• ursula

    Vill du jobba max 6 timmar om dagen?

    Jeaninne skrev 2014-06-17 16:54:17 följande:
    Precis. Mycket bättre att dela på de jobb som finns!
    Många jobb måste bemannas många timmar per dygn
    Väldigt många sjuksköterskor ,Uskor ,Poliser, förskolelärare, lärare, skulle behövs aställas
    Väldigt stora kostnadsökningar för kommun och landsting, Frågan är hur ska det bekostas
  • ursula
    Anonym (karro) skrev 2014-06-17 20:34:17 följande:
    Det är inget som stoppar oss från att ha bemanning dygnet runt även med kortare arbetstid :)

    Det är inte skrivet i sten att lönerna ska vara oförändrade.

    Om lönerna skulle vara oförändrade vet jag inte om slutsumman för stat, kommun och landsting verkligen skulle bli markant högre. En stor del av kostnadsökningen skulle ätas upp av minskningarna i kostnader för bidrag. 
    Vi pratar om flera hundra tusen jobb och vad får dig att tro att vi ska kunna ha båttre villkor än övriga världen när världen blir mer och mer globaliserad  Vi är redan överkörda av Asien och nu kommer Afrika med stormsteg för att inte tala om Tigerekonomierna
  • ursula
    Anonym (karro) skrev 2014-06-17 20:45:50 följande:
    24 arbetstimmar är 24 arbetstimmar oavsett om det fördelas på 3 eller 4 personer. Som sagt är det inte hugget i sten att lönerna skulle vara oförändrade. 
    Klart att det går om man sänker lönerna och det har ju redan småbarnsföräldrar rätt till
  • ursula
    Anonym (karro) skrev 2014-06-17 20:55:39 följande:
    Så då förespråkar du att vi inför det övriga? Utmärkt, nu är vi överens!
    Jag vill inte sänka lönen.Jag jobbar 65 timmar i veckan
  • ursula
    Anonym (karro) skrev 2014-06-17 21:13:51 följande:
    Så du jobbar redan idag längre än 8 timmars arbetsdag. Är du rädd för att förbjudas arbeta längre dagar om vi övergick till 6 timmars arbetsdag? Det behöver du inte vara orolig för.
    Det finns massor med jobb där arbetsgivaren bara vill ha personalen på 6 timmarsdagar
    Fritt fram att söka
    Själv är jag egenföretagare
  • ursula
    Anonym (karro) skrev 2014-06-17 21:19:35 följande:
    Misstaget du gör är att se det på individnivå, när det är en samhällsfråga. 
    På vilket då ? Folk får jobba precis så mycket eller lite som helst för mig, men jag tänker inte betala 8 timmarslön  för 6 timmars arbete
  • ursula
    Anonym (gött att leva) skrev 2014-06-17 21:38:42 följande:

    Fast nu handlar det ju inte riktigt bara om vad just du vill.
    Snarare om vad som är bra för det stora flertalet.
    Mitt svar är att vi lever i en global värld och får finna oss i att ha liknande villkor  som övriga världen annars kommer även tjänstesektorn att dra från landet Man kan lika gärna sitta i Senegal och sköta ånga arbetsutgifter.
  • ursula
    Pallas skrev 2014-06-17 21:58:46 följande:
    Frapperande många arbetsgivare vill inte heller betala 8-timmarslön för 8 timmars arbete.
    arbetsgivare och fack kommer vanligtsvis överens om lönen
  • ursula

    Egentligen är det inget att diskutera . Det blir inte 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön inom överskådlig tid

  • ursula
    ica skrev 2014-06-18 08:32:00 följande:
    Hur vet du det?
    Det är tre flumpartier som och de kommer aldrig få majoritet . Övriga partier måste svänga rejält och det kommer inte hända. Klart att man kan lova en massa i val men allt ska betalas..
  • ursula
    ica skrev 2014-06-18 08:40:48 följande:
    Nu har vi en stor arbetslöshet och höga sjukskrivningstal. Tror du att det är gratis?
    Arbetsgivare varken kommun , landsting ,privata arbetsgivare kan betala 8 timmars lön för 6 timmars arbete.
    Finns undantag där firmor kan debitera skyhög timmpening men det gäller inte generellt
  • ursula
    ica skrev 2014-06-18 08:51:19 följande:
    Det var ju inget svar. Kommuner får betala försörjningsstöd för de allt fler arbetslösa som inte får a-kassa. Det är inte gratis.
    Det finns seriösa beräkningar som säger att det kommer kosta Sverige 140 000 000 000 kr
    Svenska företag betalar inte försörjningsstöd
  • ursula
    ica skrev 2014-06-18 09:08:00 följande:
    Och vem har gjort dessa sk beräkningar. Nej, svenska företag betalar inte kommunens utgifter. Men ju fler som har vettiga inkomster desto fler kunder blir det. Det finns det beräkningar på.
    om mer pengar ska fördelas ut är det alltså någon som ska betala ut mer pengar.Vem?
  • ursula
    ica skrev 2014-06-18 09:17:41 följande:
    Så det är bra att kommuner, försäkringskassan försörjer människor istället för att de har lön? Tills vi låter folk bo på gatan så försörjs de.
    10,6 miljarder försörjningsstöd
    140 miljarder vid sextimmarsdag
    Vem ska skjuta till Pengarna
    EU styr en hel del genom maximerad budgeunderskott o.s.v

    Grekland t.ex bestämmer inte själva över inkomster och utgifter
Svar på tråden Vill du jobba max 6 timmar om dagen?