Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Vi finns, vi som ångrar barn

Anonym (A) skrev 2014-06-15 20:32:51 följande:
    Så kvinnor måste dedikera hela sitt liv, VILJA ägna hela sitt liv, åt att ta hand om andra, speciellt egna barn, för annars är de egoister som skulle strunta i om de såg någon få hjärtinfarkt?? 

OMG.Förvånad
    Tänker inte ens svara på din låga kommentar. Förstår du inte vad jag menar så är det ditt problem.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (BF) skrev 2014-06-15 20:35:09 följande:
    Och folk kan inte fatta varför jag inte vill ha barn........
    Nähä, tala om det då och skaffa inga barn.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (tack) skrev 2014-06-15 20:39:37 följande:

Att man inte passar som förälder betyder inte att man skiter i sina medmänniskor. Många som väljer att inte skaffa barn engagerar sig mycket för andra människor och även djur, genom ideella organisationer eller på andra sätt.
    Det förstår jag. Det var ett svar till en annan.
  • Anonym (Ja)
    Varg77 skrev 2014-06-15 21:01:40 följande:
    Som sagt, det finns individer som inte kan älska någon annan än sig själv. Som folk som är notoriskt otrogna även fast de påstår sig älska sin partner.
    Det är ju inte konstigt om de människorna sen ser barnen som några som bara förstör..

Har man en stabil tillvaro, en partner som man är kär i, en familj som stöttar en, goda vänner och arbetskamrater osv. så är nog risken väldigt LITEN att man ångrar sitt barn. Oftast har det nog med att göra med en viss problematik i bakgrunden.

Jag tycker det börjar låta som att en del i tråden som inte vill ha barn riktigt njuuuuuter av folk som säger sig ångra sina, vilket ju visar på något slags förutfattat hat.

Min son är det bästa som hänt mig, så är det bara.
    Kan inte annat än hålla med.
  • Anonym (Ja)
    AnooYoo skrev 2014-06-15 22:10:31 följande:

Försök acceptera att det bara är du som känner dina känslor så som de känns för dig, och att andras subjektiva upplevelser av sina dito är lika verkliga för dem som dina är för dig. 

Och skriv "mitt" barn istället för "ens" när det är vad du menar. 

Du har aldrig fött barn så jag förstår inte riktigt hur du då ens kan ha en förståelse öht att ha barn.

Har du sett hur djur försvarar sina barn i verkligheten eller på TV, typ naturprogram?
    Det är så mycket som man älskar sitt barn. Det har ingenting med hur mkt du älskar en annan människa som inte är ditt barn. Ett barn som man fött skyddar man både fysiskt och psykiskt. Man talar inte om för sitt barn att barnet är ett misstag. Då är något riktigt fel.

Jag tycker att det är synd att det finns de i tråden som inte har fött barn som uttalar sig. Intressantare är att få veta från de som har fött barn och inte kan känna riktigt kärlek eller jämföra kärleken med sitt barn som till sin sambo. Att den är likadan. Det tycker jag är intressant. Inte hur barnlösa tänker.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Avsaknad instinkt?) skrev 2014-06-15 22:33:55 följande:
    Jag kan inte förstå hur man kan ångra sitt barn men förnekar inte att ni finns av uppenbarliga skäl. Ni saknar helt enkelt den grundläggande föräldrainstinkten precis som asexuella saknar det sexuella behovet. Fortplantning, mat och överlevnadsinstinkterna är grundläggande hos en normal människa men många människor fattas dessa grundläggande behov. Om det är en genetisk defekt el en konsekvens av dagens moderna samhälle som urholkat vissa människor instinkter vet jag inte men ni som inte känner ngn som helst drift att skaffa avkomma: gör det inte heller. Det finns nog en anledning att inte föra era gener vidare heller så följ den "instinkten" tack, för allas skull.

En normalt funtad mamma med normala instinkter och förmåga att älska kan dock aldrig förmå sig känna ngt annat än djup kärlek och tacksamhet över sitt barn.
    Skål
  • Anonym (Ja)
    AnooYoo skrev 2014-06-15 22:35:17 följande:
    Är det din personliga åsikt eller vill du styrka att den gäller för alla på något vis?
    Du vet precis vad anonym (avsaknad instinkt menar). Dvs den gäller normala mammor med normala instinkter. Vilket är fullständigt rätt.
  • Anonym (Ja)
    vampyria2 skrev 2014-06-16 06:33:08 följande:

Det där köper jag faktiskt inte, bara för att man inte ångrar sina barn så betyder det inte att livet med dem är lätt faktiskt....själv har jag fyra barn med ADHD, Asperger och Tourettes, nej livet med dem är inte speciellt lätt och det finns massor av mot vind men jag ångrar mig inte ändå efter som jag faktiskt i allt det jobbiga finner stunder av total lycka som väger upp...men att det skulle göra att de som ångrar sina barn men ändå är kvar skulle älska sina barn mer det köper jag faktiskt inte Drömmer
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Avsaknad instinkt?) skrev 2014-06-16 06:35:37 följande:

Stor suck!

Jag hävdar att de mammor som ångrar sin barn är det ngt fel på. Dem saknar den starkaste instinkten i naturen, modersinstinkten. Och ser du i naturen är ddt just MAMMOR som vårdar ungen medans pappan bara parar sig och drae vidare, så är der hos nästan alla djurarter.
    Men det är klart, björnhanarna har nog bara inte fått chansen pga de sociala könsrollerna...

Ja många män är bra pappor, i många fall bättre än många mammor. Det förändrar inte det faktum att det inte är naturligt friskt för en mamma att ångra meningen med livet, sitt barn vilket är det tråden handlar om.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (undrande) skrev 2014-06-16 07:56:35 följande:
    Lustigt att vissa i den här tråden - en del som inte ens har barn - försöker förneka att modersinstinkten finns och vill få det till att den är en konstruerad och subjektiv känsla. Mycket märklig spekulation.
  • Anonym (Ja)
    Sansa Snark skrev 2014-06-16 10:00:49 följande:
    Eh, vad bra att du har kommit på ett 100% säkert mått på att utvärdera föräldraskap. Vad tänker du om länder, ex USA, där mammaledigheten är 12 veckor, obetalt? Är det fel på alla amerikanskor som över huvud taget skaffar barn?
    USA har ett helt annat skattesystem än Sverige. Där kan en förälder vara tjänstledig länge (det har de rätt till) eftersom man har råd med en lön i det landet.
  • Anonym (Ja)

Det verkar som om flera reagerar starkt på att skola in 1-åringar på dagis.

Jag skolade in min när han var typ 14 månader och hade jätteångest. Dock var man tvungen för att klara ekonomin. Fanns inget jobbskatteavdrag på den tiden t ex.

Däremot så fungerade det utmärkt. Det var 3 heltidspersonal på 9 barn (syskongrupp 0-6 år) på den tiden i den kommunen vi bodde i (1986).

Hur är det idag? Med tanke på alla reaktioner...

• Anonym (Ja)
    sextiotalist skrev 2014-06-16 10:35:44 följande:
    De har inte rätt till att vara tjänsteldig, i USA kan de sparka dig på dagen utan motivation. Ja, de har ett annat skattesystem, men när jag och min väninna räknade på det, så var det inte så mycket som skilde sig netto. Efter det de betalt försäkringar, boendekostnader och lagt undan pengar till barnens framtida college, betalat studielånen, så hade de ungefär lika mycket var som jag hade.
    Sedan finns det enstaka företag och statliga / kommunal arbetsgivare som har väldigt generösa förmåner, min väninna har t.ex 5 veckors semester och 60 dagars betald sjukpenning, inte full lön med rätt OK ändå. som hon kan använda till sig själv, ta hand om en sjuk släkting eller ta hand om sjuka barn, men dessa förmåner hade hon inte när hon hade småbarn, utan de kom efter ett antal års anställning.

Sverige är en av de få länder som tillåter så lång föräldraledighet (och även då tjänsteledighet), i USA får du max (enligt lag) vara borta några månade, sedan kan du få sparken
    I USA har du rätt att vara tjänstledig för att vara hemma med barn om du är fast anställd.

Jag har släkt där så jag vet.
  • Anonym (Ja)
    sextiotalist skrev 2014-06-16 10:35:44 följande:
    De har inte rätt till att vara tjänsteldig, i USA kan de sparka dig på dagen utan motivation. Ja, de har ett annat skattesystem, men när jag och min väninna räknade på det, så var det inte så mycket som skilde sig netto. Efter det de betalt försäkringar, boendekostnader och lagt undan pengar till barnens framtida college, betalat studielånen, så hade de ungefär lika mycket var som jag hade.
    Sedan finns det enstaka företag och statliga / kommunal arbetsgivare som har väldigt generösa förmåner, min väninna har t.ex 5 veckors semester och 60 dagars betald sjukpenning, inte full lön med rätt OK ändå. som hon kan använda till sig själv, ta hand om en sjuk släkting eller ta hand om sjuka barn, men dessa förmåner hade hon inte när hon hade småbarn, utan de kom efter ett antal års anställning.

Sverige är en av de få länder som tillåter så lång föräldraledighet (och även då tjänsteledighet), i USA får du max (enligt lag) vara borta några månade, sedan kan du få sparken
    Resten är också bull. Du får dra av väldigt mkt i årsdeklarationen så du kommer ned till otroliga 10% i skatt. 
Svar på tråden Vi finns, vi som ångrar barn