• Liten latte

Vattentemp i kranen??

Reagerade idag på att vattnet som kom ur kranen inte kändes så varmt som det brukar....
    Hittade en termometer och den visade 45 grader...

Har för mig att det ska va 60 för att de legionella bakterierna ska dö?

Kan det vara farligt att använda vattnet nu? Jag menar, kan man diska och så?

Ska tillägga att jag bor i lägenhet, hyresrätt.

• Svar på tråden Vattentemp i kranen??
  • Ogago

Det är väl klart att du kan diska. Och göra allt annat du brukar göra.

Legionella får du när vattnet är infekterat och du duschar och därmed andas in vattenpartiklar. Det är sällsynt att vattnet är infekterat av legionella.

Men är du ändå rädd, så sluta duscha. Tvätta dej med varmvattnet bara.

• Liten latte
    Ogago skrev 2014-06-11 13:20:04 följande:
    Det är väl klart att du kan diska. Och göra allt annat du brukar göra.

Legionella får du när vattnet är infekterat och du duschar och därmed andas in vattenpartiklar. Det är sällsynt att vattnet är infekterat av legionella.

Men är du ändå rädd, så sluta duscha. Tvätta dej med varmvattnet bara.
    Nja, jag hade väl inte tänkt sluta duscha...i så fall får väl hyresvärden försöka ordna det innan det går så långt....

Blev mest orolig nu ifall jag andas in bakterier när jag diskar. Det kan ju bli lite ånga då också...även om det är lite...

Kan man dricka vattnet då?
  • Kjell2
    Liten latte skrev 2014-06-11 13:26:58 följande:
    Nja, jag hade väl inte tänkt sluta duscha...i så fall får väl hyresvärden försöka ordna det innan det går så långt....

Blev mest orolig nu ifall jag andas in bakterier när jag diskar. Det kan ju bli lite ånga då också...även om det är lite...

Brukar du dricka varmvatten ur kran?
  • Liten latte
    Kjell2 skrev 2014-06-11 13:30:52 följande:

Brukar du dricka varmvatten ur kran?
    Nej.
    Men påverkas det kalla vattnet om det varma inte är ok?
  • Kjell2
    Liten latte skrev 2014-06-11 13:45:10 följande:
    Nej.
    Men påverkas det kalla vattnet om det varma inte är ok?

Nej
  • Ogago
    Liten latte skrev 2014-06-11 13:26:58 följande:

Du kan utan att oroa dej både diska och göra allt annat du gör normalt med varmvattnet.
    Drick vattnet om du vill, men jag tror att du föredrar kallvattnet ändå.
  • pappapappa12
    Liten latte skrev 2014-06-11 13:14:24 följande:
    Reagerade idag på att vattnet som kom ur kranen inte kändes så varmt som det brukar....

Legionella är extremt långsamtväxande bakterier. Om det är 45 grader i din kran i tre veckor så kanske du ska börja fundera på legionella... Inte dag 1.

Och hur skulle kallvattnet kunna påverkas av att varmvattnet är för svalt???
  • Liten latte
    pappapappa12 skrev 2014-06-11 14:12:25 följande:

Och hur skulle kallvattnet kunna påverkas av att varmvattnet är för svalt???
    Jag vet inte...är inte ett dugg insatt i den typen av frågor. Men nu vet jag ju..
  • Liten latte
    Ogago skrev 2014-06-11 14:03:05 följande:
    Du kan utan att oroa dej både diska och göra allt annat du gör normalt med varmvattnet.
    Drick vattnet om du vill, men jag tror att du föredrar kallvattnet ändå.
    Låter bra!
    Självklart dricker jag kallvatten ur kranen...
  • kaffeamanda

Vi har ca 50 grader på varmvattnet vanligtvis, varje månad höjer vi upp till 80 grader under två dygn för att ta bort bakterier. Att ha varmt vatten jämt är rätt dyrt

• Liten latte
    kaffeamanda skrev 2014-06-15 13:06:17 följande:
    Vi har ca 50 grader på varmvattnet vanligtvis, varje månad höjer vi upp till 80 grader under två dygn för att ta bort bakterier. Att ha varmt vatten jämt är rätt dyrt
    Jo det förstår jag är dyrt...Men som jag förstått så ska vattnet vara som minst 50 gr när det kommer ur kranen på det varmaste. Och betalar man hyra så ska väl hyresvärden ordna det.
    Ok vatten borde va en självklarhet som ingår i hyran...
  • pappapappa12
    kaffeamanda skrev 2014-06-15 13:06:17 följande:

miljö- och ekonomismart!
  • Ölburk
    Liten latte skrev 2014-06-11 13:14:24 följande:

I hyresfastigheter får inte tappavarmvattnet överstiga +50C p.g.a risken för brännskador..
  • P30

Tappvärmevattnet skall hålla över 60 grader i beredaren för att minska risken av bakterietillväxt. Vattnet svalnar på vägen mot kranen och dessutom kan man ställa in i moderna blandare så att varmvattnet blandas med kallvatten så att det inte blir för hett så att man bränner sig.

När du skall dricka vattnet bör du spola ur tills vattnet är kallt. Det är delvis för att spola ur varmvatten som har en förhöjd kopparhalt, men också för att spola ur det som stått i rören länge av samma orsak.

Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.
  • Ölburk
    P30 skrev 2014-06-16 11:50:06 följande:
    Tappvärmevattnet skall hålla över 60 grader i beredaren för att minska risken av bakterietillväxt. Vattnet svalnar på vägen mot kranen och dessutom kan man ställa in i moderna blandare så att varmvattnet blandas med kallvatten så att det inte blir för hett så att man bränner sig.

När du skall dricka vattnet bör du spola ur tills vattnet är kallt. Det är delvis för att spola ur varmvatten som har en förhöjd kopparhalt, men också för att spola ur det som stått i rören länge av samma orsak.

Värme i beredaren är inte samma sak som värme i tappvatten = framledningstempen.
  • ursula

Det finns en termostat mellan varmvattenberedaren o kranen.
    Tappvarmvatten ska inte hålla mer än45 grader
    Är vattnet  60 grader kan du bränna dig

• Ölburk

Risken för legionella kan ni mer eller mindre bortse ifrån, den uppstår bara om vattnet står stilla under en längre tid på ett tappställe.., alltså, spola ett tag om ni misstänker att vattnet stått stilla en längre tid..

Svar på tråden Vattentemp i kranen??