• Akua

Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!

Jag ska börja mitt första jobb som sjuksköterska i sommar. Jag har tagit flera uppehåll pga depression och har inte varit i skolan på lång tid så därför är jag osäker kring hur det fungerar med allt... Jag kom precis på att sjuksköterskor har ju ett legitimations-kort...hur skaffar man ett sådant?? Det brukar ju användas för typ läkemedelsrummet exempelvis, men är det inte så att man alltid måste ha på sig det?! Hur skaffar jag det? Själva legitimationen har jag ju fått från socialstyrelsen...men det är ju bara ett A4-papper. Sedan ska jag jobba på en strokeavdelning, någon som gjort det och har lite råd? Det är både en akut- och rehab-del på avdelning.

• Svar på tråden Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!
  • Akua

Hur lyckas ni ha ordning och koll på era papper för dagen? Man får utskrivet på avd ett A4 där det står patientens namn och födelseår och där brukar jag skriva lite kort hälsohistoria, varför de är inne, tidigare sjkd och om det är annat som står i journalen. Sen antecknar jag från rapporten, sen från ronden, sen det som kommer upp under dagen det som ska göras...det bliir så rörigt så jag kan verkligen inte se lätt!! Jag har ändå en penna med olika färger som jag antecknar med. Men det blir så mycket så sen när jag tar upp mitt papper förlag läsa så "ser jag inte träden för all skog" haha.

Någon som har bra tips på hur man enkelt och skyggt kan anteckna på ett papper. Jag har ca 6 patienter.

• Blåsippan84
    Akua skrev 2014-07-10 05:59:05 följande:

Hur lyckas ni ha ordning och koll på era papper för dagen? Man får utskrivet på avd ett A4 där det står patientens namn och födelseår och där brukar jag skriva lite kort hälsohistoria, varför de är inne, tidigare sjkd och om det är annat som står i journalen. Sen antecknar jag från rapporten, sen från ronden, sen det som kommer upp under dagen det som ska göras...det bliir så rörigt så jag kan verkligen inte se lätt!! Jag har ändå en penna med olika färger som jag antecknar med. Men det blir så mycket så sen när jag tar upp mitt papper förlag läsa så "ser jag inte träden för all skog" haha.

Någon som har bra tips på hur man enkelt och skyggt kan anteckna på ett papper. Jag har ca 6 patienter.

Förstå din förvirring. Men som tidigare skrev fråga!! Jobbar på Önh avd och typ bara där och rehab som är vana med trach. Iva så klart också. Vet att många blir livrädda när de ser en trach. En pat som var kronisk trach bärare och fick en hjärtinfarkt där ville de efter thiva vården flytta honom till Önh för eftervård pga trachen?! Men så blev det ej. Tänk på att du har en fri luftväg på pat. Värre utan trach egentligen gällande luftväg;). Man ska droppa med nacl. Gärna varannan h. Inte bra att inte droppa för då blir pat torr i lungorna och rosslig. Kan inte hosta upp slemmet. Droppar du som kommer pat automatiskt hosta till och ev måste du suga lite direkt. Men avsluta alltid med några droppar innan du går. Usk brukar vara superduktiga på detta. På morgonen brukar det ofta komma hur mkt som helst med slem. Men få ej panik när det bubblar och slemmar. Men be en erfaren ssk visa dig hur du ska göra och be någon vara med och titta när du gör det.

Ang anteckningar. Jag brukar "dela" upp ett A4 så jag har två pat på varje sida. Ett annat papper med tex antibiotika tider och sådant som jag kan bocka av och fylla på. Ett tredje papper där jag skrivet upp vad jag vill ta upp på rond. Skriver soffan där under ronden vad de säger med en annan penna för att tydligt se vad de sa. Sen skriver jag upp det viktigaste på det första pappret.

Kan vara ganska skönt för att gå på rehab sidan ändå även om det är mkt när de kommer. Du kommer lära känna pat så det blir lättare när du kommer efter varit ledigt tex en helg. Tänk en medicin akut där de byts ut hela tiden. Och tänk vad du får lära dig med alla dessa slangar. Så när du byter avd ngn gång kommer du kunna vara trygg med en trach och inte bli livrädd som de flesta faktiskt blir när de får en trachad pat och ej är van.
  • JA77
    Akua skrev 2014-07-09 12:10:42 följande:

Alltså det går ok. Det är svårt för allt är så nytt och så även journalsystemet. Och jag tycker det är svårt att veta vad jag ska skriva i journalen. Att signera det jag skrivit är ju väldigt läskigt!!!!

En annan sak som är svår är att de i många avseenden inte gör på samma sätt som jag är van med...alltså när jag varit på praktik. Ett exempel är att nät en pt fått antibiotika så ska man spola med minst xxml nacl. Här tar de bara Max 5ml vatten (om det inte verkar vara stopp eller trögt såklart).

När jag tidigare har varit med och gett blod så ska man först snabbt låta blodet gå in för att se om det blir en allergisk reaktion och om inget hänt så sätter man dropptakten på normal sen. Och man är noga på att kolla pt. Här så sätter man "lagom fort" och går sedan bort på vårdplanering för en annan pt.

Halva sidan av korridoren är en strokeavd och andra sidan är en rehabavd för dessa och andra som behöver det typ någon som amputerat ett ben.

Det galna är nu att när jag skulle gå hem från arbetspassen så skulle det komma en pt från iva!!!! En som har track och fullt med slangar hit och dit. Den pt ska alltså till rehab.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra med tracken och alla slangar...vad jag ska hålla koll på och så. Man ska väl suga den men med hur mkt sug då?? Hur gör man ens det. Är det obehagligt för pt? Kan pt kvävas av sitt eget slem annars? Hut mkt slem och rossel är ok?

Du kan ju göra ett sk biologiskt förprov fastän ingen annan på avd inte gör det. Det är ju inte fel på något sätt. Kom bara ihåg att blod bör gå i en större infart (grön och större) för att kunna rinna in i rimlig tid. Ge heller inte blodet kallt!
  • Anonym (ssk)
    Akua skrev 2014-07-10 05:59:05 följande:

Är det Gällivare du jobbar? På stroke/rehab?
  • Flizus

Det är inte lätt att få koll på alla papper och veta vad som ska hållas i huvudet. Efter ett tag går det säkert lättare.

Det jag tycker fungerar för mig är att jag har ett särskilt papper för rond: vilka problem jag vill diskutera under ronden på ena sidan och vad som beslutas på ronden på den andra. Då är det enkelt att bocka av att allt blir gjort sedan och när arbetspasset är slut kan du slänga det papperet.

• Akua
    Anonym (ssk) skrev 2014-07-12 00:19:00 följande:

Är det Gällivare du jobbar? På stroke/rehab?

Nej det är det inte.
  • Akua

Jag har också svårt att få till en helhetsbild och helhetstänk för patienterna över dagen och mer långsiktigt. Kl.8 är det medicin och kl12... Och däremellan rond och hjälpa någon patient att tvättas i sängen. Sen ska två epikriser börja skrivas. Men allt annat, typ har patienten duschat, skött magen, hur är det med handen idag, kan patienten gå på toa själv, hur var egentligen talet på hon på K:1, hur ska patienten komma hem...ringa efter transport?, någon pvk som ska bytas, hur ligger bt och puls idag på X?...allt sådant kommer jag liksom inte på. Och jag blir så fruktansvärt frustrerad över det. Det känns ofta som att jag går i trög tjära när jag går i korridorerna för det känns som att min hjärna fungerar så. Och sen att jag typ har ångest över att skriva i journalerna gör ju det hela inte bättre. Då skjuter jag ju upp på skrivandet och det blir väldigt stressigt helt plötsligt med att försöka hinna med det och 14-medicinen och ge rapport för em och typ annat pappersarbete som jag inte riktigt förstår vad jag ska göra med men hade tänkt att klura ut på em när det blivit lite lugnare (?)....pju!

• Sweet Sofia
    Akua skrev 2014-07-12 00:39:59 följande:

Jag har också svårt att få till en helhetsbild och helhetstänk för patienterna över dagen och mer långsiktigt. Kl.8 är det medicin och kl12... Och däremellan rond och hjälpa någon patient att tvättas i sängen. Sen ska två epikriser börja skrivas. Men allt annat, typ har patienten duschat, skött magen, hur är det med handen idag, kan patienten gå på toa själv, hur var egentligen talet på hon på K:1, hur ska patienten komma hem...ringa efter transport?, någon pvk som ska bytas, hur ligger bt och puls idag på X?...allt sådant kommer jag liksom inte på. Och jag blir så fruktansvärt frustrerad över det. Det känns ofta som att jag går i trög tjära när jag går i korridorerna för det känns som att min hjärna fungerar så. Och sen att jag typ har ångest över att skriva i journalerna gör ju det hela inte bättre. Då skjuter jag ju upp på skrivandet och det blir väldigt stressigt helt plötsligt med att försöka hinna med det och 14-medicinen och ge rapport för em och typ annat pappersarbete som jag inte riktigt förstår vad jag ska göra med men hade tänkt att klura ut på em när det blivit lite lugnare (?)....pju!

Blodtryck kan du delegera till usk. Om de skött magen, duschat, klarar av att gå på toalett själv etc är också sådant usk oftast vet. De kanske även vet hur patienterna vill komma hem, annars är det bara för sig att fråga.

Om du har en liten stund över är det jättepraktiskt att gå och spola pvk på de patienter du har. Eller så gör du det på morgonen när ni har halsar på alla. Det är smart att alltid ha NaCl, sprutor och korkar i fickan för att man då kan spola igenom snabbt.
  • Akua

Ok, dropptakt då...

Om jag ska ge 100ml vätska (det är tillsatt 3flaskor torrampuller) och det ska ges på 30 min.

Blir det då ca 66dr per min?

Alltså

Volymx20 / 30 = 66,66...

Räknar jag rätt då?

• Akua

Hur mycket nacl brukar ni spola med efter antibiotika?

TACK för alls era svar och tips och hjälp!!!

Jag har ingen ssk i släkten så jag har ingen som kan svara på alla mina frågor när jag kommit hem från jobbet.

Svar på tråden Ni sjuksköterskor, jag behöver hjälp och råd!!!