Hunden hatar barnet?
Hej, har ett väldigt jobbigt problem. Jag har en vinthund, borzoi, på snart 8 år. Börjar med att berätta om hunden. Denna hunden har inte haft något jättebehov av uppmärksamhet, aldrig skällt eller ylat. Han får flera promenader per dag varav minst en är en långpromenad. Vi leker och klappar osv. Han har fått artros och får behandling. Vi har en bebis på 9 månader och vi tror att han hatar henne. När hon gråter tjuter han allt han kan! Allt från små korta tjut till riktigt långa och höga. Han tjuter om han är i ett annat rum med stängda dörrar. Jag blir helt sönderstressad av hunden, så stressad att jag fått problem med magen (gissar på att hunden är orsaken till min förstörda mage). Att säga till fungerar inte, eller att ta honom till ett annat rum, stänga dörren, han tjuter ändå. Han tjuter även ibland när barnet är glad. Hunden har morrat mot barnet några ggr. Barnet får inte "störa" hunden vid vila och mat. Vi bjuder in hunden till att vara med och umgås med barnet, men det vill han oftast inte. Han lägger sig istället och tjurar. Situationen här hemma börjar bli ohållbar. Jag funderar tom på omplacering! Funderar på att lämna bort honom några dagar för att se om jag kommer att må bättre. Jag vill så gärna att dem skall fungera ihop. Låter tom honom bli matad ifrån bordet av vår bebis i hopp om att dem skall bonda. Hunden har alltid varit snäll och aldrig morrat innan. Han är väldigt lydig i övrigt. Kan ha honom lös året om och han jagar inte ens om ett rådjur springer ut framför honom. Han är helt enkelt en fantastisk hund i övrigt. Om jag måste välja så väljer jag självklart mitt barn före, men jag vill helst att det skall fungera. Någon som kan komma med råd? Lägger tråden här men flytta gärna om den har hamnat fel.