• dell

Terminalglasögon - Nödvändigt?

Om man köper progressiva glasögon för att fokusera på nära och långt håll. Därefter så undrar jag om man behöver köpa terminalglasögon när man arbetar med programmering under 8 timmar varje dag? Just det, jag är närsynt.
    Vad är din reflektion om det?

// dell

• Svar på tråden Terminalglasögon - Nödvändigt?
  • Grande Rock
    athanatos skrev 2014-05-25 20:22:54 följande:
    Och vadå måste arbetsgivaren betala för såna glasögon? Finns det inget sätt att komma undan det?
    det kallas arbetsmiljöansvar, det kommer man inte ifrån så lätt
    It's Good But It Just Ain't Right
  • Virriga Vera
    athanatos skrev 2014-05-25 20:02:35 följande:
    Det är väl läsglasögon man har om man ser dåligt på nära håll?
    Skillnaden mellan läsglasögon och terminalglasögon är att terminalglasögon är anpassade för arbete vid terminal med hänsyn till vinklar och avstånd till både skärm, tangentbord och dokument. Det är inte läsglasögon, de är endast anpassade till ditt synfel.
  • skpklm
    Catbride skrev 2014-05-25 20:20:29 följande:

Vanliga läsglas kan fungera till skärm, om du inte har något synfel på långt håll, utan bara är ålderssynt. Samt om du inte har några krav på att kunna se på andra avstånd. Behöver du däremot kunna se blanketter på 40 cm håll, tangentbord på 55 cm, skärmen på 75 cm och dessutom kunden som kommer in genom dörren 2 meter bort så ger "färdig-brillor" alldeles för kort skärpedjup.
    Plus kunna gå ut på golvet med kunden och leta fram böcker i hyllorna,  gå upp- och ner för trappor med kund och en trave böcker...   Jag hade de progressiva i "senilsnöre"   för de promenaderna...
  • Maramina
    skpklm skrev 2014-05-25 21:39:27 följande:
    Plus kunna gå ut på golvet med kunden och leta fram böcker i hyllorna,  gå upp- och ner för trappor med kund och en trave böcker...   Jag hade de progressiva i "senilsnöre"   för de promenaderna...
    Det är inte terminalglasögon. Terminalglasögon är något som enbart är anpassade för att användas vid just terminalarbete, inte något annat. Dvs inte för att läsa papper, se på folk som kommer in genom dörren etc. Däremot har man synfel som kräver att man även behöver glasögon vid andra arbetsuppgifter, tex de som du nämner, ska arbetsgivaren stå för dessa. Förutsatt att dina egna glasögon inte fungerar till detta så har du rätt till progressiva glasögon, alternativt sk bifokala glasögon (sådana där gammaldags med "läsruta"). Är ditt synfel sådant att dina egna glasögon fungerar även i ditt arbete så behöver inte arbetsgivaren betala för dina glasögon (om det inte finns krav på skyddsglasögon vill säga, men det är en helt annan fråga). Gör arbetsgivaren det ändå så kan det bli tal om en skatteförmån och därmed bli förmånsbeskattat om Skatteverket upptäcker det.
  • skpklm
    Maramina skrev 2014-05-25 21:56:03 följande:
    Det är inte terminalglasögon. Terminalglasögon är något som enbart är anpassade för att användas vid just terminalarbete, inte något annat. Dvs inte för att läsa papper, se på folk som kommer in genom dörren etc. Däremot har man synfel som kräver att man även behöver glasögon vid andra arbetsuppgifter, tex de som du nämner, ska arbetsgivaren stå för dessa. Förutsatt att dina egna glasögon inte fungerar till detta så har du rätt till progressiva glasögon, alternativt sk bifokala glasögon (sådana där gammaldags med "läsruta"). Är ditt synfel sådant att dina egna glasögon fungerar även i ditt arbete så behöver inte arbetsgivaren betala för dina glasögon (om det inte finns krav på skyddsglasögon vill säga, men det är en helt annan fråga). Gör arbetsgivaren det ändå så kan det bli tal om en skatteförmån och därmed bli förmånsbeskattat om Skatteverket upptäcker det.
    Nu var det inte jag som skrev om att läsa papper etc.  

Jag fick terminalglasögon för datorarbetet 
    och använde mina privata progressiva på golvet.

Kanske de sista glasögonen arbetsgivaren betalade var en variant av bifokala.
  • Maramina

Här finns i alla fall bra information vad det gäller lagar/förordningar (arbetsmiljöverkets hemsida): www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_524.pdf och www.av.se/dokument/afs/AFS1998_05.pdf

Och så hur en optiker förklarar det hela: www.synoptik.se/glasogon/foretagsservice/bildskarmsglasogon/&setlayouttype=normal

Och som svar på TS fråga:

Det betor på. Du bör rådfråga en optiker. Men innan du gör det, kontakta din arbetsgivare och fråga om de har några särskilda rutiner om man misstänker att man behöver synhjälpmedel/terminalglas. Många företag har avtal med en viss optiker och kräver att man går till denne för att få synundersökning och eventuella glasögon bekostade av arbetsgivaren. Det är ju dumt att behöva betala för något som arbetsgivaren egentligen skulle ha stått för

• skpklm
    Maramina skrev 2014-05-25 22:11:02 följande:
    Här finns i alla fall bra information vad det gäller lagar/förordningar (arbetsmiljöverkets hemsida): www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_524.... och www.av.se/dokument/afs/AFS1998_05.pdf

Och så hur en optiker förklarar det hela: www.synoptik.se/glasogon/foretagsservice/bild...

Och som svar på TS fråga:
    Det betor på. Du bör rådfråga en optiker. Men innan du gör det, kontakta din arbetsgivare och fråga om de har några särskilda rutiner om man misstänker att man behöver synhjälpmedel/terminalglas. Många företag har avtal med en viss optiker och kräver att man går till denne för att få synundersökning och eventuella glasögon bekostade av arbetsgivaren. Det är ju dumt att behöva betala för något som arbetsgivaren egentligen skulle ha stått för
  • sextiotalist
    athanatos skrev 2014-05-25 20:22:54 följande:
    Galet, min pappa är väldigt närsynt, han växlar mellan sina vanliga och läsglasögon. Inget krångligt alls.
    Och vadå måste arbetsgivaren betala för såna glasögon? Finns det inget sätt att komma undan det?
    Jag tror tom att det står i de allra flesta kollektivavtal
  • sextiotalist
    athanatos skrev 2014-05-25 20:16:58 följande:
    Du använder utropstecken, då skriker man. Det är ohyfsat språk.
    Hittar ingen bra fakta om terminalglasögon, verkar faktiskt vara vanliga läsglasögon.
    OT, nej det är inte att skrika när man använder utropstecken.
    Och nej, det är inte vanliga läsglasögon. Jag har specialslipade terminalglasögon, jag kan använda vanliga läsglasögon när jag sitter vid en skärm, men det fungerar vid enstaka tillfällen, jag märker direkt en skillnad mellan att använda läsglasögon mot att använda terminalglasögon

• Maramina
    sextiotalist skrev 2014-05-26 06:23:55 följande:
    Nej, inte i kollektivavtal utan i arbetsmiljöverkets förordning som jag länkade till tidigare. Förordningarna är underordnade arbetsmiljölagen och är inte som en lag, men så gott som. Det som står i dom måste arbetsgivare följa, annars kan de riskera att bli dömda för att begå arbetsmiljöbrott.
  • sextiotalist
    Maramina skrev 2014-05-26 06:46:08 följande:
    Nej, inte i kollektivavtal utan i arbetsmiljöverkets förordning som jag länkade till tidigare. Förordningarna är underordnade arbetsmiljölagen och är inte som en lag, men så gott som. Det som står i dom måste arbetsgivare följa, annars kan de riskera att bli dömda för att begå arbetsmiljöbrott.
    Än bättre, jag var osäker. Har bara arbetat på företag med kollektivavtal
  • skpklm
    sextiotalist skrev 2014-05-26 06:23:55 följande:
    Tror att min optiker visade mig att det står i ArbetsMiljöLagen;  AML;  att det är fastställt hur många timmars terminalarbete i veckan som berättigar arbetstagaren till terminalglasögon  (min mellanchef vägrade mig det först).
  • Maramina
    skpklm skrev 2014-05-26 09:28:39 följande:
    Tror att min optiker visade mig att det står i ArbetsMiljöLagen;  AML;  att det är fastställt hur många timmars terminalarbete i veckan som berättigar arbetstagaren till terminalglasögon  (min mellanchef vägrade mig det först).
    Inte i arbetsmiljölagen (den är bara översiktligt om arbetsgivarens ansvar, detaljerna hittar man i olika förordningar, "Arbetsmiljöverkets förordning om...", även förkortat och mer känt som AFS) men däremot i förordningen/AFS:en jag länkade till. Jobbar man minst en timme om dagen vid terminal så har man rätt till synundersökning och vid behov terminalglasögon som arbetsgivaren står för.
  • MallaL

Terminalglasögon är jättevanligt, har privata progressiva men byter alltid till terminalglasögonen när jag sätter mig vid datorn. De är perfekt slipade för avståndet till skärmen, mycket bättre skärpa och mer vilsamt för ögonen. Hos oss betalar arbetsgivaren dessa.

• skpklm
    Maramina skrev 2014-05-26 22:17:38 följande:
    Inte i arbetsmiljölagen (den är bara översiktligt om arbetsgivarens ansvar, detaljerna hittar man i olika förordningar, "Arbetsmiljöverkets förordning om...", även förkortat och mer känt som AFS) men däremot i förordningen/AFS:en jag länkade till. Jobbar man minst en timme om dagen vid terminal så har man rätt till synundersökning och vid behov terminalglasögon som arbetsgivaren står för.
    Du har rätt,  det var förstås en AFS.
Svar på tråden Terminalglasögon - Nödvändigt?