• Anonym (bruden)

Min vän förstör min bröllopslycka!

Jag och min älskade sambo ska säga ja till varandra om drygt två månader. Vi har i drygt ett år sagt att vi ska gifta oss XXdatum och att det är viktigt för oss. Från början planerade vi ett hemligt bröllop med närmsta familj och en lunch typ men vi tänkte om och kör fullt ut. Så vi berättade för alla för två veckor sedan vad som väntas, varav min vän inte kan det datumet (som jag vet att hon inte kan) och blir arg på mig och frågar hur jag kan göra så mot henne och påstår att jag inte värdesätter vänskap osv. Hennes reaktion förstör all min bröllopslycka och så blir jag ännu argare för att jag tar åt mig och "låter" henne förstöra! Hur ska jag hantera detta?!

• Svar på tråden Min vän förstör min bröllopslycka!
  • SupersurasunkSara

Din vän har alltså vetat om detta datum länge? Men det har varit hemligt? Hur går det ihop?

Att hon blir sur är väl för att hon har planerat in annat då hon trott att ingen får komma och nu får alla det iaf och då kan inte hon.

• Anonym (bruden)

Nej, ingen har vetat något, men jag visste att hon inte kan den dagen. Jag har vetat ca 1.5 år att jag ska gifta mig, jag har vetat hennes plan ca 6 mån. Hade vi kört hemligt hade ja inte berättat alls. 

• SupersurasunkSara

Aha. Och den här dagen är viktigare för er än att hon kan vara med? Och det hon har att göra är viktigare för henne än ert bröllop?

Kan förstå att hon känner att ni är taskiga, men har du talat om att ni bestämt datumet redan för 1½ år sen?

• Anonym (bruden)

Ja denna dagen är viktig för oss och har en stark symbol! jag kan ju inte boka om kyrka och smekmånad för en person? Dessutom har min man har tagit semester och allt för detta, resa är bokad osv. dessutom är vi närmare 100 personer, så de är ganska svårt att hitta en dag som passar alla? Det är VÅR bröllopsdag och vi är glada för dem som vill och kan närvara vid den. När jag berättade för henne att vi bestämt datum för längesen blev hon ännu surare för att jag inte sagt något. 

• jenny99

Jag förstår att hon är ledsen.Jag har några nära vänner som står mig nära,de är guld värda.Hade jag bokat bröllop hade jag tagit ett datum som de kan och klart de kan nästan alla datum om de inte har tex resa inbokat.Det är er dag,ni bestämmer.Och ni väljer vilka som ska närvara på er viktiga dag.Eftersom allt är bokat och klart är det lite sent att ändra det,ni gjorde ert val när ni bokade.

• Anonym (bruden)

Hur kan veta 1, 5 år innan vilka som kan och inte?! Dessutom när ursprungsplanen var hemligt bröllop... ja det är en resa hon ska på så svårt för båda att boka om.. men eftersom de är min man jag ska gifta mig med och inte min vän utgår jag från en dag han kan annars är jag rädd för att vi får vänta två år för att få allt att stämma igen...

• Vinterankan

Det hon är sur för är säkert inte att ni har det datumet utan att ni berättar det så sent. Hade ni berättat det tidigare så hade hon säkert bokat resan ett annat datum eller bokat om den. Jag har en vän som gifte sig som en överaskning på en annan fest. Jag planerade att boka en resa precis då och när hon hörde om mina planer så berättade hon direkt att hon planerade att gifta sig då men att det egentligen var hemligt så att jag fick möjlighet att ändra mina planer så att jag kunde vara med.

• Anonym (L)

Jag förstår att hon är sur. Hade ni inte kunnat berätta tidigare för just henne när ni visste att hon planerat in annat den dagen?  Då hade hon säkert ändrat sitt resdatum för att kunna vara med. Är det värt att förlora en god vän för att hålla det hemligt in i det sista? Jag hade blivit fruktansvärt sårad om min vän vetat i ett halvår att jag inte kunde komma

• ica

En barndomskompis gifter sig mitt i min 5-veckors resa. Så jag kunde inte resa hem mitt i allt. Så sen dess har hon inte ens hejat.

• jvs

Sa ni har alltsa gett folk 2½ att boka om sina planer, det ar ju lite snalt kan man tycka speciellt nar det da ar mitt i sommarn och manga har semester vilket ofta innebar att man redan har andra planer.

Svar på tråden Min vän förstör min bröllopslycka!