häva bilköp! hjälp fort!!!!
Köpte en bil privat för 30 000kr. Hade med mig polare och vi kolla igenom bilen och den verka bra. Vi skrev papper och jag betalde den. Några dagar senare när jag får registreringsbevis från transportstyrelsen så finns det med en lapp där det står att jag inte får köra med bilen för att det finns en obetald skatt på bilen. Jaha tänker jag och ringer transportstyrelsen för att höra hur jag ska göra....
Har pratat med den förra ägaren och han har sagt att det måste ha blivit ett missförstånd med transportstyrelsen eftersom han betalt skatten. Jag frågade om han kunde betala för annars skulle ärendet gå till kronofogden vilket det nu har gjort. Han har fortfarande inte betalt den jäkla skatten. Han svarar inte när jag försöker kontakta honom....
Saken är den också att i annonsen, som jag sparat på datorn, så har han skrivit att bilen är skattad och besiktigad till årets slut. Detta stämmer inte! Dessutom skulle han hålla försäkringen på den till en viss dag eftersom jag skulle byta till ett annat försäkringsbolag veckan därpå, det sa han var okej men senare visade det sig att den inte varit försäkrad eftersom jag fick betala in en summa pengar för att den varit oförsäkrad.
Kan jag häva mitt köp, jag kommer ju aldrig kunna köra bilen eftersom han inte betalar skatten.... Enligt konsumentköplagen eller liknande? Vad hade ni gjort? Vad ska jag göra?