Anonym (***) skrev 2014-06-15 14:35:56 följande:
Frågar igen: Har du jobbat som/ utbildat dig till lärare?
Annars undrar jag vad du menar när du säger att en lärare inte förstår "vardagen".
Menar du att så är fallet och att du själv mycket väl kan bedöma hur det går till i skolan och att lärares arbete inte är verklighetsförankrat, trots att DU inte har arbetat själv som lärare?
Tycker att det är mycket motsägelsefullt!
Undrar också om du kan ge exempel på när lärare har det förspänt och är jävligt bortskämda.
Jag har i ett tidigare inlägg skrivit att jag har en förälder som verkar inom skolväsendet och att jag själv tillhör en annan yrkeskategori där det ställs mycket hårdare krav som jag även tycker att det borde ställas på även lärarkåren.
Oavsett så kan man vara kritisk till ett system och dom som verkar inom det, samma gäller dig när du går till valunan eller i fikarummet har åsikter om och runt politik. Man kan och får ha åsikter kring andra saker än det man själv har som sysselsättning. Sen har jag som resterande skaran av gamla elever sett hur ni arbetar och vad vissa lärare presterar...
Ja vilken kår är den kår som media har tagit plats mest och beklagat sig över sitt löneläge? Sen hur ser er arbetsplats ut, vilka krav på er har ni...går ni under prestationslön och görs det uppföljning på ert arbete...
Många gånger kan en lärare vara verksam i decennier och kontaminera blivande arbetskraft med sitt dåliga sätt att arbeta utan att inte ens bli ifrågasätt varför elever i den klassen eller elever från en viss skola har sämre betyg än andra i samma kommun.
Man måste kunna vara öppen för förnyelse och inte leva i det gamla, jag tycker verkligen att för att lärarna ska få ett brett spektra och god kännedom bör verka ute på arbetsmarknaden innan dom ens får börja lära andra, sen borde det vara en uppföljning på kunskaperna var femte år så att man verkligen är kapabel att verka som lärare...
Nu är jag medveten om att det finns eldsjälar och guldklimpar där ute som sliter som djur där ute, hoppas dom kan förbise det jag skrivit och dom som känner sig träffade kan tänka till lite...
Tycker faktiskt själv här att det blir för mycket avstickare från grundfrågan i ts.