• fluu

Vi finns, vi som ångrar barn

Anonym (duärinteensam!) skrev 2014-06-16 13:07:46 följande:
    Det är alltså så man mäter kärleken till sitt barn? Jaha Drömmer
    Självklart, vet du inte det? Allt annat är mindre viktigt ;)
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    sextiotalist skrev 2014-06-16 16:52:13 följande:
    Jadu, livet är orättvist och än värre, det kommer aldrig att ske, eftersom jag är bergsäker på att dessa föräldrar arbetar mer med sitt föräldraskap än många andra

Och ska jag vara riktigt ärlig, så tror jag dessa barn mår mycket bättre av att bo hos sina föräldrar, som troligen är väldigt bra föräldrar, än att de ska gå igenom detta trauma som det trots allt innebär att bli bortadopterad.

Och den sista kommentaren, det är just pga kommentarer som dessa, som gör att kvinnorna inte skulle säga sådant öppet, utan det är endast på forum som de kan skriva om det.

• fluu
    Anonym (Aldrig nöjd) skrev 2014-06-16 20:32:57 följande:

Din mamma ångrar att hon skaffat barn/dig i detta fall och dessutom sagt det till dig! Vilken bra mor! Vissa borde inte skaffa barn, likt din mor. Varför skaffade hon dig?
    Nu läser du vad du vill läsa. Hon ångar att hon skaffade barn, inte mig. Och ja, hon har varit en väldigt bra mamma.
    Troligtvis skaffade hon och ja just det, pappa var med också, för att de ville ha barn.
  • fluu
    Guapa skrev 2014-06-16 23:51:48 följande:
    Jag tror min mormor egentligen skulle haft ett bättre liv om hon aldrig skaffat familj och barn. (Nu får jag vara väldigt tacksam att hon gjorde det ändå, annars skulle jag inte funnits till :) ) Hon har så många drömmar hon aldrig fick möjlighet att uppfylla. 

Min morfar dog häromåret efter en längre tid sjukdom. När jag frågade mormor om hon skulle känna sig ensam nu svarade hon: "Nej, vet du vad! Har har faktiskt alltid trivts bättre själv!" Snacka om förvånad jag blev! Men det är sant, hon har lyst upp nu sista året, den 89-åriga gamla damen. Hon hittar på en massa aktiviteter, ringer sina vänner stup i kvarten (de som inte stupat än ;) ) Jag kan bara tänka mig hur hon skulle ha levt om hon aldrig träffat morfar, aldrig blivit bunden till familjen, plikttroget och givetvis med kärlek men samtidigt med sorg till det liv hon aldrig fick leva.

Mormor gillade inte barn, ändå skaffade hon tre. Det fanns liksom ingen val på den tiden. Man gifte sig. Man skaffade barn. Minns att jag var lite rädd för henne när jag var liten, till skillnad från morfar som var hur barnkär och lekfull som helst. När jag blev tonåring kom jag mycket närmare mormor. Hon berättade om sina drömmar, alla äventyr, att hon velat flytta till Amerika då morfar fick en chans att jobba där men att han sa nej. De kunde ju inte bara lämna huset och allt sådär.. Sen kom barnen och mormor blev fast på riktigt, med alla de förpliktelser det innebar att vara mamma.

Jag vet så klart att mormor älskar sina barn och oss barnbarn. Samtidigt tror jag att hon känt sig låst större delen av livet, inte fått leva det liv hon faktiskt ville. Hon är en äventyrare, inte någon som ska sitta instängd i ett hus, serva man och barn osv. Men det var förr..nu finns ju större möjligheter att göra både och (även fast en del i detta forumet skulle säga att man är en urusel förälder om man inte lever som en martyr och hänger sig till 100 % åt sina barn, utan även fokuserar på egna intressen)

Slutligen- min mormor är definitivt ingen egoist. Hon är en av de mest generösa personer jag känner. Hon har hjälpt många, samtidigt som hon har typ noll intresse i barn. Och hon skäms inte att visa sitt ointresse. 
    Väldigt fint skrivet!
  • fluu
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-17 13:46:18 följande:

Jo, men här diskuterades väl främst de som ÅNGRAR sina barn. Stor skillnad mot att vantrivas som förälder och att önska att ens barn inte finns.
    Och som någon skrev innan så är det också stor skillnad på att önska att man aldrig skaffat sitt barn och att önska att ungen ska dö.
  • fluu
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-17 14:50:22 följande:

Det är väl ingen som varit inne på önskningar om att barnet vore bättre dött! Det är skillnad på att önska att man aldrig skaffat barn (i sig) och att ångra det man fött! Det sistnämnda är hemskt!
    Väldigt många här har verkat tro att det är det folk som ångrar sina ungar menar. Att de är kallblodiga och önskar att ungarna ska dö.
    Jag tycker faktiskt inte att det sistnämnda är hemskt så länge man faktiskt är en bra förälder ändå och inte låter barnet märka hur man känner. Så som min mamma gjorde. Och att man är medveten om hur man känner och aktivt jobbar med det.
    Det enda som, i min mening, är riktigt hemskt är att faktiskt önska livet ur ungen eller att på något sätt behandla det illa eller låta det förstå hur man känner.
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-06-17 17:41:28 följande:
    Dessutom är det på det personliga planet väldigt sorgligt, om människor som egentligen älskar barn och VILL ha fler barn, inte ska kunna ha det för att de inte orkar med det praktiska. (Som är jobbigt för vem som helst under småbarnsåren.) Och det kanske bara är två-tre timmars hjälp i veckan som skulle utgöra skillnaden mellan att orka ett barn till och att INTE orka. Förr i tiden födde de flesta kvinnor många fler barn än vad vi gör idag, men då hade de oftast hjälp av en gammal mormor eller farmor, eller makens ogifta syster som blivit kvar på gården, eller en lillpiga...
    Och inte hade de så jävla mycket val heller... Och att gamla mormor ska behöva ge upp sitt liv för att ta hand om barnbarnen känns inte okej. Inte heller att anställa ett barn för att ta hand om ett annat barn.
  • fluu
    AnooYoo skrev 2014-06-17 17:53:45 följande:
    Den allmänna erfarenheten? vad fan är det?

Jag, och alla mina vänner, gjorde just det jag beskrev under arbetslösa perioder. 

Och man kan ha ett socialt sammanhang utanför sin egenproducerade familj. Alla behöver inte tillverka människor att hänga med. 
  • fluu
    Jeaninne skrev 2014-06-17 18:18:17 följande:
    Fast DET är en annan sak, eftersom alkohol är så lättillgängligt i vårat samhälle.
    Eum...... vet du hur lättillgängligt droger är i dagens Sverige? Ta bara min högstadieskola... även helylle och nördiga jag visste precis hur man kunde få tag på droger hur lätt och billigt som helst.
    Jeaninne skrev 2014-06-17 18:19:07 följande:
    Det finns naturligtvis folk till allt. Det JAG diskuterade var generella ungdomsproblem. Inte trebarnsmammor som kärar ner sig i egyptier och går bananas...
    Jeaninne skrev 2014-06-17 17:58:35 följande:
    Fast då gissar jag att det handlar om ensamstående unga tjejer, som redan var på dekis innan barnen föddes, eller..? Tjejer som redan befann sig i familjehems/HVB-hems/ungdomshemskarusellen..? Och inte om hela familjer. Såvida du inte menar "sobriltanter" - DE kan ju mycket väl ha både gubbe och ungar. Men de brukar vara äldre, och barnen brukar vara stora innan det beroendet börjar.
    Du antar och gissar väldigt, väldigt mycket. Sluta med det.

• fluu
    Jeaninne skrev 2014-06-20 09:29:51 följande:
    Visst är det hemskt!

Ärligt talat, så tror jag inte att detta fenomen beror så mycket på logiska beslut. Det sitter inte i den logiska delen av hjärnan, så att säga, för friska, sunda människor ångrar inte sina barn. Oavsett vad. Utan det handlar antagligen om någon störning, och dessa människor skulle antagligen inte ha känt normalt för sina barn ens om de hade kunnat få dem under de mest optimala omständigheter. (Typ rätt partner, rätt tid i livet, rätt bostad, inneboende barnsköterska och hushållerska som avlastar hela tiden...)
    Anonym (Oj?!!!) skrev 2014-06-19 21:06:24 följande:
    Fy så ledsen jag blir av att människor ångrar sina barn! Asså herregud vilken värld vi lever i! Tänk att ha föräldrar som ångrar mig! Vet inte vad jag skulle gjort då! Barn är det finaste man kan få! Så ledsen jag blir! Stackars barnen!

Älskar ni era barn??!!!
    Anonym (Beslut) skrev 2014-06-19 22:20:05 följande:
    Kan förstå att det finns dom som ångar sina barn. Lika mycket sonats man ja. Ångra att man i te skaffade barn alls el inte fick tidigare i livet.

Man kan ångra alla sina beslut...

Däremot tycker jag synd om barnen som faktiskt har föräldrar som ångrar sig... Det märks... Och det är den värsta känslan man kan ha...

Min mamma ångrar att hon skaffade barn, mig alltså. Jag hade precis som "duärintenesam" inte vetat om det om hon inte berättat för mig. Jag har fått otroligt mycket kärlek. Snudd på för mycket om ni förstår hur jag menar. Min mamma är också en av de mest normala och välfungerande människor jag vet. Och jo, hon hade allt som man ska när hon fick mig. Och jo hon älskar mig otroligt mycket och skulle typ själv dö om jag dog, men hade hon kunnat välja om så hade hon valt ett barnfritt liv. Det är något jag respekterar henne mycket för och jag känner en otrolig beundran för henne när jag tänker på vilken fin barndom jag ändå fick, vilken fin och kärleksfull mamma hon alltid varit och att jag(som mer eller mindre kan "läsa tankar") på intet sätt märkte av hur hon kände.
    Som föregående sa, lyft blicken.

Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn