• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • MsFundersam

Men precis så är det! Det ska ju inte lönas att tigga. Ingen ska välja att ta den lätta vägen och bli tiggare. Precis samma sak gäller här som i övriga världen.

Jeaninne skrev 2014-06-12 17:47:19 följande:
    Ja, jag håller fullständigt med. En sak som är intressant är, att UD i sina råd till svenska resenärer i andra länder, i alla år har uppmanat att inte ge tiggare något utomlands. Och inte heller betala för "tjänster", typ barn som torkar av vindrutan i bilköer, eller putsar skor. På grund av att detta bara konserverar fattigdomen - om tiggarna upptäcker att det lönar sig att inte arbeta, och i synnerhet barnen upptäcker att det lönar sig att inte gå i skolan (kortsiktigt), så kommer de aldrig att göra annat än tigga. Man gör dem alltså en björntjänst, och eländet fortsätter från generation till generation... Jag har aldrig hört några protester mot UD för dessa varningar, någonsin. Men NU, bara för att tiggarna kommit innanför våra gränser, så har det plötsligt blivit PK att man SKA ge. Som om mekanismerna skulle vara annorlunda för just DE HÄR tiggarna!!?

• Arbetsvegan
    MsFundersam skrev 2014-06-12 18:21:43 följande:
    Men precis så är det! Det ska ju inte lönas att tigga. Ingen ska välja att ta den lätta vägen och bli tiggare. Precis samma sak gäller här som i övriga världen.
    Den lätta vägen?

Okej... Hur många år har du kvar i grundskolan? Ja eftersom du påstår det där måste det vara en hel del.
  • Palestrina
    MsFundersam skrev 2014-06-12 18:21:43 följande:
    Om du tror att det är den "lätta vägen", varför blir du inte tiggare själv, bara för att få ha det lite lätt?
  • Anonym (Anders)
    Palestrina skrev 2014-06-12 18:25:59 följande:
    Om du tror att det är den "lätta vägen", varför blir du inte tiggare själv, bara för att få ha det lite lätt?
    Ja, det borde ju vara det perfekta sommarjobbet för alla ungdomar Flört
  • Palestrina
    Anonym (Anders) skrev 2014-06-12 18:27:27 följande:
    Eller hur! Och på semestern skulle man kunna dra in lite extra stålar även som lönearbetare. Aslätt ju, att sitta utanför ICA med en mugg.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Anders) skrev 2014-06-12 18:27:27 följande:
    Palestrina skrev 2014-06-12 18:25:59 följande:

Fasiken vad ni är smarta! Vi har löst bekymret med arbetslösheten! För varför sätta en gräns vid ungdomar, det finns ingen anledning att göra det. Utan ut med polket på gatorna så de kan ta "den lätta vägen"!
  • Anonym (Anders)
    Palestrina skrev 2014-06-12 18:29:07 följande:
    Eller hur! Och på semestern skulle man kunna dra in lite extra stålar även som lönearbetare. Aslätt ju, att sitta utanför ICA med en mugg.
    Man kan ju faktiskt göra som rumänerna, dra till ett annat land, och tigga där. Då får man ju råd att bo på t ex lyxhotell i Cannes, vad häftigt!
  • Palestrina
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 18:29:36 följande:

Fasiken vad ni är smarta! Vi har löst bekymret med arbetslösheten! För varför sätta en gräns vid ungdomar, det finns ingen anledning att göra det. Utan ut med polket på gatorna så de kan ta "den lätta vägen"!
    Du, jag skulle säga att det är DU som har löst problemet! Finns banne mig ingen anledning att ha a-kassa heller om man tänker efter.
  • Palestrina
    Anonym (Anders) skrev 2014-06-12 18:33:53 följande:
    Man kan ju faktiskt göra som rumänerna, dra till ett annat land, och tigga där. Då får man ju råd att bo på t ex lyxhotell i Cannes, vad häftigt!
    Ja, eller varför inte bygga sitt eget slott?
  • realist14
    Arbetsvegan skrev 2014-06-12 16:58:04 följande:
    Nix det gjorde jag inte. Som jag skrev: läs om,läs rätt och återkom med sakliga argument istället för att tjafsa med dina halmgubbar.
    Vad ska jag argumentera om, jag säger att det av hyfsat naturliga skäl , kan upplevas som otryggt om man är gammal och det plötsligt blir en miljö sådan som den som beskrevs i länken jag skickade, vad i det är det jag ska argumentera om???
Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?