• MångasMamma

Ok blötmat?

Förbereder inför att bli med katt, förhoppningsvis kommer jag ha hittat rätt katt/katter nu i sommar :) Funderar under tiden på det här med mat. Förstår av trådar här och på andra forum att det är bäst med blötmat. Och allra helst mjau. Men finns det fler sorter som är ok? Jag vill ge bra mat men går det att undvika att bli ruinerad så hittar jag gärna ett prisvärt alternativ :) Hittade den här sorten på zooplus. Är den ok eller dålig?

Catessy

protein 8.5 %
    fett 5.0 %
    fibrer 0.3 %
    aska 2.5 %
    fukt 81 %

Kyckling i gelé: Kött och köttbiprodukter (5,0 % kyckling), mineraler, inulin (0,1 %). Inga färgämnen och konserveringsmedel. Utan aromer. Utan tillsatt socker.

Går att köpa i 24 pack till bra pris. Vore ju fantastiskt om det är bra mat. :) Någon som vet om det är ok mat?

• Svar på tråden Ok blötmat?
  • rainbowdog

8,5% protein och 81% fukt - säger inte det någonting??

8,5% kött och 81% vatten! Näringsrikt? Nej, inte mycket...

• mona83
    Jean89A skrev 2014-06-05 20:52:34 följande:

Varför försäkrad?? Mina katter är varken vaccinerade eller försäkrade. Eller id märkta.. Klart hade det varit dyra katter hade man ju fått göra de.. Men annars onödigt enligt mig...

Men annars ja e duktig på att skämma bort katterna med royel canin.. Som är de bästa enligt visst dyrt men kvalite.. Och har man bara en katt räcker en säck 10kg royel canin i många månader. Så då tycker ja de inte är någon fara att skämma bort katten med det.
    För att det kan bli dyrt att gå till vet även med en "billig" katt. 
    Blir ju inte billigare att gå till veterinären med en bondkatt som kostade 20 kr än att gå dit med en raskatt som kostade 10.000 kr att köpa in. 
    L.O.V.E
  • MångasMamma
    rainbowdog skrev 2014-06-06 10:11:17 följande:
    8,5% protein och 81% fukt - säger inte det någonting??

8,5% kött och 81% vatten! Näringsrikt? Nej, inte mycket...

Protein 8%, fettinnehåll 5%, kolhydrater (NFE) 1,2%, växttråd 0,5%, mineraler (råaska) 2,3% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 83%. Omsättbar energi 290kJ/100g.

Det här är innehållet i Mjau. 83% vatten. Ska enligt alla här vara mycket bra mat. Kan inte se den enorma skillnaden med det fodret jag frågade om. Men jag kanske missat något?
  • Jean89A
    mona83 skrev 2014-06-06 10:13:55 följande:
    För att det kan bli dyrt att gå till vet även med en "billig" katt. 

Blir ju inte billigare att gå till veterinären med en bondkatt som kostade 20 kr än att gå dit med en raskatt som kostade 10.000 kr att köpa in. 

Jovisst kan de bli dyrt med en bondkatt.. Men antingen väljer jag att betala eller avliva.. Så e de!
  • Majsan70

Jag säger som så här att en lagom mix tror jag är det bästa.

Vi föder upp katter och våra katter får Canagan torrfoder, bara lite blötmat av varierar sort och aldrig Mjau för det gillar de inte. Däremot får våra djur ganska mycket rått kött. Främst nötfärs, men även annat spill från det vi äter. De är i ypperlig kondition både de fertila avelskatterna och de kastrerade katterna vi har. Alla håller vikten på det nya fodret och antalet hårbollar de kräks upp har minskat. 
    Kattungarna får Royal Canin Babycat ganska långt upp i åldrarna eftersom de behöver extra fettrik kost. Men eftersom det finns av det andra fodret framme så äter de av det oxå och fasas över under lång tid. 

Tidigare åt våra katter Royal Canin torrfoder och det gick utmärkt fram tills två av dem fick exem. Därav bytet. Aldrig några kristaller eller andra urinvägsproblem. 

• Majsan70
    Jean89A skrev 2014-06-06 10:33:22 följande:

Jovisst kan de bli dyrt med en bondkatt.. Men antingen väljer jag att betala eller avliva.. Så e de!
    Kan du betala 20.000 om katten kommer hem och är skadad eller sjuk då?

Katter är ingen förbrukningsvara och har rätt till adekvat sjukvård om något skall hända. Avlivning är enbart den sista utvägen kan jag tycka. 
  • rainbowdog

Alla har vi ju olika krav på mat. Skulle aldrig ge mina djur mat från ica men det är ju jag. Som att du skulle äta mamma scans köttbullar 7 dagar i veckan..

• MångasMamma
    rainbowdog skrev 2014-06-06 10:42:22 följande:
    Alla har vi ju olika krav på mat. Skulle aldrig ge mina djur mat från ica men det är ju jag. Som att du skulle äta mamma scans köttbullar 7 dagar i veckan..

De kattkunniga på detta forum säger att Mjau blötmat är det absolut bästa man kan ge sin katt. Och det mesta annat som finns är externt dåligt och man är en dålig kattägare om man inte väljer Mjau. Börjat undra om det är representanter från Mjau Kattmat som sitter här och skriver hela dagarna... ;)
  • gudsfurste
    MångasMamma skrev 2014-06-06 10:44:50 följande:

De kattkunniga på detta forum säger att Mjau blötmat är det absolut bästa man kan ge sin katt. Och det mesta annat som finns är externt dåligt och man är en dålig kattägare om man inte väljer Mjau. Börjat undra om det är representanter från Mjau Kattmat som sitter här och skriver hela dagarna... ;)
    jag förstår inte varför du är spydig och otrevlig? Du ställer en fråga eftersom du är osäker, du vill ha svar, vi ger dig ett svar att mjau är bäst, googla och de flesta sidor/djurägare rekommendera mjau. 

om du ändå skriver sådär och inte är mottaglig för tipsen så köpt dålig kattmat som transporteras hela vägen från Tyskland för att spara några kronor, tänk för all del inte på katten eller på miljön. 

Lycka till med ditt kattköp och i framtiden ställ inga frågor eftersom du ändå inte lyssnar. 
  • mona83
    MångasMamma skrev 2014-06-06 10:44:50 följande:

Anledningen till att man rekommenderar Mjau blötmat är att det inte innehåller spannmål alls vilket många andra märken gör. 
    Det är spannmålet som man bör undvika i kattmaten eftersom det inte är deras normala föda som köttätare. 
    L.O.V.E
Svar på tråden Ok blötmat?