• Anonym (bruden)

Min vän förstör min bröllopslycka!

Jag och min älskade sambo ska säga ja till varandra om drygt två månader. Vi har i drygt ett år sagt att vi ska gifta oss XXdatum och att det är viktigt för oss. Från början planerade vi ett hemligt bröllop med närmsta familj och en lunch typ men vi tänkte om och kör fullt ut. Så vi berättade för alla för två veckor sedan vad som väntas, varav min vän inte kan det datumet (som jag vet att hon inte kan) och blir arg på mig och frågar hur jag kan göra så mot henne och påstår att jag inte värdesätter vänskap osv. Hennes reaktion förstör all min bröllopslycka och så blir jag ännu argare för att jag tar åt mig och "låter" henne förstöra! Hur ska jag hantera detta?!

• Svar på tråden Min vän förstör min bröllopslycka!
  • Haskel

Jag har ingen som helst förståelse för din "vän". Om nu ert bröllop är så viktigt för henne, så får hon väl prioritera om. Om ni skulle försöka hitta ett datum då samtliga gäster "kan", så skulle ni inte kunna gifta er. Det finns inget datum som alla kan obehindrat.

Vem är bröllopet för/viktigast för. Dig eller din sk. "vän".

• mamaleona

Ö....du visste alltså ex att "Lena skall åka bort 17.7" men slog fast 17.7 som ert bröllopsdatum? menar du så? Nu beror de ju på vad hon har den 17.7, är det en grillfest eller en resa som e betald osv? Hade ju isf kunnat diskutera med henne då du VISSTE att hon ska bort, eller? Såå storskillnad är det väl heller inte gifter man sig 17.7 el 24.7 om man vet att en viktig person faktiskt inte slipper ena dagen?

• Anonym (bruden)

Suck för fl när folk inte kan läsa så jag tar om det! 1. Jag och sambo bokade kyrka för ca 1.5 årsen. Vi valde då ett hemligt bröllop med ev en lunch för föräldrar och syskon. 2. För ca 6 mån fick jag reda på att min vän inte är hemma då men de spelade ingen roll eftersom jag inte tänkt berätta ändå. 3. För ca 1-2 månadsen ångrade vi oss och valde berätta för alla släktingar och bjuda in till fest. Vi har stor släkt så är närmare 100 bjudna. 4. När jag berättade för min vän blev hon sur och påstår att jag inte värdesätter vänskapen... resan min vän ska göra är ett annat bröllop utomlands så hon kan ställa in resan för hon har ingen flygbiljett eller hotell eller så utan bilar och sover hos värdparet i utlandet.. menar ni att vi som brudpar ska utgå från alla andra 100 + deras släkt ifall någon annan gifter sig?

• Levande
    Anonym (bruden) skrev 2014-06-20 21:04:24 följande:

Suck för fl när folk inte kan läsa så jag tar om det! 1. Jag och sambo bokade kyrka för ca 1.5 årsen. Vi valde då ett hemligt bröllop med ev en lunch för föräldrar och syskon. 2. För ca 6 mån fick jag reda på att min vän inte är hemma då men de spelade ingen roll eftersom jag inte tänkt berätta ändå. 3. För ca 1-2 månadsen ångrade vi oss och valde berätta för alla släktingar och bjuda in till fest. Vi har stor släkt så är närmare 100 bjudna. 4. När jag berättade för min vän blev hon sur och påstår att jag inte värdesätter vänskapen... resan min vän ska göra är ett annat bröllop utomlands så hon kan ställa in resan för hon har ingen flygbiljett eller hotell eller så utan bilar och sover hos värdparet i utlandet.. menar ni att vi som brudpar ska utgå från alla andra 100 + deras släkt ifall någon annan gifter sig?

Förstår grejen och förstår både er och henne. Men kanske inte är så kul för henne att helt plötsligt säga till de andra att "när, jag kommer inte på ert bröllop, det dök upp något annat...".  Om hon är väldigt ytligt bekant med dem så kan man förstå på ett sätt att hon kan "förväntas" och även själv vilja avboka det till förmån för att kunna gå på ert. Men antar att det inte är hur ytlig bekantskap som helst? Och det är ju inte riktigt så man gör heller när man väl tackat ja till ett bröllop och inte riktigt schysst kanske...
  • Levande
    Levande skrev 2014-06-20 21:30:02 följande:
    Förstår grejen och förstår både er och henne. Men kanske inte är så kul för henne att helt plötsligt säga till de andra att "när, jag kommer inte på ert bröllop, det dök upp något annat...".  Om hon är väldigt ytligt bekant med dem så kan man förstå på ett sätt att hon kan "förväntas" och även själv vilja avboka det till förmån för att kunna gå på ert. Men antar att det inte är hur ytlig bekantskap som helst? Och det är ju inte riktigt så man gör heller när man väl tackat ja till ett bröllop och inte riktigt schysst kanske...
    Däremot kanske det är lite synd att hon blir så stött när det hela berodde på att ni fick ändrade planer, och det kan man ju faktiskt få... Är det en bästa vän kan man förstås förstå att det inte känns så kul. Och känner hon att hon inte står så nära det andra brudparet men står jättenära dig så kanske hon ska fundera på hur hon ska göra, även om det egentligen kanske inte är så trevligt att boka av det andra..
  • Anonym (??)

Jag kan inte fatta att vissa skriver att TS ska ändra på (som hon förklarar det) ett VIKTIGT datum, detta kanske är deras årsdag eller vad som men det är ett VIKTIGT datum... Äh, TS klart som tusan ni ska gifta er på det bestämda datumet. Klart din vän har "rätt" att bli ledsen över att hon inte kan vara med men ja sånt är livet ibland, man kan inte vara överallt jämt

• Anonym (bruden)

Jag skulle vilja påstå att kompisen står varandra lika nära... klart hon kan vara ledsen att inte vara med, men hin säger saker som att jag inte värdesätter vänskap för jag inte berätta när vi bestände bröllop, det känns konstigt att hob inte "får" vara med och planera... inte en helt normal reaktion enligt mig när det är min man jag ska gifta mig med och inte henne

• Anonym (elle)
    Anonym (bruden) skrev 2014-06-20 22:42:17 följande:

Jag skulle vilja påstå att kompisen står varandra lika nära... klart hon kan vara ledsen att inte vara med, men hin säger saker som att jag inte värdesätter vänskap för jag inte berätta när vi bestände bröllop, det känns konstigt att hob inte "får" vara med och planera... inte en helt normal reaktion enligt mig när det är min man jag ska gifta mig med och inte henne

Hon är bara ledsen över att inte få vara en del av din stora stund. I bästa fall hade hon vetat datumet hela tiden, hjälpt dig välja klänning, och ni hade kanske suttit fnissande över en lunch och bara njutit av planerandet, och kommit varandra nära, delat allt detta. En ganska häftig grej att vara med om. Men nu tappar hon allt detta, nu blir det " i sämsta fall", dvs hon är inte med öht i bilden på varken det ena eller det andra och detta blir givetvis en tung sak att hantera. Blir inte arg på henne för det.
  • Tecum

Det är ert bröllop, självklart ska ni välja det datum som passar er bäst! Din s k vän överreagerar för att hon blev besviken men alla kan inte gå på allt, så är det bara. De försvarar inte att hon anklagar dig för det ena och andra, om vänskapen havererar är det helt hennes fel.

Märkliga människor här som tycker att TS ska sätta sin "vän" framför sin sambo och ändra datum. En partner går alltid före en vän, den som har annan uppfattning bör avstå äktenskap... 

• sextiotalist

Att hon blev ledsen kan jag förstå, det är helt OK, men att bli arg är löjligt.

En av mina närmaste vänner gifte sig tre veckor efter min BF, ja, hon visste att jag skulle ha barn då, dessutom var det barnfritt (inga barn alls, inte ens nyfödda) och 50 mil från henne. Jag tyckte det var tråkigt att jag behövde säga nej, hon tyckte det var tråkigt att jag inte kunde komma, men vi är fortfarande lika nära vänner

• Jennie med ie

Jag förstår om hon blir ledsen för att hon missar ert bröllop, men ser ingen anledning till att vara sur på er för att ni inte ändrar datum. Ibland missar man trevliga saker, tyvärr... Samma åt andra hållet, jag förstår om du blir ledsen över att hon inte kommer på ditt bröllop, men du har ingen anledning att förvänta dig att hon ska boka om sina planer och bli sur om hon inte gör det. Ibland har några man vill dela dagen med förhinder, tyvärr...

• Millicent

Förstår er båda. 

Sen kan jag säga att livet är bra mycket enklare när man inte värderar bröllop så otrooligt högt. Jag hade bokat en lång road trip i USA den sommaren min bästis skulle gifta sig. Hade ingen aning om det när allt bokades och betalades. Gick inte att backa ur så när jag blev bjuden och tillfrågad om jag ville vara bröllopsvittne så var jag tvungen att tacka nej. Hon är fortfarande min allra bästa vän och det känns ibland konstigt att jag inte delade den stunden med henne, när den kommer på tal. Men helt ärligt kommer det nästan aldrig på tal, någon gång pratar de om sitt bröllop för 15 år sedan men inte särskilt ofta. Vi vet ju att vi älskar varandra och har vuxit ihop under våra 25 år som vänner. 

Det är en fin stund och en kul fest. Men man behöver inte göra det till en värdemätare på vänskap. 

"Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." -Albert Einstein
  • Anonym (bruden)
    Anonym (elle) skrev 2014-06-21 11:18:14 följande:

Hon är bara ledsen över att inte få vara en del av din stora stund. I bästa fall hade hon vetat datumet hela tiden, hjälpt dig välja klänning, och ni hade kanske suttit fnissande över en lunch och bara njutit av planerandet, och kommit varandra nära, delat allt detta. En ganska häftig grej att vara med om. Men nu tappar hon allt detta, nu blir det " i sämsta fall", dvs hon är inte med öht i bilden på varken det ena eller det andra och detta blir givetvis en tung sak att hantera. Blir inte arg på henne för det.

jag har bjudit med henne att prova klänning men hon var inte intresserad eftersom "hon inte varit med från början". Och varför ska jag planera mdd henne? De är fortfarande min och min mans dag och ingen annans.... den som vill dela den med oss är härligt välkomna till cermoni och fest som JAG OCH MIN MAN lags upp som vi vill ha det!
  • Anonym (123)

Din man? Är ni redan gifta?

• Anonym (bruden)
    Anonym (123) skrev 2014-06-21 23:05:50 följande:

Din man? Är ni redan gifta?

Nej förlåt för ordvalet, men jag tror de flesta vet att jag menar min BLIVANDE man, sambo, fästman, eller pojkvän om man föredrar det. 
  • ica
    Anonym (??) skrev 2014-06-20 22:04:36 följande:

Jag kan inte fatta att vissa skriver att TS ska ändra på (som hon förklarar det) ett VIKTIGT datum, detta kanske är deras årsdag eller vad som men det är ett VIKTIGT datum... Äh, TS klart som tusan ni ska gifta er på det bestämda datumet. Klart din vän har "rätt" att bli ledsen över att hon inte kan vara med men ja sånt är livet ibland, man kan inte vara överallt jämt

Jag gifte mig också på ett för oss viktigt datum. Men hade ingen som inte tyckte att vi själva skulle få välja dag.
  • Anonym (elle)
    Anonym (bruden) skrev 2014-06-21 15:38:25 följande:
    jag har bjudit med henne att prova klänning men hon var inte intresserad eftersom "hon inte varit med från början". Och varför ska jag planera mdd henne? De är fortfarande min och min mans dag och ingen annans.... den som vill dela den med oss är härligt välkomna till cermoni och fest som JAG OCH MIN MAN lags upp som vi vill ha det!
    Ja varför?? För att just klänningssköp inte brukar vara något man gör med den blivande mannen.
    Du trycker rätt hårt på att det handlar om DIG och din MAN, känns det som att omgivningen inte begriper detta eller? Även om du skulle shoppa med någon väninna så är det såklart er dag.
Svar på tråden Min vän förstör min bröllopslycka!