• dell

Terminalglasögon - Nödvändigt?

Om man köper progressiva glasögon för att fokusera på nära och långt håll. Därefter så undrar jag om man behöver köpa terminalglasögon när man arbetar med programmering under 8 timmar varje dag? Just det, jag är närsynt.
    Vad är din reflektion om det?

// dell

• Svar på tråden Terminalglasögon - Nödvändigt?
  • athanatos

Är inte terminalglasögon en 80-talsgrej då man var livrädd för bildskärmar? Aldrig hört talas om någon som har det idag.

• Virriga Vera
    dell skrev 2014-05-25 15:17:02 följande:
    Om man köper progressiva glasögon för att fokusera på nära och långt håll. Därefter så undrar jag om man behöver köpa terminalglasögon när man arbetar med programmering under 8 timmar varje dag? Just det, jag är närsynt.
    Vad är din reflektion om det?

// dell
    Du skall ha terminalglasögon om du behöver det. Tag kontakt med en optiker om du är osäker.
  • sextiotalist
    athanatos skrev 2014-05-25 15:20:39 följande:
    Är inte terminalglasögon en 80-talsgrej då man var livrädd för bildskärmar? Aldrig hört talas om någon som har det idag.
    Här är vi många som har det. Terminalglasögon har inget med rädslan för bildskärmar utan är ett hjälpmedel. Jag har haft det i 10 år, dvs aldrig under 80-talet
  • sextiotalist

Terminalglasögon, som arbetsgivaren står för, är slipade och anpassade till att användas för terminalarbete.

• skpklm

Jag fick  (med stöd av min optiker)  terminalglasögon.  Att titta på skärmen med progressiva glasögon fungerade inte alls för mig;  bakåtlutad nacke =  värk.

• JPT
    Det är jättevanligt även idag.
  • Hejhoppsan
    Halva styrkan på mitt jobb har terminalglasögon, inklusive jag själv. Terminalglasögon har man om man ser dåligt på nära håll, och har alltså inget med strålande bildskärmar att göra.
  • athanatos
    Hejhoppsan skrev 2014-05-25 19:41:32 följande:
    Halva styrkan på mitt jobb har terminalglasögon, inklusive jag själv. Terminalglasögon har man om man ser dåligt på nära håll, och har alltså inget med strålande bildskärmar att göra.
    Vanliga läsglasögon alltså?
  • skpklm
    athanatos skrev 2014-05-25 19:56:03 följande:
    Vanliga läsglasögon alltså?
    Läsglasögon -  varför tror du det?   Arbetsgivarens ergonom mäter avståndet du har på din arbetsplats/dina arbetsplatser från ögonen till skärmen etc.
  • athanatos
    skpklm skrev 2014-05-25 20:00:35 följande:
    Läsglasögon -  varför tror du det?   Arbetsgivarens ergonom mäter avståndet du har på din arbetsplats/dina arbetsplatser från ögonen till skärmen etc.
    Det är väl läsglasögon man har om man ser dåligt på nära håll?
Svar på tråden Terminalglasögon - Nödvändigt?