• yodi

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Nenne666 skrev 2014-06-12 13:02:19 följande:
    Det finns säkert anledningar till att pappan inte vabbar och den anledningen har egentligen ingen med att göra. Tycker dock att dom flesta företag ligger på gränsen eller under i personalstyrka... Tycker chefen borde ha en backup och underlätta för övriga personal. Men detta påtalas inte... Dottern är sjuk och hon kommer inte ifrån sin situation. Begär en timanställd som kan komma in vid behov.
  • yodi
    Anonym (-) skrev 2014-06-12 13:07:32 följande:
    Det här är inte en fråga att lösa mellan TS och mamman som vabbar mycket. Det är vanligt med sjukdomar, och oftast i slutet av veckan. (Man går till förskolan på måndagen, smittas av förkylningen i början på veckan, och blir sjuk ett par dagar senare).
    Det måste få vara helt acceptabelt att även som mamma välja ett jobb utifrån intresse, och inte utifrån att det är ok att vara borta mycket.
    Det är chefens uppgift att lösa problemet med ont om arbetskraft. Ni andra skall inte behöva uföra mer uppgifter och bli stressade av att hon är hemma.
    Att hon blir trött av att jobba heltid är inte heller det märkligt. Även om hon är hemma flera dagar i månaden med sjukt barn är de dagarna i hemmet med all säkerhet jobbigare än att vara på arbetsplatsen.
  • yodi
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 13:00:14 följande:
    Det tror jag inte på, alla har rätt att vara hemma med sjukt barn. Eftersom majoriteten av vabb tas av kvinnor, så skulle de flesta kvinnor ha jobb där inte spelar någon roll om hon är där eller inte. Det är nog snarare så, att män tycker att deras jobb är för viktigt att vara hemma från eller inte gillar att vara hemma med sjuka barn, medans kvinnor struntar i sina arbetskamrater, hon har ju rätt att vara hemma med sitt barn. Det är ju bara att läsa här på FL i trådarna om f-ledighet över julen, många mammor är egoister.
    ja hysteriskt konstigt att man sätter sitt barn förre sina arbetskamrater.

jag bryr mig om mina arbetskamrater och oroar mig för hur min frånvaro påverkar deras arbetsdag men blir mina barn sjuka så går deras välmående förre jobbet.

• yodi
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 13:22:43 följande:
    Det som är konstigt är att deras män tydligen sätter jobbet före barnen. Jag fattar också att man måste ta hand om sina sjuka barn, men jag förstår inte att det är olika regler för män och kvinnor.
    det är inte olika regler, det är samma för män och kvinnor,  och vi vet inget om huruvida mannen vabbar eller ej. eller varför i så fall kvinnan i denna familjen vabbar mer. det kan finnas betydligt fler anledningar till varför kvinnan vabat än att "hon struntar i sina arbetskamrater".
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!