• Loth

Tips mot soleksem?

Har fått jättemycket utslag av vad jag tippar på är soleksem. Knottrorna sitter i nästan hela ansiktet och på dekolletaget, håller på att bli tokig av det. Ska dessutom gifta mig snart och jag önskar väl ett mirakel just nu mot utslagen.

Jag har testat mild kortisonkräm att stryka på, hjälper inte.
    Rengör ansiktet varje dag med basiron, har på en återfuktande kräm med solskyddsfaktor.
    Smort in med aloe vera och tea tree oil men inget verkar bita på utslagen.

Någon som har tips och råd?

♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - 2011 ♂ ♥
  • Svar på tråden Tips mot soleksem?
  • lövet2

Skär en tomat på mitten och gnugga med den på utslagen. Torka inte bort mer än nödvändigt av kladdet. Sedan undviker du solen tills utslagen är helt borta.

• Pimpinellan

Skippa alla starka medel,sola absolut ingenting tills det läkt,smörj med aloevera,ät e-vitamin.

• JPT

Har själv problem med att få soleksem efter några dagar i stark sol. När soleksemen väl kommit hjälper nästan bara att vila. Jag har hittat en solskyddskräm som jag tycker funkar bra; Eucerin Sun Sensitivity. Den är specialanpassad just för hud som lätt får solallergi. 

För mig är aloe vera inte alls bra, svider som tusan Obestämd

• Aspie

Just mot soleksemen har jag inget tips, jag är ett hopplöst fall som led av det hela barndomen/tidiga tonåren. Däremot kan jag rekommendera dig att köpa en ordentlig solskyddskräm inför framtiden. Jag använder Acos solskyddsfaktor 30, både den till ansikten och den till kroppen och har sluppit soleksem de senaste 5 åren...

• elinaehn

Jag undrar om det är soleksem jag får? Men först knottror sen svullen som bara den där knottror började. I år ska jag prova äta nåt antihistamin som vårdcentralen skrev ut, redan förebyggande...

• Loth

Undvika solen gör jag så gott jag kan men den tycks hitta mig ändå ;)

Har solskyddsfaktor 30 i ansiktskrämen men använder barnens 50 faktor när jag vet att vi är ute längre period.

Fick lite tips från en väninna att handla på hälsokosten så det ska jag testa, hennes hade läkt ur på någon kur.

Tack för era svar!

• Maria05
    Loth skrev 2014-05-29 06:35:34 följande:
    Undvika solen gör jag så gott jag kan men den tycks hitta mig ändå ;)

Har solskyddsfaktor 30 i ansiktskrämen men använder barnens 50 faktor när jag vet att vi är ute längre period.

Fick lite tips från en väninna att handla på hälsokosten så det ska jag testa, hennes hade läkt ur på någon kur.

Tack för era svar!
    Jag har kronisk nässelfeber och det aktiverade soleksemet första gången jag solade solarium. Det var nästan 15 år sedan och sedan dess kan jag inte gå utanför dörren utan minst spf 50 i ansiktet under april-september. 

Nässelfeber och soleksem kan också triggas igång av en del mediciner, har du kollat upp det? Det är främsta anledningen till att man ska undvika att vistas i solen under medicinering, men det står alltid under biverkningar.

Jag som älskade att sola och bada kan nu bara vara på stranden ett par timmar åt gången, trots att jag har massor av solkräm, tyvärr är spf 50 den högsta jag har hittat, varför kan man inte köpa högre?!). Sitter mest under ett parasoll och är även påklädd och badar alltid med något tunt plagg som skydd. Har nämligen inte hittat heltäckande badkläder i min storlek, t ex en tröja med halvkorta ärmar hade varit perfekt!

Det hjälper inte heller att undvika solen mitt på dagen när den är som starkast. Huden klarar inte av värmen, trots att jag inte har några soleksem för tillfället.

Mina soleksem tar 2-4 veckor innan de försvinner, men då gäller det att inte utsätta sig för någon sol alls under den tiden. Ju mer exponering, desto värre eksem. Alltså undviker jag att få eksem redan från början, annars blir det ett helvete hela sommaren.

Jag tar antihistaminer varje dag året om, vissa sorter fungerar bättre mot just nässelfeber/soleksem. Jag antar att soleksemen är en variant av nässelutslag eftersom det triggas igång av värmen, jag tål inte heller kyla, kan t ex inte hålla i isbitar eller bada i havet längre om det är under 20 grader :(

Jag har fått snabbverkande kortison, Betapred, som är tabletter man löser upp i lite vatten och dricker. Det är snabbt och effektivt när det blir riktigt illa med svår klåda. Jag får det pga nässelfebern så jag vet inte om man skulle skriva ut enbart för soleksem.

Men någon behandling med kortison, antihistaminer, bra solskydd och undvika all sol tills eksemen har försvunnit är nog det enda du kan göra nu. Hoppas det blir bättre!
Svar på tråden Tips mot soleksem?