Inlägg från: Nenne666 |Visa alla inlägg
  • Nenne666

Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!

Anonym (X) skrev 2014-06-12 14:30:04 följande:
    Du valde att skaffa barn, varför ska vi andra lida för att du är trött på jobbet för något som är självvalt? Ts är också trött på grund av att hon måste täcka upp för den vabbande kollegan, vilket hon inte valt själv. Fan vad jag blir trött på småbarnsföräldrar som tycker att allt kretsar kring dem och deras ungar.

Men det är ju fortfarande chefen som ska se till att det finns personal och kan täcka upp vid behov. En förälder kan rimligtvis inte lämna en 2-åring själv hemma. Då ligger det på chefens bord att se till att det flyter på ändå om någon blir sjuk. Vad du än tycker om det.
  • Nenne666
    Anonym (trött) skrev 2014-06-12 15:03:27 följande:
    Varför det snackas skit är för att vi tror att hon fuskar som tidigare eftersom hon är småbarnsmamma trött och tror att hon kan få som hon vill för att hon har barn och att hon inte ''orkar'' välkommen till verkligheten!!! Man vill ju jobba med någon som är pålitlig och inte bara gör det hon känner för.

Ni TROR?! Problemet är att ni inte tycker om henne personligen och egentligen så verkar det handla mer om det än om hennes VAB.
  • Nenne666
    Anonym (Pepp) skrev 2014-06-12 15:14:10 följande:
    Konstigt att det alltis råkar vara mannen som har det viktigaste jobbet...

Det är tyvärr inte ovanligt att mannen är den som tjänar mest.
  • Nenne666
    Solidaritet skrev 2014-06-12 15:33:37 följande:
    Det tråkiga är ju att kvinnans lön släpar efter mer och mer ju mer hon är frånvarande från arbetsplatsen.

Jo tyvärr är det så.
  • Nenne666
    Anonym (nnn) skrev 2014-06-12 15:42:57 följande:
    Tycker generellt att det är skillnad om man är ensamstående eller om man är gift/sambo.

Som ensamstående har man inget val om barnet blir sjukt och man blir mer ekonomiskt lidande.

Bor man däremot ihop så tycker jag helt enkelt att man bör dela på vabbandet så mycket det går. Inte rätt att bara den ena ska få ta det ansvaret!

Varför är den enas jobb mer värdefullt än den andras? Det är väl det som kollegor kan störa sig på om barnet ofta är sjukt och man vet att de är 2 där hemma som kan dela på det.

Jo förstår vad du menar. Men det är ändå upp till chefen att täcka upp så att kollegorna slipper fundera på den vabbandes privatliv. För hur det än förhåller sig på det privata planet så är det inget den vabbande ska behöva förklara för sina kollegor. Det kan knappast bidra till en behaglig arbetsmiljö/situation.
  • Nenne666
    Anonym (Batman) skrev 2014-06-12 16:07:49 följande:
    Därför man inte ska anställa kvinnor med barn eller i skaffa barn-åldern. Jag jobbar lite med rekrytering och de kvinnorna går bort direkt. Utbildning behövs inte i den här branschen (butik), bara trevlig personlighet.

Förstår att du är anonym, för den där policyn är inget att vara stolt över.
  • Nenne666
    Anonym (Batman) skrev 2014-06-12 16:21:46 följande:
    Det är väl individuellt, och vad andra tycker rör mig inte ryggen. Jag tänker på mina medarbetare först och främst!

Däremot är jag stolt över att mitt team nominerade mig till årets chef. Jag tar hand om dem, säger de.

För att du konsekvent utesluter kvinnor i hennes fertila ålder? Jomen tjena!
  • Nenne666
    Anonym (Batman) skrev 2014-06-12 16:21:46 följande:
    Det är väl individuellt, och vad andra tycker rör mig inte ryggen. Jag tänker på mina medarbetare först och främst!

Däremot är jag stolt över att mitt team nominerade mig till årets chef. Jag tar hand om dem, säger de.

Det skulle definitivt röra dig i ryggen om din diskriminering hamnade under granskning.
  • Nenne666
    Solidaritet skrev 2014-06-12 16:37:29 följande:
    Det är det viktigt att företaget kan visa upp en transparent rekryteringsprocess baserad på kompetens och inte diskriminerat utifrån exempelvis kön. En arbetssökande som inte ens fick komma på intervju trots att hen uppfyllde kompetenskraven i den profil som fanns angiven i annonsen kan alltså dra företaget inför arbetsdomstolen.

Statliga myndigheter har betydligt striktare krav på sig att vara korrekta i urvalsprocessen, men privata företag får inte utöva diskriminering. Att välja bort en kvinna för att hon är kvinna och kan bli gravid eller vabba anses som diskriminering.

Det går säkerligen bra att googla för att hitta sådana domar på arbetsdomstolens hemsida om du är intresserad av att se hur det går till.

• Nenne666
    Anonym (Lena) skrev 2014-06-12 16:48:05 följande:
    Om man söker en kvalificerad tjänst, så finns där massor av sökande som är kvalificerade och som blir bortvalda, man kan inte intervjua alla. Det är inte olagligt att vilja anställa kvinnor som t ex är 40+ och som redan har barn.

Grejen är u at alla kan åberopa diskriminering, antingen pga etnicitet, ålder eller kön. Fakta är att bara en ska anställas.

Det är väldigt svårt att bevisa diskriminering.

Ändå sker det.
Svar på tråden Jobbigt när kollega vabbar hela tiden!