• Anonym (Caveman)

Tvåsamhet viktigare än lycka?

Är det så att det är viktigare i dag att man är en familj som i alla fall utåt ser lycklig ut, även om relationen egentligen är ganska dålig? I min omgivning verkar det vara så. Har haft en hel del samtal om det (ofta på fyllan) där det kommer fram att förhållandet är dåligt men man håller ihop "för man vill ju inte leva ensam".

Är det så viktigt att man låter sig själv må dålig år efter år, bara för att kunna visa att man är två? Och är man gift sitter det ännu djupare. Flera jag känner verkar ha gift sig som någon sorts status- eller vuxengrej, hellre än att de faktiskt är lyckliga.

Handen på hjärtat - hur många där ute lever i relationer som ni håller ihop med "tejp och snöre" men ingen kärlek?

• Svar på tråden Tvåsamhet viktigare än lycka?
  • kivirush

Nej. Tvåsamhetsnormen är inte vägen till lycka. Sedan så är ens egen lycka viktigast. Är du olycklig I ett förhållande, fixa det eller lämna.

Har en tendens att gå OT
  • ica
    Anonym (Caveman) skrev 2014-06-09 13:48:00 följande:
    Är det så att det är viktigare i dag att man är en familj som i alla fall utåt ser lycklig ut, även om relationen egentligen är ganska dålig? I min omgivning verkar det vara så. Har haft en hel del samtal om det (ofta på fyllan) där det kommer fram att förhållandet är dåligt men man håller ihop "för man vill ju inte leva ensam".

Är det så viktigt att man låter sig själv må dålig år efter år, bara för att kunna visa att man är två? Och är man gift sitter det ännu djupare. Flera jag känner verkar ha gift sig som någon sorts status- eller vuxengrej, hellre än att de faktiskt är lyckliga.

Handen på hjärtat - hur många där ute lever i relationer som ni håller ihop med "tejp och snöre" men ingen kärlek?
    Jag tror det är vanligare än det syns utåt!
  • La Lola

För ett år sen vågade jag steget ut ur ett inte så där jättebra äktenskap.
    Jag trodde på något sätt att det var så där det skulle vara...vi bråkade ju aldrig o så....
    Men allt var dött från mitt håll. Till slut insåg att jag inte ville leva så och jag ville framförallt inte att min dåvarande skulle behöva leva så. Han var värd något bättre.

Folk blev chockade för vi verkade ju vara så glada o lyckliga.
    Men riktigt så var det ju inte.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Caveman)
    kivirush skrev 2014-06-09 13:52:48 följande:
    Nej. Tvåsamhetsnormen är inte vägen till lycka. Sedan så är ens egen lycka viktigast. Är du olycklig I ett förhållande, fixa det eller lämna.
    Jo, men det verkar ju vara just så många INTE resonerar. Man står hellre ut, knaprar samarin mot stressmagen och ler mot omvärlden. Man står ut för att man värderar tvåsamheten mer än sin egen hälsa.
  • Anonym (Caveman)
    La Lola skrev 2014-06-09 13:57:34 följande:
    För ett år sen vågade jag steget ut ur ett inte så där jättebra äktenskap.
    Jag trodde på något sätt att det var så där det skulle vara...vi bråkade ju aldrig o så....
    Men allt var dött från mitt håll. Till slut insåg att jag inte ville leva så och jag ville framförallt inte att min dåvarande skulle behöva leva så. Han var värd något bättre.

Folk blev chockade för vi verkade ju vara så glada o lyckliga.
    Men riktigt så var det ju inte.
    Mmm, har följt dig lite på FL. Fick också intrycket att du levde i ett lyckligt förhållande, men ack vad man bedrog sig :)

Kan det vara nån sorts "skam" över att man separerar? Eller att den som tar initiativet får stå med hundhuvudet och vara "the bad guy"? Är själv i en situation som du. Känner att jag borde dra snarast men hon bryr sig mer om tvåsamheten än hälsan tror jag.
  • Anonym (Nja)

Fast samtidigt så separerar ju folk till höger och vänster, så att det skulle vara skamligt, tror jag inte riktigt på.

Sedan vet man ju inte om folk jobbar på sina förhållanden.

• Anonym (Guilty)

Här är en som håller ihop med tejp och snöre eller vad du skrev. Inte för att jag behöver visa för världen att jag är gift utan av tusen andra orsaker som gör det svårt att gå. Men jag tycker om min andra hälft iaf.

• La Lola
    Anonym (Caveman) skrev 2014-06-09 14:06:37 följande:
    Mmm, har följt dig lite på FL. Fick också intrycket att du levde i ett lyckligt förhållande, men ack vad man bedrog sig :)

Kan det vara nån sorts "skam" över att man separerar? Eller att den som tar initiativet får stå med hundhuvudet och vara "the bad guy"? Är själv i en situation som du. Känner att jag borde dra snarast men hon bryr sig mer om tvåsamheten än hälsan tror jag.
    Jaha ja! Där ser man!   Vi bråkade aldrig, gillade samma saker, bodde i ett mysigt hus osv men...något saknades helt klart....

Klart att det kan ses som en skam. Eller något fult. Man ger ju upp! Och något som vissa absolut inte förstår är varför man inte gör allt man kan för att rädda äktenskapet. Men det kan ju faktiskt vara så enkelt som att man inte vill. Jag ville inte. Jag var klar. Och när jag väl vågade erkänna detta för min själv o min dåvarande, ja då hade jag tänkt på detta i minst 2 år. Så det som blev som en chock för honom hade jag ju passerat för länge sen.
    Ingen terapi i världen hade kunnat ändra mina känslor.
    Men jag känner mig inte som nån "bad quy". Om nån tycker att jag är det så får de tycka det, jag skiter faktiskt i det. Jag vet att mitt ex är lycklig o jag mår bra. Vi är vänner och umgås ibland.
    Det är huvudsaken.

Man får bara ett liv.
    Varför ska man då gå o vara olycklig kanske större delen av det livet och kanske ångra saker när man ligger på sin dödsbädd?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (Caveman)
    Anonym (Nja) skrev 2014-06-09 14:11:51 följande:
    Fast samtidigt så separerar ju folk till höger och vänster, så att det skulle vara skamligt, tror jag inte riktigt på.

Sedan vet man ju inte om folk jobbar på sina förhållanden.
    Men hur länge ska man jobba och kämpa? Klar man inte ger upp vid minsta motgång, men någonstans kommer man ju till en brytpunkt och känner "det här är inte rätt". Man kan kämpa sig blå och det blir inte bättre. Ett förhållande ska ju ge energi - inte stjäla det.
  • Anonym (Caveman)
    La Lola skrev 2014-06-09 14:16:32 följande:
    Jaha ja! Där ser man! smile5.gif   Vi bråkade aldrig, gillade samma saker, bodde i ett mysigt hus osv men...något saknades helt klart....

Klart att det kan ses som en skam. Eller något fult. Man ger ju upp! Och något som vissa absolut inte förstår är varför man inte gör allt man kan för att rädda äktenskapet. Men det kan ju faktiskt vara så enkelt som att man inte vill. Jag ville inte. Jag var klar. Och när jag väl vågade erkänna detta för min själv o min dåvarande, ja då hade jag tänkt på detta i minst 2 år. Så det som blev som en chock för honom hade jag ju passerat för länge sen.
    Ingen terapi i världen hade kunnat ändra mina känslor.
    Men jag känner mig inte som nån "bad quy". Om nån tycker att jag är det så får de tycka det, jag skiter faktiskt i det. Jag vet att mitt ex är lycklig o jag mår bra. Vi är vänner och umgås ibland.
    Det är huvudsaken.

Man får bara ett liv.
    Varför ska man då gå o vara olycklig kanske större delen av det livet och kanske ångra saker när man ligger på sin dödsbädd?
    Är i din situation. Tycker bra om min kvinna men vi kan inte kommunicera längre. Vi bråkar inte, ingen har varit otrogen och vardagen rullar på men det finns inga känslor från min sida. Jag känner på något sätt att jag saknar egentlig anledning. Jag vet att det kommer bli tredje gradens korsförhör när jag tar upp det och hon vill veta varför och vad hon ska göra för att bli bättre. "Inget" skulle jag säga. Det finns inget kvar hos mig och jag VILL inte kämpa mer för det ger mig inte längre. Vi kan aldrig bli mer än vänner, även om vi är sams.
Svar på tråden Tvåsamhet viktigare än lycka?