Anonym (Lena) skrev 2014-06-09 15:53:08 följande:
Underbart skriver! Jag håller med dig i allt, men blir ändå lite konfunderad över att du skriver detta i just den här tråden. Jag tror nämligen att de som skriver att de lämnar sina partners saknar den där speciella, fundamentala känslan i relationen som gör att man håller ihop i vått och torrt. Enligt mig är den nödvändig för att relationen ska bli slitstark, i kombination med annat såklart. Förmodligen satsade de på "fel häst" redan från början. Var de någonsin kära, eller handlade det snarare om att de valde den person som passade deras syften just där och då? Min erfarenhet säger mig att de som gör denna typ av val är de som sällan hänger kvar i relationerna; om man ost låter kärleken vara grundbulten, då är man beredd att kämpa för mer, även den dag då relationen börjar gnissla och halta.
Så jag tror att du tänker rätt, men har lite fel infallsvinkel.
Jag menar självklart inte att man ska hålla ihop no matter what , utan snarare var medveten om att kärlek inte är som att köpa ett nyckelfärdog hus med allt klart utan snarare ett hus man bygger upp från grunden tillsammans.
När du skriver , "har de någonsin varit kära" , så känns det som om du är inne på samma spår som TS , dvs att man blir kär i någon och sen så fortsätter man på den banan tills det tar slut. (förbrukar förpackningen tills den tar slut) Jag tycker det sättet att tänka är orealistiskt , hur många par förblir förälskade livet ut ? Jag tror man måste skilja på förälskelser och kärlek , förälskelser är något man hittar , med också något som falnar relativt snabbt. Kärlek däremot är något man bygger upp med åren. Den fundamentala känslan du beskriver antar jag är förälskelse , men det är som sagt bara en kort fas i ett förhållande , kärlek i sin helhet anser jag inte är något som finns där från första dagen utan något man bygger upp med åren.
Om man två år senare sitter och känner att ens förhållande är misslyckat , är det förhållandet som är misslyckat eller har man bara haft orealistiska förväntningar och trott att förälskelsen skulle vara för evigt ? Är förhållande verkligen slut eller är det en temporär svacka ? Vilka förhållande har inte svackor ? Ska man ge upp vid första bästa svacka ? Lever kärleken sitt eget lilla liv och man själv bara är medpassagerare eller är det jag och min partner som styr vad våran kärlek blir ?
Tycker det är märkligt när man hör folk beklaga sig över att kärleken är slut men inte kan svara på frågan , vad har ni gjort för att håll den vid liv ?Jag anser som sagt att kärlek inte är en oändlig källa som bara finns där av sig själv , det är något man själv bygger upp dag för dag , fyller man inte på den med varje dag med små små gester , ord och handlingar så kommer den ta slut.