• Anonym (aldrig kontanter)

Varför ger ni pengar till tiggare?

De senaste åren ha det kommit tiggare till Sverige. Och i varje stad, stor som liten, sitter det i varenda gathörn en tiggare. Ibland får man kliva över dom. Det är inte människovärdigt!

Jag ser ibland folk som böjer sig ner och stoppar en slant i en mugg. Sällan får givaren ett tack.

Problemet här är att så länge vi ger pengar till tiggarna så går ryktena till deras hemländer att det är lönsamt att åka till norra Europa för att tigga. Därmed binder vi ris till vår egen rygg. Vi vill inte ha tiggare här, och ändå ger folk pengar till dom. Så länge de får pengar i sina muggar så stannar de. De får vara här i tre månader, sen åker de hem, och därefter reser de hit igen.

Om dessa tiggare inte KAN försörja sig genom tiggeri, så åker de hem. De berättar för sina vänner och släktingar att det inte lönar sig att tigga här - och i slutändan så kommer färre och färre tiggare hit.

Problemet är enkelt - så länge ni håller i era pengar kommer inte tiggarna hit.

• Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?
  • alva91

alltså jag är så trött på dessa tiggare :( jag vill inte ens gå och handla på grund av dem, de sitter och tigger och sedan åker iväg i sin bil :O alltså helt sjukt...

En tiggare här om dagen skrek till mig och min sambo GE MIG PENGAR.
    jag menar man känner sig ju hotad.
    vissa sitter bara tysta och det är inte lika jobbigt men jag försöker undvika dom ändå.

• Anonym (blää)

jag tycker verkligen inte om dessa tiggare...
    dom sitter och tigger och sedan åker iväg i sin BIL...

Härom dagen så skrek en tiggare till mig och min sambo GE MIG PENGAR. det va sjukt skrämmande
    när dom sitter still och inte säger så mycket är det inte lika farligt men jag vill verkligen inte gå och handla om det sitter en tiggare utanför....

Snälla skaffa regler om att man inte får tigga

• Arbetsvegan
    Jonasson skrev 2014-06-12 23:25:35 följande:
    Dom skitar ner värre än fiskmåsar som kalasar på resterna i en soptunna som dom lyckats välta. Måste man bara för att man är fattig skita i allt vad som heter moral?  Våra pengar tar dom gärna emot men dom skiter i att följa vår vilja att inte bara lämna skiten där man står.
    Jo moral är något som mättar magen, helt klart.

I tråden har vi lärt oss att tigga är att "ta den lätta vägen" så varför inte göra slag i saken och göra lite lätt för dig? Ut och rota i soptunnor i och tigg, du har ju tydligen en massa moral så du kan gräva i en 50-60 soptunnor innan moralen naggas i kanten.
  • Anonym (hm)

Jag ser inte ner på dessa människor som vissa andra verkar göra.

Däremot blir jag irriterad på människor som ska vara så Godhjärtade och ge pengar och/eller mat och låtsas som det hjälper denna fattigdom som ligger bakom.

• Jackson

Jag tycker definitivt att tiggeri ska förbjudas. Om vi ger tiggarna pengar - hur löser det deras problem?
    Kommer aldrig att rösta på SD, men måttet är rågat för många och om inte politikerna fattar att de flesta har fått nog, så kommer SD att öka explosionsartat. Se bara EU-valet.

Det går ut över ungdomar och vuxna att det kommer hit fler invandrare, vi har inte bostäder och jobb nog för att ge alla som kommer hit - 8.7% (över 400.000) personer i Sverige är just nu arbetslösa och mörkertalet är stort! Kom inte dragandes med att vi tjänar på att ta in fler, det kanske vi gör och om vi hade haft möjligheten till det, så är jag den första att välkomna det, men inte förrän vi har "vårt" på det torra, jobb, bostäder..
    (Norge har 3.4 % arbetslöshet som en jämförelse).

Så ja, jag vill förbjuda tiggeri, då det inte hjälper dessa människor att ge dom pengar. Har förövrigt sett en del ta upp splitter nya Iphones och åka iväg i Audi och BMW.. 

• Anonym (Tja)

Jag kan mycket väl ge lite växel till en tiggare utanför hemköp, det är synd om dessa människor oavsett var de kommer ifrån. Jag tror inte värst mycket på snacket om ligor.
    Det som stör mig dock är att inte EU agerar hårdare mot de medlemsländer som många tiggare kommer från. Dessa länder måste börja ta ett större ansvar för sina medborgare och se till att de har ett bättre socialt skyddsnät för alla. Som det är idag låter dessa skurkstater andra unionsländer ta bördan. Utsätt länderna för sanktioner så att de inrättar sig i ledet och börjar hantera alla sina invånare med värdighet. Speciellt romerna behandlas ju fruktansvärt illa.

• Det var litet bättre förr

Oj, jag har hört samma argument fråpn vänster och höger. Från höger: ger man till tiggare skaffar dom inte jobb. Från vänster: ger man till tiggare behöver inte samhället lösa problemen.
    Synsätten liknar varandra på ett sätt, de är lika fruktansvärt cyniska och människofientliga.
    Tack alla människor som inte tror på extremisternas idéer utan bryr er om våra medmänniskor. 
    Jag hörde någon som var irriterad över tiggare vid köpcenter, själv blir jag mer irriterad av det ORGANISERADE påhoppandet av mig från framför allt telefonbolagsförsäljare när jag ska in på köpcenter. 
    Det senare sker för profit, det andra för att människor inte har någon annan utväg. 
    Den svåra vägen är att gå bortom den egoistiska snålhet jag ser i dag hos mångfa människor.

• Arbetsvegan
    Anonym (hm) skrev 2014-06-12 23:12:46 följande:
    Ingen som ömmar för dessa människors fortsatta tiggeri har någon lösning? Blir det bättre av att ge en tjuga och ett paket cornflakes?
    Visst finns det en lösning och det är att omfördela resurserna så att det blir mer rättvist. Men alla vet att det inte är speciellt populärt att säga att andra ska få en human tillvaro om det samtidigt betyder att du måste avstå av något aldrig så litet.
  • Anonym (Tja)

Jag gillar inte stämningen kring hela tiggarfrågan det minner om tongångar från 30-talet om tiggare. Då var också det "organiserade tiggeriet" på tapeten. Det är synd om dessa människor och vem tror på allvar att någon skulle söka ett jobb som tiggare?

• Anonym (Tja)

Jag har svårt att se att jag gör någon form av överträdelse mot forumets regelver genom att hävda att jag blir rädd över hur folk ser på tiggeriet och att man skall se på saken som om det är synd om dem som tvingas tigga till sitt uppehälle. Jag tror ingen tigger frivilligt utan tvingas till det för att få mat för dagen.

Svar på tråden Varför ger ni pengar till tiggare?