• Anonym (?)

    Vilken bedövning vid snitt??

    Har inte vart på samtal eller fått beviljat snitt. men börjar redan nu bli mer och mer rädd för ryggbedövning.
    är normalt sett inte spruträdd på något vis men ju mer jag läser om det desto mer skrämd blir jag.

    Nu är jag inne på att försöka bli sövd. har blivit det flera gånger tidigare och känner mig trygg med det. Då har de gett mig dosen i armvecket vilket fungerat bra. Jag har läst att man kan andas in något med känner redan nu paniken komma om den hålls fast framför näsa och mun.

    fick ni välja och hur gick det för er?

    Självklart vill jag uppleva mitt barn så snart som möjligt men den rädsla jag känner säger att det spelar ingen roll för vi ska förhoppningsvis dela ett långt liv tillsammans så första stunden kan jag klara mig utan. Själviskt ja kanske men nu är det de känslorna som jag har inom mig.

  • Svar på tråden Vilken bedövning vid snitt??
  • Anonym (Narkos-ssk)
    Anonym (..) skrev 2014-06-16 04:01:06 följande:
    Jo, jag har läst 1177. Däremot är olika forum ett utmärkt sätt att få veta andra människors erfarenheter. Jag har ingen anledning att tro att folk diskuterar ingående smärtorna och nervskadorna de lider av i åratal efter spinal/epidural, om det inte hänt. Även om det är "ofarligt" är det ett lidande. Man kan få bestående nervskador av en ynklig tandläkarbedövning eller ett stick i fingret, men det är inget patienter informeras om. Just nu är jag mest nyfiken på hur de bestående sviterna efter narkos kan se ut.
    Men då måste du ha i åtanke att ett forum bara är en procentdel av ALLA patienter. Ska du prata ryggbedövningar så ska du också ta in ryggbedövningar som ges vid andra operationer, tex urologiska och ortopediska. Du vet väl att du kan operera en hel höft i bara ryggbedövning? Jag träffar varje dag personer med dina funderingar, men det visar sig oftast vara skrämsel de läst på nätet. Efter operationen är alla jättenöjda och   f ö r v å n a d e  att allt gick så bra, trots all rädsla innan. Om de värsta sviterna efter en ryggbedövning (spinal - en epidural är en helt annan bedövning som läggs på ett annat segment) är nervskador, är det under en narkos att man inte kan intubera mamman (man ligger i respirator) eller en sk awareness - vaken under narkos. . Det beror bla på att man måste sövas ner jättefort, och vid intubationskrångel kan narkosmedlet hinna gå ur innan man fått tuben i halsen på plats (teoretisk risk, men det är ju det vi pratar om...?). 
  • Ann Cistrus
    Anonym (Narkos-ssk) skrev 2014-06-16 05:43:30 följande:
    Men då måste du ha i åtanke att ett forum bara är en procentdel av ALLA patienter. Ska du prata ryggbedövningar så ska du också ta in ryggbedövningar som ges vid andra operationer, tex urologiska och ortopediska. Du vet väl att du kan operera en hel höft i bara ryggbedövning? Jag träffar varje dag personer med dina funderingar, men det visar sig oftast vara skrämsel de läst på nätet. Efter operationen är alla jättenöjda och   f ö r v å n a d e  att allt gick så bra, trots all rädsla innan. Om de värsta sviterna efter en ryggbedövning (spinal - en epidural är en helt annan bedövning som läggs på ett annat segment) är nervskador, är det under en narkos att man inte kan intubera mamman (man ligger i respirator) eller en sk awareness - vaken under narkos. . Det beror bla på att man måste sövas ner jättefort, och vid intubationskrångel kan narkosmedlet hinna gå ur innan man fått tuben i halsen på plats (teoretisk risk, men det är ju det vi pratar om...?). 
    Håller med om det mesta. Fast de värsta "sviterna" efter narkos måste väl ändå vara aspiration och/eller hypoxi (syrebrist) pga intubationssvårigheter? Båda dessa är ju komplikationer som är livshotande. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Narkos-ssk)
    Ann Cistrus skrev 2014-06-16 07:32:22 följande:
    Håller med om det mesta. Fast de värsta "sviterna" efter narkos måste väl ändå vara aspiration och/eller hypoxi (syrebrist) pga intubationssvårigheter? Båda dessa är ju komplikationer som är livshotande. 
    Absolut! Du skrev det rent ut, medan jag tänkte att krånglig intubation just kan innefatta hypoxi/aspiration.
  • Ann Cistrus
    Anonym (Narkos-ssk) skrev 2014-06-17 05:25:30 följande:
    Absolut! Du skrev det rent ut, medan jag tänkte att krånglig intubation just kan innefatta hypoxi/aspiration.
    Jo, jag tänkte att du och jag nog förstår varandras fikonspråk  
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Detordnarsig)

    Jag har gjort två ks, ryggbedövning bägge gångerna. Första gången - håll i dig nu - gjorde svinont. Det ilade nåt fruktansvärt men var över på några sekunder. Bedövningen funkade jättebra i kanske 25-30 minuter men började släppa redan innan de fått ut barnet. Direkt när vi rullade ut ur opsalen kunde jag röra ena benet och hade ordentligt ont i såret. Det är inte meningen att bedövningen ska släppa så fort.. Andra gången pratade jag med narkosläkaren som skulle lägga bedövningen och berättade om vad som hänt under mitt första snitt. Han sa att ilningen jag kände berodde på att man kommit för nära en kota om jag minns rätt och han lovade att tillsätta något i bedövningsvätskan som skulle göra att bedövningen satt i längre. Allt gick hur bra som helst! Jag vill inte skrämma upp dig med min berättelse, jag vill visa på att det verkligen lönar sig att tala om för personalen att man är orolig. De kommer att göra allt de kan för att du ska få en bra förlossning. Sen kan jag tänka mig när det gäller katetrar, att om du är vaken kan du få först bedövning och sedan KAD i förberedelserummet, ska du sövas måste du ju in i opsalen först (du sövs ju där) och då vill de att katetern redan är på plats. En gissning bara. Allt kommer säkert att gå bra!

    PS: har blivit sövd en gång också, då spydde jag i flera timmar efteråt. Skulle nog inte uppskatta att ha ett stort sår på magen i det läget, och trist att inte kunna ägna sig åt babyn.. :).

  • Anonym (snitträdd)
    Ann Cistrus skrev 2014-05-25 20:36:59 följande:
    Det känns absolut ingenting när de sprutar in bedövningsmedlet eftersom det inte är några vävnader som spänns ut. Medlet sprutas rakt in i spinalvätskan som dina nervrötter "badar i" så att säga. 
    Ursäkta kapningen av tråden, TS, men en fråga dök upp när jag såg att en anestesisköterska svarade här.

    Ett eventuellt snitt ligger ännu en bit bort för min del och jag håller tummar och tår för att en vaginal förlossning förlöper utan komplikationer. I vilket fall kan jag inte släppa oron för att det händer något som gör att jag måste snittas. Problemet är att jag är sjukt rädd för att bli skuren i och mitt i allt upptäcka att jag inte alls är 100% bedövad.

    Förstår att det kanske låter konstigt, men mina erfarenheter av bedövning är usla: har borrat tänder och känt allt trots flera stick, och drog en del av en tånagel en gång. Trots spruta i tån trodde jag att jag skulle dö (ja, som grädde på moset är jag även sämst på norra halvklotet på att tåla smärta) när de klöv nageln från "överkant" ner till nagelroten och sen drog bort en bit. 

    Min fråga blir då om det är en helt annan sak med ryggbedövning, och kan jag slappna av och vara stensäker på att inte känna något när man skär? Annars blir det till att packa ner lämpligt tillhygge att klubba mig medvetslös med om snitt blir aktuellt...
  • Anonym (Narkos-ssk)
    Anonym (snitträdd) skrev 2014-08-09 06:08:25 följande:
    Ursäkta kapningen av tråden, TS, men en fråga dök upp när jag såg att en anestesisköterska svarade här.

    Ett eventuellt snitt ligger ännu en bit bort för min del och jag håller tummar och tår för att en vaginal förlossning förlöper utan komplikationer. I vilket fall kan jag inte släppa oron för att det händer något som gör att jag måste snittas. Problemet är att jag är sjukt rädd för att bli skuren i och mitt i allt upptäcka att jag inte alls är 100% bedövad.

    Förstår att det kanske låter konstigt, men mina erfarenheter av bedövning är usla: har borrat tänder och känt allt trots flera stick, och drog en del av en tånagel en gång. Trots spruta i tån trodde jag att jag skulle dö (ja, som grädde på moset är jag även sämst på norra halvklotet på att tåla smärta) när de klöv nageln från "överkant" ner till nagelroten och sen drog bort en bit. 

    Min fråga blir då om det är en helt annan sak med ryggbedövning, och kan jag slappna av och vara stensäker på att inte känna något när man skär? Annars blir det till att packa ner lämpligt tillhygge att klubba mig medvetslös med om snitt blir aktuellt...
    Det är en väsentlig skillnad på en lokalbedövning (tandläkare) och en sk regional bedövning (spinal/EDA) eftersom de verkar på olika sätt. Du kommer att känna beröring, men inte smärta. Om bedövningen inte tar (ovanligt), söver man. Och bedövningen testas alltid med tex något vasst. Alla säger inte till när den testas, eftersom patienten känner efter mer då = blir orolig. 

    /narkos-.ssk
  • Ann Cistrus
    Anonym (Narkos-ssk) skrev 2014-08-09 12:05:26 följande:
    Det är en väsentlig skillnad på en lokalbedövning (tandläkare) och en sk regional bedövning (spinal/EDA) eftersom de verkar på olika sätt. Du kommer att känna beröring, men inte smärta. Om bedövningen inte tar (ovanligt), söver man. Och bedövningen testas alltid med tex något vasst. Alla säger inte till när den testas, eftersom patienten känner efter mer då = blir orolig. 

    /narkos-.ssk
    Precis. Dessutom är det mycket vanligare att s.k. infiltrationsanestesi (lokalbedövning som man sprutar in i och runt området man ska bedöva och där man förmodar att nervbanorna ligger, t.ex. tandläkarbedövning) inte tar ordentligt än en bedövning som spinalanestesi där man bedövar redan där nervutskotten ligger s.a.s. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (snitträdd)
    Anonym (Narkos-ssk) skrev 2014-08-09 12:05:26 följande:
    Det är en väsentlig skillnad på en lokalbedövning (tandläkare) och en sk regional bedövning (spinal/EDA) eftersom de verkar på olika sätt. Du kommer att känna beröring, men inte smärta. Om bedövningen inte tar (ovanligt), söver man. Och bedövningen testas alltid med tex något vasst. Alla säger inte till när den testas, eftersom patienten känner efter mer då = blir orolig. 

    /narkos-.ssk
    Ann Cistrus skrev 2014-08-09 12:13:24 följande:
    Precis. Dessutom är det mycket vanligare att s.k. infiltrationsanestesi (lokalbedövning som man sprutar in i och runt området man ska bedöva och där man förmodar att nervbanorna ligger, t.ex. tandläkarbedövning) inte tar ordentligt än en bedövning som spinalanestesi där man bedövar redan där nervutskotten ligger s.a.s. 

    Tack snälla ni, nu känns det mycket lugnare! Jag har förstått att man känner att de håller på med något, men det kan jag ta i så fall...
  • Flygfotogen
    Helly skrev 2014-06-13 15:34:06 följande:

    Jag genomgick mitt akuta snitt under narkos. Jag har ingenting direkt negativt att säga om det, faktiskt. Egentligen skulle jag ha genomgått ett vaket planerat snitt, men det blev akut och narkos. Visst, ibland känns det lite förvirrande att ha den där blackout-luckan i mitt liv när så mycket viktigt hände, men å andra sidan är jag glad att jag slapp vara med mer för jag var oerhört rädd pga den akutsituation som uppstod. Det var så akut att personalen toksprang med sängen genom korridorerna på sjukhuset och när jag låg på operationsbordet så var de säkert fem personer som drog i mig, satte slangar och ställde frågor samtidigt som de snedställde bordet och rakade skrevet, samtidigt som en narkosläkare försökte och misslyckades med att lägga bedövning. Jag har aldrig varit så rädd i hela mitt liv och det var en sådan lättnad när kirurgen tog beslut om att skicka in narkosen.

    I efterhand är det alltså två motstridiga känslor. Dels luckan i mitt liv när så mycket viktigt hände som jag fick pussla ihop i efterhand, dels lättnaden över att slippa uppleva en operation när jag var mitt uppe i mitt livs starkaste skräck.

    Hade jag varit i  ett lugnare sinnestillstånd hade jag velat vara vaken. Nästa barn vill jag vara vaken med, det kommer att kännas som att jag får fylla i minnesluckorna till slut hoppas jag.


    Usch vad läskigt det låter! Hoppas allt gick bra.

    Fråga dock; måste man raka skrevet vid snitt? Det visste jag inte!
Svar på tråden Vilken bedövning vid snitt??