JAG som uppfattas som att jag har svårt att samarbeta.

    Hon kan säga saker som "Har du inte använt balsam idag? Ditt hår ser risigt ut..." eller "Ja, du har ju lite putmage.."

    Hon har en tendens att bemöta det jag säger på ett sätt som får mig att känna mig dålig och mindrevärdig. Hon kan påpeka mina skor och säga "säljer man ens sådana längre? Den där modellen är ju lite B" eller "Jajaja, vi har hööööööört dina förslag nu - kan vi gå vidare?"  Hon pratar gärna skit om andra kollegor också när hon får chansen, vilket retar mig. Vuxna människor borde inte syssla med sånt...

    Antingen är jag grymt tjatig och ser ut som en clown jämt, men det tror jag inte är fallet. Det märkliga är dock att ingen annan verkar uppfatta att hon har en taskig attityd. Jag är väldigt driven i mitt arbete och har nästan alltid bäst resultat och får bra kritik ifrån chefer och kunder. Jag tycker själv att jag ser helt okej ut också, medan min kollega är lite småtjock och inte särskilt attraktiv egentligen. Hon är väldigt duktig på att påtala hur snygg hon är men jag köper inte riktigt att hon tycker så själv..

    Luddigt inlägg kanske, men jag har svårt att sätta fingret på vad som egentligen händer i min relation med den här kollegan. Det suger ut väldigt mycket energi och vi får svårt att samarbeta. Jag är inte den som bara accepterar att bli överkörd, så det uppstår ofta konflikter där jag höjer rösten och blir arg = dålig stämning på jobbet.

    Hur hanterar man en sån här människa utan att det blir åskväder?

    Hon är ingen översittare, hon är bitter på livet och jävligt avundsjuk. Troligen så lyckades hon aldrig bra med något hon önskade, eller så har hon så lågt självförtroende att hon måste ''trampa'' på dig för att själv känna sig starkare. 
    Det absolut bästa du kan göra är och inte försöka ''starta ett bråk'', hon vill säkert att du ska gå hem och må dåligt. 
    Jag trodde inte heller vuxna höll på med sådant, men har själv precis upplevt en vuxen kvinna på 28 år som skulle kunna jämföras med en 14 årig tonårs attityd. Det går inte och försöka ''förhandla'' med dessa människor, det viktigaste är att inte låta dom ''vinna''. Stå på dig, för du har lika mycket rätt att vara på arbetsplatsen som henne. Hon ska inte behöva ta all din energi, låt henne inte förstöra. Fokusera på ditt arbete, och fortsätt gör det så bra som du skriver att du gör. Satsa på dig själv och gör din karriär. Säger hon sådär igen '' Har du inte använt balsam idag, ditt hår ser förjävligt ut'' då tycker jag med all rätt att du kan skoja till det och svara något liknande '' Jasså? Jag tycker däremot att mitt hår ser helt okej ut. Har dessutom hört att balsam i stora mängder förstör håret ''. 
    På så vis kan du ''hantera'' din arbetskollega. Lycka till! 

  • Kriya
    Anonym (rakt och tydligt) skrev "... Min uppfattning är att detta är ett vanligt sätt att hantera mobbning och kränkningar särskilt på kvinnodominerade arbetsplatser"

    Svar: Tvärtom, min referensram för att uttala mig är att jag arbetar i mansdominerade sammanhang där vissa män i höga positioner ger nedvärderande gliringar både till höger och vänster. Efter ett tag är ganska många i deras omgivning frustrerade och välkomnar när någon ger snabba, skojiga, poängfyllda mothugg som töjer på gummibandet utan att spräcka det. En översittare skulle inte vara översittare om han/hon inte hade ett kontrollbehov och alla mothugg som översittaren kunnat förutspå - t ex din mer klassiska och vedertagna metod - har en kvalificerad översittare redan varit med om i många varianter och kalkylerat som möjlig risk och är mentalt garderad mot. Det enda som alltid fungerar är metoder som översittaren inte kunnat räkna ut i förväg och garderat sig mot och som riskerar att ge honom/henne själv "badwill". 
    Skulle jag börja dra upp djupgående, analytiska, psykologiska samtal om deras brister och hur jag upplever dem, så skulle jag snabbt få problemet i mitt eget knä.

    Alla problem behöver inte redas ut, det väsentliga är att problemet upphör omedelbart. 
  • Anonym (Trött på kvinnor)
    Anonym (kränkt) skrev 2014-05-23 10:13:00 följande:
    Jag har en kollega som är en riktig översittare. Jag vet inte alls hur jag ska hantera henne, utan blir oftast bara irriterad och sur. Det hjälper inte i det långa loppet då det är JAG som uppfattas som att jag har svårt att samarbeta. Hon kan säga saker som "Har du inte använt balsam idag? Ditt hår ser risigt ut..." eller "Ja, du har ju lite putmage.." Hon har en tendens att bemöta det jag säger på ett sätt som får mig att känna mig dålig och mindrevärdig. Hon kan påpeka mina skor och säga "säljer man ens sådana längre? Den där modellen är ju lite B" eller "Jajaja, vi har hööööööört dina förslag nu - kan vi gå vidare?"  Hon pratar gärna skit om andra kollegor också när hon får chansen, vilket retar mig. Vuxna människor borde inte syssla med sånt... Antingen är jag grymt tjatig och ser ut som en clown jämt, men det tror jag inte är fallet. Det märkliga är dock att ingen annan verkar uppfatta att hon har en taskig attityd. Jag är väldigt driven i mitt arbete och har nästan alltid bäst resultat och får bra kritik ifrån chefer och kunder. Jag tycker själv att jag ser helt okej ut också, medan min kollega är lite småtjock och inte särskilt attraktiv egentligen. Hon är väldigt duktig på att påtala hur snygg hon är men jag köper inte riktigt att hon tycker så själv.. Luddigt inlägg kanske, men jag har svårt att sätta fingret på vad som egentligen händer i min relation med den här kollegan. Det suger ut väldigt mycket energi och vi får svårt att samarbeta. Jag är inte den som bara accepterar att bli överkörd, så det uppstår ofta konflikter där jag höjer rösten och blir arg = dålig stämning på jobbet. Hur hanterar man en sån här människa utan att det blir åskväder?

    Känner igen detta fenomen så himla väl, ända sedan barndomen. Hur vissa liksom kunde trampa på en, och gör så än idag för att man kanske tror på att vara en lojal, trevlig och schysst tjej. Det känns som att det är extra vanligt bland oss kvinnor? Tyvärr har det lett till att jag skurit ned rejält på mitt umgänge och inte orkar eller våga lita på någon längre.. Jag förstår inte vad dessa människor får ut av sitt beteende? Det sårar något oerhört.. Ändå kan de vara de man har räknat som ens närmaste vänner (??)
  • Anonym (Urk)
    Anonym (Trött på kvinnor) skrev 2014-05-24 22:35:34 följande:

    Känner igen detta fenomen så himla väl, ända sedan barndomen. Hur vissa liksom kunde trampa på en, och gör så än idag för att man kanske tror på att vara en lojal, trevlig och schysst tjej. Det känns som att det är extra vanligt bland oss kvinnor? Tyvärr har det lett till att jag skurit ned rejält på mitt umgänge och inte orkar eller våga lita på någon längre.. Jag förstår inte vad dessa människor får ut av sitt beteende? Det sårar något oerhört.. Ändå kan de vara de man har räknat som ens närmaste vänner (??)
    "Oss" kvinnor. Så du erkänner att beter dig likadant. Då förstår jag inte varför du inte förstår dina kollegors beteende...

    "Behandla andra som du själv vill bli behandlad..."?
  • Kriya

    Tycker det är onödigt att peka ut översitteri som manligt eller kvinnligt. Räcker för mig att konstatera att det finns en kategori rötägg på båda sidor. Tack och lov är huvuddelen män och kvinnor väldigt bra folk.

  • Anonym (Trött på kvinnor)
    Anonym (Urk) skrev 2014-05-24 22:56:04 följande:
    "Oss" kvinnor. Så du erkänner att beter dig likadant. Då förstår jag inte varför du inte förstår dina kollegors beteende...

    "Behandla andra som du själv vill bli behandlad..."?



    "Oss kvinnor" skrev jag eftersom jag själv är kvinna, därmed inte sagt att jag beter mig likadant.

    Jag brukar alltid försöka att bete mig som jag själv vill bli bemött och jag kommer inte med tjuvnyp mot kollegor och vänner.
  • Anonym (rakt och tydligt)
    Kriya skrev 2014-05-24 21:43:28 följande:
    Anonym (rakt och tydligt) skrev "... Min uppfattning är att detta är ett vanligt sätt att hantera mobbning och kränkningar särskilt på kvinnodominerade arbetsplatser"

    Svar: Tvärtom, min referensram för att uttala mig är att jag arbetar i mansdominerade sammanhang där vissa män i höga positioner ger nedvärderande gliringar både till höger och vänster. 
    Män är inte på något sätt mer omtänksamma eller bättre och helt klart förekommer (kan rent av vara vanligt i vissa områden) att manliga chefer missbrukar sin makt och kränker på det sättet.
    - Detta är dock något annat än det jag talar om.

    Jag talar om när man inom en arbetsgrupp, utifrån samma formella status, drar igång skitsnack - pratar om istället för med/till och bygger allianser för att vinna poäng istället för att lösa problemet i grunden..

    Detta finns belagt och jag vet att väldigt många (inte minst kvinnor själva) bekräftar att det funkar så här. Män inom samma arbetsgrupp kommer till "öppen konflikt" mycket snabbare. Inte nödvändigtivs att man löser det men det snackas inte till närmelsevis lika mycket skit.
    Inom extremt mansdominerade arbetsplatser får man dock en annan typ av problem med "grabbig jargong" och en ibland kvinnoförnedrande grundsyn (om inte cheferna är vaksamma). Detta är inte alls bättre på något sätt än den stämnings som blir i kvinnodominerade grupper..

    Bäst funkar det när det är någorlunda jämnt fördelat - och man har ett tydligt ledarskap som lyfter och hanterar stämningar/kränkningar i arbetslaget direkt när de uppstår. Varje individ har dock ett eget ansvar att hantera kritik/kränkningar och annat på ett rakt och uppriktigt sätt. Att sätta sig över skvaller och skitprat.
  • Anonym (man)

    Som någon annan klok person redan påpekat så är det bästa att bemöta hennes grodor med glimten i ögat utan att bli arg och med ett tjockt lager sarkas, ironi och cynism.

    När jag var yngre så var jag väldigt smal , jobbade då som konsult , och en av våra kundkontakter va en gubbe som hade en jävligt glappig käft och kunde kläcka ur sig alla möjliga grodor. På någon middag som företaget jag jobbade för anordnade började han kommentera min vikt , undare om vi inte fick någon mat av vår chef , osv... jag skrattade mest åt det , men efter ett tag fick jag nog och började ge svar på tal... började med , jodå vi har rikskuponger , men av att döma av din kagge så antar jag att era kuponger är värda dubbelt så mycket som våra ?.. skål på dig !

    Och så fortsatte jag resten av kvällen , bemötte alla slags gliringar med egna... jag hade även långt hår då uppsatt i en fläta vilket han såklart skulle kommentera... det självklara svaret på det var...  det är väl tur att vissa av oss har hår , vad skulle frisörer annars göra ?...

    Min chef höll på att sätta nubben i halsen varje gång , det var trotts allt en av våra viktigaste kunder , trodde jag skulle få mig en rejäl utskällning men min chef gav mig en dunk på ryggen och skrattade högt åt att jag satt honom på plats , tydligen hade han uppskattat min "uppkäftighet" och tyckt att det var lite drag i grabben. Han och jag hade ett långt och väldigt bra samarbete i många år senare då jag senare gick över till företaget han jobbade på.

Svar på tråden Hur hantera översittare?