• Anonym (hej)

Lärarnas lyxiga lov

Hej! Syftar egentligen bara på sommarlovet men det blev snyggare med alliteration.
    Jag undrar hur långt sommarlov "era" lärare har? Många här på FL skriver ju om den lyxiga sommaren och hur den väger upp för låg lön (jaja, nu kommer vissa känna sig tvingade att skriva att lärare jobbar 45 h/vecka).

• Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov
  • Meddelande borttaget
  • Fjärilslarv
    Mamori skrev 2014-06-15 16:57:31 följande:
    Hm, jag har arbetar som lärare en tid och jag märkte aldrig av det här med att det skulle krävas mycket extra arbetstid, jag lyckades göra allt jag behövde på en heltid. Nu hade jag sjukt dåligt betalt och dessutom en 75%-tjänst men hade jag haft en 100%-tjänst så hade jag lugnt hunnit allt. Hade då ett ämne i 2 klasser (olika årskurser) plus två fördjupningsklasser. Vad är det som all tid går åt till? Jag gjorde prov, rättade prov och uppsatser etc och planerade på den tiden. Vi hade lektioner till 15 varje dag. Sedan förberedde och fixade jag i 2h/dag plus ev ngt föräldrasamtal. Lärarmöte före eleverna kom varje dag. Tyckte aldrig att det var stressigt så, men däremot ganska tråkigt.
    ok hur många olika kurser och klasser har du?
  • Mamori
    Fjärilslarv skrev 2014-06-15 16:59:25 följande:
    ok hur många olika kurser och klasser har du?
    En 7a och en 8a i engelska samt fördjupning i engelska för två mindre grupper (7an och 8an). Var även klassansvarig för 7an men tillsammans med en annan lärare så vi delade upp det lite. Andra lärare kanske har mer?
  • Meddelande borttaget
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (***) skrev 2014-06-15 14:35:56 följande:
    Frågar igen: Har du jobbat som/ utbildat dig till lärare?
    Annars undrar jag vad du menar när du säger att en lärare inte förstår "vardagen".  
    Menar du att så är fallet och att du själv mycket väl kan bedöma hur det går till i skolan och att lärares arbete inte är verklighetsförankrat, trots att DU inte har arbetat själv som lärare?