• MångasMamma

Ok blötmat?

Förbereder inför att bli med katt, förhoppningsvis kommer jag ha hittat rätt katt/katter nu i sommar :) Funderar under tiden på det här med mat. Förstår av trådar här och på andra forum att det är bäst med blötmat. Och allra helst mjau. Men finns det fler sorter som är ok? Jag vill ge bra mat men går det att undvika att bli ruinerad så hittar jag gärna ett prisvärt alternativ :) Hittade den här sorten på zooplus. Är den ok eller dålig?

Catessy

protein 8.5 %
    fett 5.0 %
    fibrer 0.3 %
    aska 2.5 %
    fukt 81 %

Kyckling i gelé: Kött och köttbiprodukter (5,0 % kyckling), mineraler, inulin (0,1 %). Inga färgämnen och konserveringsmedel. Utan aromer. Utan tillsatt socker.

Går att köpa i 24 pack till bra pris. Vore ju fantastiskt om det är bra mat. :) Någon som vet om det är ok mat?

• Svar på tråden Ok blötmat?
  • nemo1
    MångasMamma skrev 2014-06-05 20:57:37 följande:

Tack för ett intet-svar på min fråga. ;)
    Håller på att kolla runt på olika sorters mat. Jämför och läser på. Hörde efter här ifall någon kunde tolka innehållsförteckningen bättre än mig. Ditt "svar" var ju helt irrelevant. Jag bad inte om råd ang vaccinering, försäkring eller huruvida jag har råd med katt. Vet att det kostar med djur. Jag är varken ett barn eller lågbegåvad.

Tänker förbise dina dryga rader och vända mig till någon annan, som kan fokusera på min fråga: ser det ut att vara bra kattmat?
    Men ärligt. Om du tycker det är för mycket pengar att lägga på katterna med Mjau blötmat så ska du inte ha katter. 
  • nemo1
    GossipGirl skrev 2014-06-05 20:46:50 följande:
    Jag kan ingenting om kattmat men ville bara inflika att du låter som en väldigt ansvarstagande kattägare, som kollar upp sånt här. :) Alltså, nog för att man måste ha råd med husdjur men så jävla dyrt är det inte. Mest av allt måste de få en himla massa kärlek. 

Men, bara en grej. Fukt och aska? I kattmat? Fattar ingenting.
    Aska = mineraler.
  • MångasMamma
    nemo1 skrev 2014-06-05 21:06:52 följande:
    Men ärligt. Om du tycker det är för mycket pengar att lägga på katterna med Mjau blötmat så ska du inte ha katter. 

Vilken himla tur att det inte är du som sitter med det gudomliga trolllspöt som bestämmer vem som får äga katt i detta land då. Maken till otrevliga kommentarer får man ju leta efter. Min fråga var som sagt ifall detta var bra mat. Om det nu skulle vara bra mat så skulle jag hellre köpa det eftersom det var en slant billigare. Gör det mig till en dålig människa? En ovärdig kattägare? En djurplågare?

Skulle det vara dålig mat. Så skulle jag inte köpa det. Ser du? Bra mat = jag köper. Dålig mat = jag köper inte. Hänger du med nu eller ska jag förklara mer noggrant?

Någon annan?

Ska jag strunta i denna kattmat då och köra på annan?
  • gudsfurste

jag har personligen aldrig tyckt att det är dyrt att ha min katt, han är vaccinerad, avmaskad  och försäkrad, betalar 54 kronor i månaden för hans försäkring, kattströ har han (han tycker bara om pellets dock, så de får bli någon sån säck i månaden o vad kostar de typ 30 kr? då har han alltid ren låda (nu kissar han extrema mängder också) blötmat får han 3 ggr om dagen, mjau, 12 kr på ica och det går kanske 3 - 4 i veckan (?)  till det så har han eukanubas torrfoder "anti hairball" (eftersom han är innektt) en sån räcker rätt länge eftersom han bara tar någon mun om dagen när jag är borta på jobb osv.. 

försökt söka reda på det "bästa på marknaden" åt min katt, visst går det att få allt billigare men det är inte värt det.

:) 

så köp mjau. 

• Jean89A

Haha älskar mina katter,, men skulle de knipa sig antingen betala vetvård. Eller ja avlivning ja har inga som helst svårt att betala... Ja har haft många katter,, och ja som bor på landet få räkna med att de kan försvinna älskade katter därför känner ja inte att försäkring är någon nytta... Min nuvarande pälshåriga skogskatt hon tar sig långa promenader en två veckor... Och ja va vet ja om räven har tagit henne?? Eller något annat?? Och klart blir jag orolig men skogen är stor... Och kan säga att hon är jävligt kräsen med maten äter inte mer än två deciliter royel canin om dagen.. Mina katter har aldrig blivit dåliga... Har en gammal katt på 17 år ja han är hur fin som helst har aldrig varit sjuk.. Har en katt på 14 år han har heller aldrig varit dålig en katt på 9 år nej inte han heller.. Ja så att säga pest eller kolon... Ja väljer nog avlivning om de är så pass gamla i alla fall...

• Jean89A

Och har testat andra fina foder... Men då får min honkatt kristaller i urinen..

• nemo1
    Jean89A skrev 2014-06-06 05:46:36 följande:
    Och har testat andra fina foder... Men då får min honkatt kristaller i urinen..
    Kristaller har hon hela tiden kan jag lova dig med det fodret du har. 
    Och du bryter mot lagen då en katt ska ha tillsyn minst två ggr om dagen, vilket du knappast har på dina katter om de drar i väg två veckor. Du har en otroligt tragisk syn på hur man ska ta hand om katter.
  • Jean89A
    nemo1 skrev 2014-06-06 09:49:28 följande:
    Kristaller har hon hela tiden kan jag lova dig med det fodret du har. 

Och du bryter mot lagen då en katt ska ha tillsyn minst två ggr om dagen, vilket du knappast har på dina katter om de drar i väg två veckor. Du har en otroligt tragisk syn på hur man ska ta hand om katter.

Haha hur fan ska ja kunna se till henne om hon få för sig att gå en sväng?? De e ju inte så att ja bor i stan där de e fullt med andra katter ingen trafik! De e jävligt vanligt att ha ute katter på landet om du inte visste de!! Då är de många som är olagliga med sina katter de kan ja lova.
  • Jean89A
    Jean89A skrev 2014-06-06 09:56:03 följande:
    Haha hur fan ska ja kunna se till henne om hon få för sig att gå en sväng?? De e ju inte så att ja bor i stan där de e fullt med andra katter ingen trafik! De e jävligt vanligt att ha ute katter på landet om du inte visste de!! Då är de många som är olagliga med sina katter de kan ja lova.

Självklart hade de varit inne katter jo självklart att de måste ha tillsyn på ett helt annat vis.
Svar på tråden Ok blötmat?