• Anonym (hej)

Lärarnas lyxiga lov

Hej! Syftar egentligen bara på sommarlovet men det blev snyggare med alliteration.
    Jag undrar hur långt sommarlov "era" lärare har? Många här på FL skriver ju om den lyxiga sommaren och hur den väger upp för låg lön (jaja, nu kommer vissa känna sig tvingade att skriva att lärare jobbar 45 h/vecka).

• Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov
  • Meddelande borttaget
  • Fjärilslarv
    Mamori skrev 2014-06-15 16:57:31 följande:
    Hm, jag har arbetar som lärare en tid och jag märkte aldrig av det här med att det skulle krävas mycket extra arbetstid, jag lyckades göra allt jag behövde på en heltid. Nu hade jag sjukt dåligt betalt och dessutom en 75%-tjänst men hade jag haft en 100%-tjänst så hade jag lugnt hunnit allt. Hade då ett ämne i 2 klasser (olika årskurser) plus två fördjupningsklasser. Vad är det som all tid går åt till? Jag gjorde prov, rättade prov och uppsatser etc och planerade på den tiden. Vi hade lektioner till 15 varje dag. Sedan förberedde och fixade jag i 2h/dag plus ev ngt föräldrasamtal. Lärarmöte före eleverna kom varje dag. Tyckte aldrig att det var stressigt så, men däremot ganska tråkigt.
    ok hur många olika kurser och klasser har du?
  • Mamori
    Fjärilslarv skrev 2014-06-15 16:59:25 följande:
    ok hur många olika kurser och klasser har du?
    En 7a och en 8a i engelska samt fördjupning i engelska för två mindre grupper (7an och 8an). Var även klassansvarig för 7an men tillsammans med en annan lärare så vi delade upp det lite. Andra lärare kanske har mer?
  • Meddelande borttaget
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (***) skrev 2014-06-15 14:35:56 följande:
    Frågar igen: Har du jobbat som/ utbildat dig till lärare?
    Annars undrar jag vad du menar när du säger att en lärare inte förstår "vardagen".  
    Menar du att så är fallet och att du själv mycket väl kan bedöma hur det går till i skolan och att lärares arbete inte är verklighetsförankrat, trots att DU inte har arbetat själv som lärare?
    Tycker att det är mycket motsägelsefullt! 

Undrar också om du kan ge exempel på när lärare har det förspänt och är jävligt bortskämda. 
    Jag har i ett tidigare inlägg skrivit att jag har en förälder som verkar inom skolväsendet och att jag själv tillhör en annan yrkeskategori där det ställs mycket hårdare krav som jag även tycker att det borde ställas på även lärarkåren.

Oavsett så kan man vara kritisk till ett system och dom som verkar inom det, samma gäller dig när du går till valunan eller i fikarummet har åsikter om och runt politik. Man kan och får ha åsikter kring andra saker än det man själv har som sysselsättning. Sen har jag som resterande skaran av gamla elever sett hur ni arbetar och vad vissa lärare presterar...

Ja vilken kår är den kår som media har tagit plats mest och beklagat sig över sitt löneläge? Sen hur ser er arbetsplats ut, vilka krav på er har ni...går ni under prestationslön och görs det uppföljning på ert arbete...
    Många gånger kan en lärare vara verksam i decennier och kontaminera blivande arbetskraft med sitt dåliga sätt att arbeta utan att inte ens bli ifrågasätt varför elever i den klassen eller elever från en viss skola har sämre betyg än andra i samma kommun.

Man måste kunna vara öppen för förnyelse och inte leva i det gamla, jag tycker verkligen att för att lärarna ska få ett brett spektra och god kännedom bör verka ute på arbetsmarknaden innan dom ens får börja lära andra, sen borde det vara en uppföljning på kunskaperna var femte år så att man verkligen är kapabel att verka som lärare...

Nu är jag medveten om att det finns eldsjälar och guldklimpar där ute som sliter som djur där ute, hoppas dom kan förbise det jag skrivit och dom som känner sig träffade kan tänka till lite...

Tycker faktiskt själv här att det blir för mycket avstickare från grundfrågan i ts.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (Lärare) skrev 2014-06-15 15:49:27 följande:
    Jag gnäller inte alls, jag älskar mitt jobb är relativt nöjd med min lön och inser att mitt "lyxiga" sommarlov bekostas av att jag jobbar mer än andra.

Tycker att de med vanliga jobb gnäller mer än många lärare.
    Oavsett vilket jobb man har gäller väl samma:
    Gör något åt din situation eller sluta sitt på arslet och gnäll.
    Du får en tumme upp! Hade jag kunnat hade du fått två...
  • Anonym (hej)
    Mamori skrev 2014-06-15 17:04:54 följande:
    En 7a och en 8a i engelska samt fördjupning i engelska för två mindre grupper (7an och 8an). Var även klassansvarig för 7an men tillsammans med en annan lärare så vi delade upp det lite. Andra lärare kanske har mer?

Blir det ... 8 timmar i veckan?

Jag har 17 + mentorstid.
  • Fjärilslarv
    ja men dåså, det där är ju ganska lite.
    Gymnasielärare har mycket mycket mer att göra.
  • Anonym (k)
    Senaste läsåret har sett ut så här för mig:

Ma år 7: en grupp
    Kemi år 8: en grupp
    Fysik år 8: en grupp
    Kemi år 9: en grupp
    Fysik år 9: en grupp
    NO år 9: en grupp
    Mentorskap i en 9:a.

Nästa läsår kommer att se ut så här:

Ma år 7: en grupp
    Fysik år 7: en grupp
    Fysik år 8: en grupp
    Fysik år 9: två grupper
    Mentorskap
  • Äppelpaj80
    Fjärilslarv skrev 2014-06-15 17:26:53 följande:
    ja men dåså, det där är ju ganska lite.

Gymnasielärare har mycket mycket mer att göra.

För att inte tala om mellanstadielärare. Min man och vän jobbar som det och de undervisar i alla ämnen förutom engelska. Givetvis blir det inte lika mycket jobb om man bara har 1 ämne i 2 klasser? Har man svenska, matematik, no, m.m. krävs det ju planering, rättning osv för så många fler ämnen. Sen tror jag det beror på hur man jobbar som lärare, dvs hur mycket jobb man lägger ner, bryr sig om och vilken klass man har.
Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov