• Anonym (hej)

Lärarnas lyxiga lov

Hej! Syftar egentligen bara på sommarlovet men det blev snyggare med alliteration.
    Jag undrar hur långt sommarlov "era" lärare har? Många här på FL skriver ju om den lyxiga sommaren och hur den väger upp för låg lön (jaja, nu kommer vissa känna sig tvingade att skriva att lärare jobbar 45 h/vecka).

• Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov
  • Anonym (vanlig)
    Anonym (hej) skrev 2014-06-15 09:59:01 följande:

Jo, utifrån att det som i TS brukar vara just sommarloven som benämns sjukt lyxiga.
    Jag värderar inte om det är lyxigt eller inte men det går fortfarande inte att säga att lärarna inte har så mycket mer semester än oss andra och säga att de har 7 veckor och vi 6 då det inte är korrekt.

Jag vet att lärare inte har hela övriga lov lediga men både sportlov, påsk och jullov finns ju ledigheter även om det inte är hela. jag vet inte hur mycket? Kan det vara 2 veckor till sammanlagt under året kanske? Totalt 9 veckor i så fall.

Vad jag menar är att ska du jämföra så får du ta årets totala ledighet för lärare kontra övriga yrken och inte jämföra lärarnas sommarledighet med övrigas helårsledighet och hävda att det inte skiljer så mycket..

Övriga arbetsvillkor är säkert usla för lärarna men det är en annan fråga.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND
    Anonym (hej) skrev 2014-06-15 09:57:46 följande:

Tja, själv jobbade jag i flera år innan jag blev lärare i ett teoretiskt ämne. På vilket sätt är det relevant i tråden?
    Ja undantag finns alltid, men relevant är det väl när jag listat varför jag tycker att det är för mycket ledigt. Hade varit lite väl tunnt av mig att bara säga att det är lyxigt, jag verkligen klargjorde varför det är lyxigt i mina ögon.

Tycker du att det blev för mycket kritik?
  • Anonym (hej)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-06-15 10:13:35 följande:
    Ja undantag finns alltid, men relevant är det väl när jag listat varför jag tycker att det är för mycket ledigt. Hade varit lite väl tunnt av mig att bara säga att det är lyxigt, jag verkligen klargjorde varför det är lyxigt i mina ögon.

Tycker du att det blev för mycket kritik?

Jag ser inte hur du kopplar det till hur arbetstiden (och därmed ledigheten) ligger.
  • Nape

Det har ju varit uppe för förslag att göra längre, eller tre terminer i skolan. Barn har alldeles för mycket ledigt och skulle behöva mer tid i skolan, enligt förslaget. I så fall skulle förmodligen lärarnas arbetstid ändras för att bättre matcha skolan.

Som det är nu- vad ska lärarna göra? Eleverna är ju lediga? Allt är rättat, det går liksom inte att spara sådant till efter betygssättning.

Vill föräldrar kanske ha föräldramöten och utvecklingssamtal under semestern? Spara kvarsittningar och annat till mitten av juli?

• Anonym (IQ)

Jag förstår inte vad du är avundsjuk på. Vill du arbeta 5 timmar mer per vecka utan kompensation eller vad menar du?

• Anonym (hej)
    Anonym (vanlig) skrev 2014-06-15 10:10:34 följande:
    Jag värderar inte om det är lyxigt eller inte men det går fortfarande inte att säga att lärarna inte har så mycket mer semester än oss andra och säga att de har 7 veckor och vi 6 då det inte är korrekt.

Jag vet att lärare inte har hela övriga lov lediga men både sportlov, påsk och jullov finns ju ledigheter även om det inte är hela. jag vet inte hur mycket? Kan det vara 2 veckor till sammanlagt under året kanske? Totalt 9 veckor i så fall.

Vad jag menar är att ska du jämföra så får du ta årets totala ledighet för lärare kontra övriga yrken och inte jämföra lärarnas sommarledighet med övrigas helårsledighet och hävda att det inte skiljer så mycket..

Övriga arbetsvillkor är säkert usla för lärarna men det är en annan fråga.

De som jobbar dygn får ledigt fem dagar i veckan.

Hur många är avundsjuka på det?
  • Anonym (vanlig)
    Anonym (hej) skrev 2014-06-15 10:40:50 följande:

De som jobbar dygn får ledigt fem dagar i veckan.
    Hur många är avundsjuka på det?
    Inte vet jag, men vad har det med din jämförelse att göra? Det är väl den vi diskuterar eller? 
  • Mrs Green

I min dotters skola har alla lärare 40 timmarsveckor och 5 veckors semester eftersom de även jobbar på fritids och de därför behövs även på sommarfritids.

• Anonym (***)
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-06-15 09:32:15 följande:
    Majoriteten av dom Svenska lärarna har inte varit ute i riktiga arbetslivet, då inte inräknat yrkeslärare... Dom saknar helt kompetens och vetenskap hur och vad som händer utanför solans väggar, ja att läsa sig till saker är inte samma sak som att utöva. Systemet är ruttet att en lärare kan vara verksam i en skola hela sitt liv och inte har erfarit hur det verkligen går till ute i vardagen. Hur ska man kunna lära ut något som man själv aldrig varit i kontakt med? Jo ni har det jävligt förspännt och är jävligt bortskämda och dessutom jävligt gnälliga... Jo 7 veckor är lyxigt och dessutom obefogat för det ni gör! 

Hur mycket erfarenhet har du av skolans värld, vad som görs och hur? kan du ge exempel på vad en lärare inte kan lära ut eftersom att den jobbar i en skola? Kan du ge exempel på när lärare har det förspänt och blir bortskämda? Eller är det sommarlovet du menar då?
Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov