• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • MiWe
    Lokattis skrev 2014-09-20 09:30:20 följande:

Grattis igen, MiWe! Så härligt! Om jag inte missminner mig så kan de se hjärtat vid ca v 7-8?

Vi berättade tidigt för mina föräldrar (bara ett par dagar efter plusset) men det var för att vi skulle bo hos dem över påsk och jag inte orkade "smuggla" med öl vid påskbordet I efterhand är jag glad att vi berättade så tidigt eftersom min mamma gick bort 2 veckor senare... Hon var sjuk men det var oväntat att det skulle gå så snabbt.

Övrig släkt fick veta i v 9-10. Sedan fick vi ju MA i v12...

Jag antar att man ska göra det som känns bra, berätta när man själv vill.

Tack Lokattis för Grattis och för dina tankar o erfarenheter. :)

Man vill ju liksom berätta för hela världen, men samtidigt är man så otroligt rädd för MA...
  • MiWe
    Speck skrev 2014-09-19 23:23:23 följande:

Jag har provat på fyra olika ställen på vänster sida av magen men det gör ont! Jag har blivit lärd som du, inte nypa hårt, men liksom greppa en bit mage och sticka i.

Jag pratade med kliniken idag pga jag har fortfarande småblödningar sen min mens förra veckan trots att jag börjat med sprutorna (det va fö trol inget att oroa sig för men de gjorde en notering så ska dr få titta på slemhinnan på mån) och då passade jag på att fråga om det där. De sa att det nog bara är nerverna som ligger annorlunda på vä sida och att det inte gjorde nåt om jag tog alla sprutor på höger sida. Skönt att höra!

Jag har för övrigt känt som en fyllnadskänsla i buken idag och haft nästan som mensvärk tofr idag. Äggstockarna reagerar nog på sprutorna!

Den känslan hade jag båda senaste ggr, heja heja! :D
  • Niisan

En annan fråga. Ni som känt av "mensvärk" efter återförandet. Började det när ni började med vagitorierna som t ex lutinus eller började ni känna värk först efter ett par 4 dagar?

• MiWe
    Niisan skrev 2014-09-20 19:59:59 följande:

En annan fråga. Ni som känt av "mensvärk" efter återförandet. Började det när ni började med vagitorierna som t ex lutinus eller började ni känna värk först efter ett par 4 dagar?

Jag blev nog nästan överstimulerad första gången och var "öm" i äggstockarna flera dagar efter ÄP. Sen blödde jag på RD8 då, hoppades på nidblödning men testade negativt. Nu senast kändes det mycket mindre, men det kändes lite som mensvärk, var nog borta redan inom en par dar.
  • Mallan82
    Niisan skrev 2014-09-20 19:59:59 följande:

För mig tog många dagar innan jag kände av ngt, men så verkar jag vara nästan immun mot biverkningar och inte särskilt hormonkänslig... det kan säkert påverka,  så det kan nog variera kraftigt mellan olika personer. 
  • Niisan

Mallan82- Samma här förutom att jag är lättstimulerad. Har knappt känt av något under behandlingen. Det har gått så otroligt lätt.

Jag känner inte av någon mensvärk förutom liknande som vid mens till och från i ländryggen sedan rd 4.

Men du var inte gravid när du började känna värken?

• Mallan82
    Niisan skrev 2014-09-20 20:32:10 följande:

Mallan82- Samma här förutom att jag är lättstimulerad. Har knappt känt av något under behandlingen. Det har gått så otroligt lätt.

Jag känner inte av någon mensvärk förutom liknande som vid mens till och från i ländryggen sedan rd 4.

Men du var inte gravid när du började känna värken?

Nä, det var jag inte tyvärr. Men ska säga att det var inte mycket till värk heller. 
  • Saturnus
    MiWe skrev 2014-09-20 09:22:19 följande:

Tjohooo!!! :D plusset är kvar!! Digitala testet visade "gravid 2-3" och det blev två streck på det vanliga (men det tog längre tid än det digitala, och fortfarande är ena strecket mycket svagare).

Äntligen!

Nu vet vi att vi kan, att det går! Hoppas hoppas att det går hela vägen nu.

4+3 enligt gravidguiden, heeelt galet! :D ?

Någon som vet vilken vecka man får kolla med UL efter hjärtljud? Och hur länge ska man vänta innan man vågar berätta för släkt o vänner?

Håller verkligen tummarna för alla andra här på forumet nu, detta ska bli bebis-hösten med stort B!!!!!!

Stort grattis! Härligt att höra! Önskar dig ett stort lycka till! Håller tummarna :)
  • Speck

Miwe: åh va härligt! Jag fick vul i v 9 (2011 när jag väntade min son), men jag tror man kan se hjärta i v 7 eller så. Berätta när du vill, antingen berättar du på en gång och om något går fel så har du stöd i sorgen, eller så väntar du till efter vul, sannolikheten för mf/ma är mycket mindre efter man sett hjärtat slå i den veckan (har jag hört). Eller så spelar du supersafe och väntar till v 13. Grattis till fröet i magen!

• karro 2014
    Speck skrev 2014-09-20 22:22:25 följande:

Miwe: åh va härligt! Jag fick vul i v 9 (2011 när jag väntade min son), men jag tror man kan se hjärta i v 7 eller så. Berätta när du vill, antingen berättar du på en gång och om något går fel så har du stöd i sorgen, eller så väntar du till efter vul, sannolikheten för mf/ma är mycket mindre efter man sett hjärtat slå i den veckan (har jag hört). Eller så spelar du supersafe och väntar till v 13. Grattis till fröet i magen!

Fast de där med att om man sett ett hjärta slår, de stämmer inte!! De kan se jätte bra ut enligt bm när man är där, o Det kan infalla precis när som, jag var på ul när jag var i v8 o då såg allt jätte bra ut, v 11 gjorde jag ett ul till o då visade sig att fostret dött v9, alltså en vecka efter!!

Man skall inte stirra sig blind för mycket när d gäller sånt, man blir bara så besviken om d skulle hända!!
Svar på tråden IVF hösten 2014