• Anonym (hej)

Lärarnas lyxiga lov

Hej! Syftar egentligen bara på sommarlovet men det blev snyggare med alliteration.
    Jag undrar hur långt sommarlov "era" lärare har? Många här på FL skriver ju om den lyxiga sommaren och hur den väger upp för låg lön (jaja, nu kommer vissa känna sig tvingade att skriva att lärare jobbar 45 h/vecka).

• Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (***) skrev 2014-06-15 09:36:14 följande:
    Oj, vad bitter du är! 
    Du menar väl? Oj vad du är klarsynt!....
    Nej jag är inte bitter...
  • sextiotalist
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-06-15 09:32:15 följande:
    Majoriteten av dom Svenska lärarna har inte varit ute i riktiga arbetslivet, då inte inräknat yrkeslärare...
    Dom saknar helt kompetens och vetenskap hur och vad som händer utanför solans väggar, ja att läsa sig till saker är inte samma sak som att utöva. Systemet är ruttet att en lärare kan vara verksam i en skola hela sitt liv och inte har erfarit hur det verkligen går till ute i vardagen.
    Hur ska man kunna lära ut något som man själv aldrig varit i kontakt med?
    Jo ni har det jävligt förspännt och är jävligt bortskämda och dessutom jävligt gnälliga...

Jo 7 veckor är lyxigt och dessutom obefogat för det ni gör! 
    Du läste inte vad jag skrev innan. De hade inte betalt innan, sedan fick de betalt, men å andra sidan fick de lägre lön varje månad.
    Men du kan göra exakt samma sak, ta tjänsteledigt och ha en lägre lön.
    Min sambo är inte lärare, han har 35 semesterdagar, full övertidsersättning, lediga klämdagar.
  • Fiona M
    Anonym (vanlig) skrev 2014-06-15 09:45:14 följande:
    Fast lärarnas 7 veckor är ju bara sommarlovet och sen tillkommer ledighet vid påsk, sportlov och jul bland annat. För oss andra är de 5 eller 6 veckorna hela året där det går åt en hel del om vi också ska vara lediga vid påsk och jul t ex.  Så att jämföra som du gör går ju inte.

Vi är inte lediga alla dagar eleverna är det till påsk, jul etc (utbildningsdagar), och vi jobbar 45,5h/vecka vilket sen blir kompensationsledighet runt lov (alltså inte semester).
  • Anonym (hej)
    Majoriteten av dom Svenska lärarna har inte varit ute i riktiga arbetslivet, då inte inräknat yrkeslärare...

Dom saknar helt kompetens och vetenskap hur och vad som händer utanför solans väggar, ja att läsa sig till saker är inte samma sak som att utöva. Systemet är ruttet att en lärare kan vara verksam i en skola hela sitt liv och inte har erfarit hur det verkligen går till ute i vardagen.

Hur ska man kunna lära ut något som man själv aldrig varit i kontakt med?

Jo ni har det jävligt förspännt och är jävligt bortskämda och dessutom jävligt gnälliga...

Tja, själv jobbade jag i flera år innan jag blev lärare i ett teoretiskt ämne. På vilket sätt är det relevant i tråden?
  • Anonym (hej)
    Anonym (vanlig) skrev 2014-06-15 09:45:14 följande:
    Fast lärarnas 7 veckor är ju bara sommarlovet och sen tillkommer ledighet vid påsk, sportlov och jul bland annat. För oss andra är de 5 eller 6 veckorna hela året där det går åt en hel del om vi också ska vara lediga vid påsk och jul t ex. 

Så att jämföra som du gör går ju inte.

Jo, utifrån att det som i TS brukar vara just sommarloven som benämns sjukt lyxiga.
  • Anonym (vanlig)
    Fiona M skrev 2014-06-15 09:53:25 följande:

Vi är inte lediga alla dagar eleverna är det till påsk, jul etc (utbildningsdagar), och vi jobbar 45,5h/vecka vilket sen blir kompensationsledighet runt lov (alltså inte semester).
    Ja, det är jag medveten om men kan kan fortfarande inte jämföra på så vis att man hävdar att det inte är någon större skillnad eftersom lärarna har 7 veckor och vi andra 6 för så är det ju inte. Lärarna har 7veckor bara på sommaren och vi andra 6 på hela året.
  • Anonym (hej)

Hur tycker du det borde vara?

Nu finns det ju vissa som inte har ferieanställning utan jobbar "vanligt" med 40 timmar och fem semesterveckor. Borde det vara så för alla? Vilka är vinsterna för skolan och/eller samhället?
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    sextiotalist skrev 2014-06-15 09:48:45 följande:
    Du läste inte vad jag skrev innan. De hade inte betalt innan, sedan fick de betalt, men å andra sidan fick de lägre lön varje månad.
    Men du kan göra exakt samma sak, ta tjänsteledigt och ha en lägre lön.
    Min sambo är inte lärare, han har 35 semesterdagar, full övertidsersättning, lediga klämdagar.
    Jo jag läste...
    Läste även detta inlägg. Fortfarande så ser jag inte realiteten med ledighet och det man gör, så det är i mina ögon fortfarande obefogat att vara ledig så länge. Sen är frågan vad skulle dom göra istället...

Ja praktisera på en riktigt arbetsplats, få känna av hur det är en gång om året, få en allmänbildning om det man introducerar barn och ungdomar på vanliga dagar. Samhället förändras men dom som jobbar i skolan halkar efter ju längre tiden går
  • PrinsessanLeia

Hm, så du anser alltså att lärare bör lägga undan arbete såsom tex rättning av prov till juli. Att lärare arbetar mer under terminerna ich mindre på sommaren handlar ju om att arbetet bör utföras då.

• PrinsessanLeia

Huruvida lärare varit ute i atbetslivet (viljet tydligen inte skolan räknas som ) är irrelevenat. Jäkligt relevant är att skolan läcker kunnig, erfaren och behörig personal till andra typer av arbeten. Det är ett stort preoblem och kostar också en hel del efetersom amn måste mata in nya lärare.

Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov