• Forumvärd

    Är du nöjd med valresultatet?

    Igår gick vi till valurnorna och röstade och idag på morgonen läste jag valresultatet.
    Dagens fråga är:
    Är du nöjd med valresultatet?

    Diskutera gärna i tråden Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du nöjd med valresultatet?
  • Penida
    Minniemousemommy skrev 2014-05-27 23:13:47 följande:
    Det kan du har gjort. Ja, då borde du ju förstå om du själv upplevt det? Eller? Det funkar inte att sätta nyanlända människor på samma ställe och sedan skita i dom. Synd att du inte tror på SD, men bra att du inser vad vi behöver göra åt det här. Alla människor ska ha samma chans, och vi borde verkligen satsa mer pengar på att åka till de fattigaste länderna och hjälpa dom mest utsatta människorna istället för att ge en ipad till alla som kommer hit tex. Dom människorna som lyckas ta sig hit är oftast inte dom fattigaste. Dom har haft råd med att betala människosmugglare, vilket inte är det billigaste. Men det förstår inte vissa. Dom allra mest utsatta barnen tex får aldrig ens en chans.
    Jag matades med detta dagligen i 4 år. När man pratar om att "de" får så mycket måste man också se till vad de ger tillbaka. Tänkt på det? Jag brukade tänka på det när jag gick och käkade på olika restauranger dagligen som knappast ägdes och styrdes av holländare. 
    Lika lite som en svensk familj får en ipad av soc får en familj av invandrarbakgrund det. De, om de är vuxna, ska givetvis stå till arbetsmarknadens förfogande och lära sig svenska. Barn och vuxna ska ha rätt till hjälp för att bearbeta tidigare händelser, detta känner jag starkt för. Vi har nog alla hört om hur soldater i krig många gånger drabbas PDST och blir helt andra människor än de brukade vara. Vi kan inte förstå, vi har aldrig varit där. Vi måste dock försöka förstå att en sådan upplevelse  kanskeskulle förändra oss.
    Ja, tyvärr har fattiga människor i drabbade länder svårare att fly och jag säger inte emot att vi behöver vara mer där, hjälpa till på plats. Att ha pengar nog att betala för att smugglas hit betyder dock inte att det finns mindre behov hos den människan. Jag hade då, om vi hade pengar, och situationen var ohållbar sett till att använda dessa för att fly. Jag förstår dem.
    Nej, jag kommer inte rösta på SD även om jag upplevt det de kritiserar då jag tycker det är djupare ön de vill få det till och jag tror inte att en vi- och -dom politik löser det. Jag delar inte deras värderingar och jag är inte den som skulle rösta för en fråga i vilket fall. Jag står inte bakom deras familjepolitik, vad de vill med abort, hur de ser på homosexuella rättigheter när det gäller giftermål för att ge några andra exempel.
    Avskyr CIO-metoder
  • Author7

    Jag är glad att MP kom rätt så högt den här gången. Jag anser att det är viktigt att bry sig om miljön. Därför är det bra att MP kan bidra lite till både Sveriges resten av EUs miljö. 

  • Jan Banan01
    Author7 skrev 2014-05-28 00:26:27 följande:
    Jag är glad att MP kom rätt så högt den här gången. Jag anser att det är viktigt att bry sig om miljön. Därför är det bra att MP kan bidra lite till både Sveriges resten av EUs miljö. 
    Och vad tror du att ett litet sketet maskrosparti från det glesbefolkade Norden ska kunna åstadkomma i ett EU-parlament där den gröna sektorn är ett av de minsta?
  • TrendyFarsa
    Jan Banan01 skrev 2014-05-28 02:23:43 följande:
    Och vad tror du att ett litet sketet maskrosparti från det glesbefolkade Norden ska kunna åstadkomma i ett EU-parlament där den gröna sektorn är ett av de minsta?
    Och där Le Pans Front National tack och lov fick fler mandat än hela Sverige tillsammans!

    Det går åt rätt håll Solig
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Jan Banan01
    TrendyFarsa skrev 2014-05-28 09:11:22 följande:
    Och där Le Pans Front National tack och lov fick fler mandat än hela Sverige tillsammans!

    Det går åt rätt håll Solig
    Ja. Det är glädjande. Bara gubben blir lite försiktigare med vad han säger och inte sätter dottern i klistret i samma veva kan detta bli riktigt bra.
  • mr me
    TrendyFarsa skrev 2014-05-28 09:11:22 följande:
    Och där Le Pans Front National tack och lov fick fler mandat än hela Sverige tillsammans!

    Det går åt rätt håll Solig
    Front National är numera Europas tredje största parti läste jag någonstans. De fick 1,2 miljoner fler röster än alla partier i Sverige sammanlagt och är större än partier som brittiska Labour, Tories och UKIP. Det är ganska imponerande.
  • mr me
    Author7 skrev 2014-05-28 00:26:27 följande:
    Jag är glad att MP kom rätt så högt den här gången. Jag anser att det är viktigt att bry sig om miljön. Därför är det bra att MP kan bidra lite till både Sveriges resten av EUs miljö. 
    Problemet med Miljöpartiet är att de inte bryr sig nämnvärt om miljön, som väl är. De få gånger de gör miljöpolitiska utspel så är de nämligen katastrofala för både ekonomin och miljön.

    Glöm inte den rostande spårtaxisatsningen i Uppsala som kostade åtskilliga miljoner kronor och blev en jätteflopp eftersom det var ett bluffprojekt från början tillslut.

    Miljöpartiet är ett vetenskapsfientligt parti och som sådant är de samtidigt även miljöfientliga.
  • Kofot
    TrendyFarsa skrev 2014-05-28 09:11:22 följande:
    Och där Le Pans Front National tack och lov fick fler mandat än hela Sverige tillsammans!

    Det går åt rätt håll Solig
    Front National är ett steg framåt?
    Det känns snarare tvärtom. Det känns fruktansvärt att rasistiska/nazistiska partier får inflytande i EU och i Sverige.
  • Minniemousemommy
    Penida skrev 2014-05-27 23:55:12 följande:
    Jag matades med detta dagligen i 4 år. När man pratar om att "de" får så mycket måste man också se till vad de ger tillbaka. Tänkt på det? Jag brukade tänka på det när jag gick och käkade på olika restauranger dagligen som knappast ägdes och styrdes av holländare. 
    Lika lite som en svensk familj får en ipad av soc får en familj av invandrarbakgrund det. De, om de är vuxna, ska givetvis stå till arbetsmarknadens förfogande och lära sig svenska. Barn och vuxna ska ha rätt till hjälp för att bearbeta tidigare händelser, detta känner jag starkt för. Vi har nog alla hört om hur soldater i krig många gånger drabbas PDST och blir helt andra människor än de brukade vara. Vi kan inte förstå, vi har aldrig varit där. Vi måste dock försöka förstå att en sådan upplevelse  kanskeskulle förändra oss.
    Ja, tyvärr har fattiga människor i drabbade länder svårare att fly och jag säger inte emot att vi behöver vara mer där, hjälpa till på plats. Att ha pengar nog att betala för att smugglas hit betyder dock inte att det finns mindre behov hos den människan. Jag hade då, om vi hade pengar, och situationen var ohållbar sett till att använda dessa för att fly. Jag förstår dem.
    Nej, jag kommer inte rösta på SD även om jag upplevt det de kritiserar då jag tycker det är djupare ön de vill få det till och jag tror inte att en vi- och -dom politik löser det. Jag delar inte deras värderingar och jag är inte den som skulle rösta för en fråga i vilket fall. Jag står inte bakom deras familjepolitik, vad de vill med abort, hur de ser på homosexuella rättigheter när det gäller giftermål för att ge några andra exempel.

    Det är ju det jag menar. Se på det så här. För några år sedan, minns inte exakt när men det fanns en tid då många kom till Sverige för jobb. Många bosnier och finnar tex. Dom lärde sig språket, anpassade sig efter vårt land och blev en del av oss. Idag kan man som jag sagt många gånger inte se skillnaden. Dom blev en del av oss och nu finns det inga "dom" längre. Men om man kollar på dom som kommit hit under den senaste tiden så ser man en enorm skillnad. Det har blivit en kulturchock och dom har inte kunnat eller ens fått chansen att smälta in och blir en del av det svenska samhället. Vi och dom kommer alltid att finnas, oavsett vad man pratar om. Pratar jag om att jag och min man gillar katter tex, så är dom som gillar hundar "dom" i den diskussionen, och vi som gillar katter är "vi". Förstår du hur jag menar? Det är lite svårt att förklara, men vi och dom är bara ett sätt att prata om olika personer eller så på. "Dom" behöver inte vara något illa.


    Och nej, vi kan inte förstå. Det vi inte upplevt kommer vi aldrig att förstå helt. Jag hade tänkt skriva en jäkla massor här, men jag orkar inte. Det spelar ingen roll var jag säger, för du hade redan bestämt dig. Let's agree to disagree. :)


    Ja, då förstår jag. Själv delar jag deras värderingar i allt det där utom homosexuellas rättigheter. Men det är inte så extremt så det är inget jag väljer bort dom för.



    Men ja, jag håller med dig om att vi/dom tänk är lite fel. Om man ser "dom" som något dåligt. Jag tror som sagt att alla kan bli lika. Alltså att alla kan anpassa sig efter sin omgivning, att alla kan lära sig ett nytt språk, att alla kan skaffa sig en utbildning osv. Det handlar om att ge dom chansen och att dom ska vilja ta den, vilket jag tror att dom flesta vill.

  • TrendyFarsa
    Kofot skrev 2014-05-28 15:14:46 följande:
    Front National är ett steg framåt?
    Det känns snarare tvärtom. Det känns fruktansvärt att rasistiska/nazistiska partier får inflytande i EU och i Sverige.
    Absolut, jag är oerhört glad över att den politiska utvecklingen går i denna riktning och att det är Marine Le Pen som kommer leda den är utomordentligt.

    Du tycker att det känns tvärtom, ok. Men det är detta som kallas för demokrati, att folket själva får välja det som dom gillar. Solig
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
Svar på tråden Är du nöjd med valresultatet?