Inlägg från: Arbetsvegan |Visa alla inlägg
  • Arbetsvegan

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Anonym (Jobbahemma?) skrev 2014-06-12 19:11:05 följande:
    Hur mycket har man rätt att gå ner i tid som småbarnsförälder? Hur många dagar om året har man rätt att vabba?
    Det står på FKs hemsida. Men oavsett är det chefens ansvar och jobb att skaffa förstärkning oh inte kollegan som ska vara tacksam att andra täcker upp för chefens brister.
  • Arbetsvegan
    Anonym (Opala) skrev 2014-06-12 21:03:01 följande:

Ni har nästan 70000 kr i månaden och ni har inte råd att vabba? WOW.
    Det beror ju på vilka kostnader de har. Rätt få bor kvar i den skabbiga ettan när familjen och inkomsterna växer bara för att det kan vara "bra att ha om man måste vabba".
  • Arbetsvegan
    Ramborg Persdotter skrev 2014-06-12 21:38:35 följande:
    Det där var ju bara dumt. När inkomster växer är det väl oklokt att skaffa sig levnadsstandard i sådan grad att man inte har råd att vabba. ...om barn finns eller planeras. 

Lite skillnad på en sunkig etta och en villa för flera miljoner. 
    Nix, för du har ingen som helst aning om förutsättningarna, hur eller varför det ser ut som det gör.

Trots allt kan tillvaron förändras drastiskt av olika anledningar. Man är inte oansvarig bara för att man inte varit förutseende nog och sparat ihop några miljoner på banken utan det är bara ett evigt idisllande om det i forumet för att kunna lappa till andra om felaktiga prioriteeeeeeeringar.
  • Arbetsvegan
    Ramborg Persdotter skrev 2014-06-12 21:45:26 följande:
    Visst! Det står var och en fritt att vara en ekonomisk dumskalle. 
    För att de inte gör som du med dina prioriteringar? Okej, det låter ju.... insiktsfullt...
  • Arbetsvegan
    jessiik skrev 2014-06-12 21:47:31 följande:
    Ok om barnet är sjukt (eller inte) chefen kan kräva läkarintyg från första dagen om det är väldigt ofta. Tyvärr finns det dom som utnyttjar vab ð
    Fast det är inte bara att kräva förstadagsintyg. Det ska finnas välgrundade misstankar som gör att det är motiverat.  Eller så kan det vara framförhandlat med facket, som ett jobb jag hade, då var det förstadagsintyg som gällde storhelger. 
  • Arbetsvegan
    Anonym (Bango) skrev 2014-06-12 21:59:37 följande:
    Tänk om det vore 5 karensdagar på VAB, då hade barnen blivit såååå friska plötsligt på en gång!
    Fast man vet att det inte blir så, inte ens när det är karensdag på sjuklön blir folk friskare.
    Det som händer är att fler barn skickas sjuka till dagis med mer smittspridning och fler sjuka som följd. De som kan involverar släkt och vänner som barnvakter men det blir svårare och svårare eftersom de flesta mor- och farföräldrar själva har ett arbete att gå till. Alternativt utnyttjar man semesterdagar istället, drar ner på semestern och återhämtningen vilket kan ge (och ger) fler stressjukdomar till följd.

Du vet att just det sistnämnda ökar med raketfart i Sverige just nu, varför tror du?
  • Arbetsvegan
    Anonym (Bango) skrev 2014-06-12 22:07:44 följande:
    Jag är inte för det eller så, bara det att jag tror och vet att just med VAB, så stannar många hemma för mycket. De har lite ont i huvudet själva en morgon och trötta(som småbarnsföräldrar är), då stannar de hemma med barnet och säger att barnet är sjukt.  
    Vad är "för mycket"?
    Jag tror inte alls att det är så generellt utan att de flesta faktiskt har anledning att vara hemma men använder vab för att det är för kostsamt med en dags karens.
  • Arbetsvegan
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 22:35:08 följande:
    Fast det borde kanske kallas VAFFANDE istället? Vård Av Familj.

"Jo, hej chefen. Jag blir hemma och VAFFAR lite. Min lilla dotter behöver lära känna mig lite. Vi tycker att en och en halv dödströtta timmar om kvällen är för lite i längden. Nädu, jag kommer nog inte tillbaka till jobbet på ett par veckor eller så. Vi behöver VAFFA länge. Bara gosa och öva på att ta på skor och snyta näsan och säga puss. Ja, du förstår. Fint!"
    Det du säger är att det inte ska vara någon karens för sjukskrivningar.

Folk fuskar inte så mycket som en del vill tro utan tvärtom är det oftast de som spekulerar om grannars och kollegors fuskande som inte mår sådär helt bra.

www.metro.se/nyheter/tipsaren-tror-att-grannen-myglar/EVHmcu!VKYnoj22r0HLA/
  • Arbetsvegan
    Nenne666 skrev 2014-06-12 22:45:12 följande:

Den satt fint :)
    Länken verkar inte funka. Testar igen. LÄNK
  • Arbetsvegan
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 22:54:45 följande:
    Jag säger nog lite mer än så, tack.

Har du hört talas om satir?

Förresten. Jag läser inte Metro. Spekulationer och kapade nyhetsartiklar är inte min grej.
    Om du försöker få fram satir i skriven text så bör du först lära dig hur du gör det...

Jag förstår varför du inte vill läsa det jag länkade.
  • Arbetsvegan
    BellyButtOn skrev 2014-06-12 23:05:11 följande:
    Hur förstår du att jag inte läst det du länkade? 

I läsarens förståelse av en text ligger dess budskap. Du förstår inte min text, det är därmed ditt problem. Tack, jag är utbildad skribent och har "lärt" det mesta som man kan lära sig inom skrivande. Härligt att du är naiv nog att tro att man kan lära sig skriva satir, som om det funnes en handbok i satirskrivande... Ja, suck. 
    Nix, ironi och satir är bland det svåraste man kan få fram i skriven text. Det är ditt problem eftersom du inte behärskar det. Annars då, brukar du i största allmänhet kräva att andra ska läsa dina tankar? du resonerar ju så och lägger ansvaret på att du blir förstådd på andra.

Ja, det finns handböcker, du kanske skulle läsa lite sånt?
  • Arbetsvegan
    gaymarrige skrev 2014-06-12 23:07:26 följande:
    just det man ska ju sov 10 timmar... SUCK
    Vad är din poäng mer än  att ditt liv endast består av arbete och att sova? Att poängtera att du absolut inte har annat som stjäl tid som tex transport?

För min del låter det som ett mycket torftigt liv men det förklarar å andra sidan den totala oförståelsen för andras situationer många visar i tråden... (påstår inte att du gör det)
  • Arbetsvegan
    gaymarrige skrev 2014-06-12 23:19:47 följande:
    måste man sova 10 timmar per dygn är det ju något fel.. jag sover 5-6 timmar per dygn och mår utmärkt
    Och du är norm?
  • Arbetsvegan
    Nenne666 skrev 2014-06-12 23:30:27 följande:

Vad har det med saken att göra?
    Han försöker få ihop matematiken hur man kan ha 128 timmar i veckan till gos med barnen. Skrattande

Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!