• Anonym (Ledsen)

    Beviljat kejsarsnitt i Kalmar

    Hjälp!

    Finns det någon som fått ett planerat kejsarsnitt pga förlossningsrädsla beviljat i Kalmar?

    Vem mötte ni på Amanda mottagningen, vad fick ni göra/tala om?

    Vad sa ni?

    Vi hade ett första möte idag, vilket enkelt kan sammanfattas med nonchalans bortom alla gränser och enbart bidrog till att göra mig mer uppskrämd och rädd och mer säker än
    någonsin på att vf inte är en väg att gå för oss. Från att ha längtat efter bf så känns allt som ett stort svart hål nu.

  • Svar på tråden Beviljat kejsarsnitt i Kalmar
  • LillaJag06

    Vad tråkigt TS. När har du bf?

    Bor själv i Kalmar och ska ha i september.

    Jag vill själv föda vaginalt men pga lite andra problem har ks kommit upp.

    Min syster fick med ks för knappt en vecka sedan.

    De har väl inge sagt nej till dig efter ett möte? Tror du ska ha fler möten.

    Vad är det som gör dig rädd?

  • sarafamilj

    Lycka till ts! Försök att koppla av så mycket det bara går mellan besöken. Det gör dig inget gott att stressa upp dig i onödan, förhoppningsvis får du sitt snitt beviljat ändå. Men förstår dig förstås!

  • Anonym (Kalmar)

    Jag har gått genom dem och de var väldigt hjälpsamma och jag fick ett planerat kejsarsnitt. Var superdupernervös innan, när man googlar "förlossningsrädsla" och "Kalmar" kommer inte mycket lovande upp.

    Vet inte vad din anledning till att önska kejsarsnitt är, tror orsaken bakom rädslan spelar stor roll, men det intrycket jag fick innan var att de var väldigt restriktiva men att de hade "omorganiserat" lite. Jag antar att ny personal med andra åsikter kom in. Det betyder ju inte att du träffade dem. Vill inte skriva ut namnet på den barnmorska jag var i kontakt med men har som första initial "A" om det hjälper.

    Du kan kanske be om att få träffa någon annan? Att bemötas med nonchalans när man är så sårbar och rädd som man är är väldigt oproffsigt och befrämjar inte exakt en god relation med personalen.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Kalmar) skrev 2014-06-03 23:40:53 följande:

    Jag har gått genom dem och de var väldigt hjälpsamma och jag fick ett planerat kejsarsnitt. Var superdupernervös innan, när man googlar "förlossningsrädsla" och "Kalmar" kommer inte mycket lovande upp.

    Vet inte vad din anledning till att önska kejsarsnitt är, tror orsaken bakom rädslan spelar stor roll, men det intrycket jag fick innan var att de var väldigt restriktiva men att de hade "omorganiserat" lite. Jag antar att ny personal med andra åsikter kom in. Det betyder ju inte att du träffade dem. Vill inte skriva ut namnet på den barnmorska jag var i kontakt med men har som första initial "A" om det hjälper.

    Du kan kanske be om att få träffa någon annan? Att bemötas med nonchalans när man är så sårbar och rädd som man är är väldigt oproffsigt och befrämjar inte exakt en god relation med personalen.


    Träffade K, varken jag eller maken fick känslan av att hen var särskilt intresserad av att hjälpa eller lyssna, mer leka hobbypsykolog och anlägga en egen tolkning på det vi berättade. Hen sa även öppet att uppgiften var att "övertala" mig att välja VF, oproffsigt då jag innan tagit upp min rädsla för att drabbas av bestående ångest pga av tvång att vara duktig.

    Vi ska se om vi kan träffa någon annan, särskilt som K inte såg något problem i att låta det gå över en månad mellan träffarna samt att sista träffen skulle vara precis innan BF.

    Hur gick din process till.
  • Anonym (Kalmar)

    Oj! Så kan man väl inte säga?! Att uppgiften är att övertala till VF, det som är bäst för både barn och moder måste ju vara det mest eftersträvansvärda, och det är ju inte alltid VF.

    Jag gick dit innan jag blev gravid, hade verkligen oroat mig länge och hade inte direkt vågat prata om det men insåg att nu gäller det att lägga alla korten på bordet. Skrev en lista i förväg av det jag var rädd för och hur jag trodde jag skulle bli påverkad av en VF och varför jag kände att ett KS hade varit bättre. 

    Men det gick bra, fick ny tid väldigt snabbt (tyckte jag) och vi träffades några gånger, läkaren gick med på ett KS och träffade BM en gång efter det också för att se om jag hade några fler frågor. Jag var väldigt nöjd med det bemötande jag fick och det känns inte roligt att höra om din upplevelse. Kan du inte insistera på att få en snabbare tid? 

  • Anonym (4 snitt)

    TS, jag har genomgått 4 snitt dock inte Kalmar men Västervik. Jag råkade ut för ett katastrofsnitt pga moderkaksavlossning och det var ett under att både jag och barnet överlevde.

    Jag blev oplanerat gravid några månader efter katastrofsnittet och både jag och mannen var i total skräck och chockade. Jag fick träffa dem på Auroramottagningen som det då hette, vet inte om de bytt namn nu, men jag blev bara mer och mer uppskrämd av att gå dit och de ända de fokuserade på var att jag skulle föda vaginalt. Till slut vägrade jag gå dit. Fick träffa en läkare som sa nej till planerat KS och jag mådde så sjukt dåligt under i stort sett hela min graviditet. I v 33 fick jag träffa en ny läkare och jag tjöt och bad på mina bara knän om att få ett planerat KS och efter 20 min förnedring och förklaring till varför jag ville få ett planerat KS så gick hon med på det MEN det var OM jag gick med på att åka in i v 37 för bedömning om ev igångsättning och hag greppade alla halmstrån jag kunde. 
    Sagt och gjort v 38 åkte vi in för en bedömning och vi mötte världens underbaraste läkare!! Han bara tittade på mig och på mannen och skakade på huvudet och sa att han tänkte öht inte ens undersöka mig utan han ansåg det självklart att vi skulle få ett planerat KS efter allt vi varit med om så vi fick vända och åka hem och återkomma 4 dagar senare för det planerade KS och det var den mest underbaraste upplevelsen vi kunde få efter skräckförlossningen vi gick igenom!!

    Stå på dig och du har RÄTT att vända dig till ett annat sjukhus. Tjata, tjut och visa hur otroligt dåligt du mår och förklara om och om igen varför du vill ha snitt.
    Hoppas du träffar någon som hjälper dig och din man med detta.

    Lycka till!! 

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Kalmar) skrev 2014-06-04 11:49:57 följande:

    Oj! Så kan man väl inte säga?! Att uppgiften är att övertala till VF, det som är bäst för både barn och moder måste ju vara det mest eftersträvansvärda, och det är ju inte alltid VF.

    Jag gick dit innan jag blev gravid, hade verkligen oroat mig länge och hade inte direkt vågat prata om det men insåg att nu gäller det att lägga alla korten på bordet. Skrev en lista i förväg av det jag var rädd för och hur jag trodde jag skulle bli påverkad av en VF och varför jag kände att ett KS hade varit bättre. 

    Men det gick bra, fick ny tid väldigt snabbt (tyckte jag) och vi träffades några gånger, läkaren gick med på ett KS och träffade BM en gång efter det också för att se om jag hade några fler frågor. Jag var väldigt nöjd med det bemötande jag fick och det känns inte roligt att höra om din upplevelse. Kan du inte insistera på att få en snabbare tid? 


    Hen skulle undersöka om vi kunde få en annan kontakt som kunde ta emot oss snabbare, min man stod verkligen på sig om det. Jag satt liksom i chock.

    Vi har haft en lång väg till att ens bli gravida och jag har inte vågat ta kontakt innan pga rädsla för missfall. Tog en första kontakt i v 24 men fick tid först 5 veckor senare. Tyvärr fick jag känslan av att hen tyckte att vi fick skylla oss själva som inte ringt innan och då kanske fått tid.

    Det känns skönt att veta att det finns ett bra bemötande där, även om vi inte fick det denna gången och det gör mig otroligt rädd att hen endast har ett perspektiv, VF. Vi ska stå på oss. Jag brukar vara talför, men när vi satt där grät jag mest av panikkänslan.

    Tack
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (4 snitt) skrev 2014-06-04 12:00:33 följande:

    TS, jag har genomgått 4 snitt dock inte Kalmar men Västervik. Jag råkade ut för ett katastrofsnitt pga moderkaksavlossning och det var ett under att både jag och barnet överlevde.

    Jag blev oplanerat gravid några månader efter katastrofsnittet och både jag och mannen var i total skräck och chockade. Jag fick träffa dem på Auroramottagningen som det då hette, vet inte om de bytt namn nu, men jag blev bara mer och mer uppskrämd av att gå dit och de ända de fokuserade på var att jag skulle föda vaginalt. Till slut vägrade jag gå dit. Fick träffa en läkare som sa nej till planerat KS och jag mådde så sjukt dåligt under i stort sett hela min graviditet. I v 33 fick jag träffa en ny läkare och jag tjöt och bad på mina bara knän om att få ett planerat KS och efter 20 min förnedring och förklaring till varför jag ville få ett planerat KS så gick hon med på det MEN det var OM jag gick med på att åka in i v 37 för bedömning om ev igångsättning och hag greppade alla halmstrån jag kunde. 
    Sagt och gjort v 38 åkte vi in för en bedömning och vi mötte världens underbaraste läkare!! Han bara tittade på mig och på mannen och skakade på huvudet och sa att han tänkte öht inte ens undersöka mig utan han ansåg det självklart att vi skulle få ett planerat KS efter allt vi varit med om så vi fick vända och åka hem och återkomma 4 dagar senare för det planerade KS och det var den mest underbaraste upplevelsen vi kunde få efter skräckförlossningen vi gick igenom!!

    Stå på dig och du har RÄTT att vända dig till ett annat sjukhus. Tjata, tjut och visa hur otroligt dåligt du mår och förklara om och om igen varför du vill ha snitt.
    Hoppas du träffar någon som hjälper dig och din man med detta.

    Lycka till!! 


    Tack för stödet!

    Känns tokigt att man ska behöva må kasst för det här.

    Det finns inte på tapeten att jag blir igångsatt för en VF, det är tillsammans med instrumentell VF det värsta som kan hända mig.

    Vi ska stå på oss och göra vårt yttersta för att få den förlossningsupplevelse som känns trygg för oss och vår bebis.
  • Anonym (Kalmar)

    Bra att du har din man på din sida! Hoppas ni får en ny kontakt och att den personen ger ett bra bemötande!

  • Anonym (Ledsen)

    Nu har vi fått en ny kontakt och snabbare tider! Känns som världens lättnad.

    Vi ska träffa en ny BM två ggr, inte tre som förra menade att vi var tvungna att göra om vi bytte kontakt, plus att läkartiden redan är inbokad! Det sista känns verkligen positivt och alla tider sker inom 1,5 vecka. Håll tummarna för oss!

  • Anonym (4 snitt)

    Håller mina tummar stenhårt för er!! Lycka till!

  • Anonym (Ledsen)

    Det är beviljat!

    Superbemötande från BM och läkare! Nu ska längta ihjäl mig efter att bebis ska födas och vi äntligen ska få träffa den!

  • Anonym (Kalmar)

    Åh, Grattis! Är det långt kvar till bebisen kommer? Hoppas allt går super :)

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Kalmar) skrev 2014-07-04 22:29:33 följande:

    Åh, Grattis! Är det långt kvar till bebisen kommer? Hoppas allt går super :)


    Tack!

    Ca 1,5 månad kvar nu Så otroligt spännande!!!
  • Anonym (Tjej)

    Grattis TS, vad skönt, jag förstår din lycka!

    Jag fick beviljat snitt på Västerviks sjukhus. Jag var livrädd för att föda vaginalt och fick mitt snitt beviljat snabbt, de märkte hur rädd och hispig jag var. Snittet gick jättebra, men jag hade grymt ont efteråt.

Svar på tråden Beviljat kejsarsnitt i Kalmar