• Anonym (Hårig tjej)

    Hårig kvinna = ensam

    Jag är 24 år och har bara varit i ett förhållande för ca 3 år sen som varade bara några månader. Sen dess har jag varken haft sex eller intresserat mig för att hitta någon ny kille.

    Problemet är att jag är hårig. Min mamma lärde mig ganska tidigt att flickor/kvinnor ska raka benen och under armarna och detta tyckte jag var roligt så jag letade fler ställen på kroppen med hår och rakade där också. Det dummaste jag gjort i hela mitt liv för nu har jag en väldigt hårig kropp: armar, benen och låren, mellan brösten och på brösten, en liten mustash på överläppen som jag alltid plockar bort och sminkar över, ordentlig bikinilinje och mellan skinkorna. Sen har jag hår som jag inte kan rå för: hårstrån på hals och haka som jag jämt tar bort med pincett.

    Jag är rädd för att träffa en kille och att han ska göra narr av mig, idag är det ju inte okej för kvinnor att ha hår ens på könet. Dessutom har jag snabbväxande hår och får inflammerade (röda) hårsäckar om jag rakar t.ex låren. Och det blir sticksigt fort (även med epilator, efter inte ens en vecka är det sticksigt och rödprickigt). Det är jättesvårt och ett heltidsjobb att försöka "se normal ut" som alla andra kvinnor att man orkar inte ha något sex-liv/kärleksrelation.


    Någon gång i mitt liv skulle jag vilja ha ett förhållande och få närhet... känns skapligt ensamt och tragiskt att vara ensam hela livet pga hårighet. Känner mig så ledsen. Vad kan jag göra? Permanent hårborttagning i salong har jag inte råd med så det går bort.

    Någon som har samma problem som jag?


     


     

  • Svar på tråden Hårig kvinna = ensam
  • Anonym (tragiskt)

    Tragiskt hur man kan tycka så illa om sig själv som kvinna om man har lite hår på kroppen. Inte konstigt att du fått dåligt självförtroende ts när du hört av din mamma??!! att kvinnor SKA raka benen och under armarna. Inte så bra förebild kan jag tycka där. Jag är också hårig, har hår runt bröstvårtorna, på hakan, baksida lår rätt mycket. Men jag har aldrig brytt mig eller tyckt att det varit konstigt. Ingen av de killar jag haft har brytt sig heller. Och skulle de anmärka om något kan man ju bara kontra med att "ja men du är ju ännu hårigare". Har även hår på fötterna som jag skiter i.

    Sen tycker jag det är skitsnyggt att ha hår på armarna som tjej. Jag har rätt mycket, men min syrra har ännu mer och det är så snyggt, speciellt när man blir lite brun på armarna. Och fjun har väl alla över kroppen? Ne jag tycker den här tråden är rätt tragisk faktiskt. Tycker det är så synd att du och många kvinnor ska ha så dåligt självförtroende.

  • heaa

    Hej! Här är en till som har samma problem och det har tärt på psyket under många år. Men jag har lyckats hitta en sambo som jag även har en liten dotter med. (Jag är 22 och han är 23). Så visst finns det yngre män som accepterar det. Han har själv sagt att han älskar mig för den jag är. Så ge inte upp hoppet! Jag vet att det känns jobbigt, men alla har något komplex med sina kroppar, mer eller mindre.
    Men till slut hittar man någon att dela sitt liv med och då kvittar det vad andra tycker och tänker! Så försök acceptera och älska din kropp, för det är din egen ! Glad

  • cirkusmusen
    Anonym (tragiskt) skrev 2014-08-31 15:22:39 följande:

    Tragiskt hur man kan tycka så illa om sig själv som kvinna om man har lite hår på kroppen. Inte konstigt att du fått dåligt självförtroende ts när du hört av din mamma??!! att kvinnor SKA raka benen och under armarna. Inte så bra förebild kan jag tycka där. Jag är också hårig, har hår runt bröstvårtorna, på hakan, baksida lår rätt mycket. Men jag har aldrig brytt mig eller tyckt att det varit konstigt. Ingen av de killar jag haft har brytt sig heller. Och skulle de anmärka om något kan man ju bara kontra med att "ja men du är ju ännu hårigare". Har även hår på fötterna som jag skiter i.

    Sen tycker jag det är skitsnyggt att ha hår på armarna som tjej. Jag har rätt mycket, men min syrra har ännu mer och det är så snyggt, speciellt när man blir lite brun på armarna. Och fjun har väl alla över kroppen? Ne jag tycker den här tråden är rätt tragisk faktiskt. Tycker det är så synd att du och många kvinnor ska ha så dåligt självförtroende.


    Håller med om att det är synd. Men det som är mycket hår för dig kanske skulle vara lite hår på mig. Det finns människor som verkligen har HUR mycket hår som helst.
  • Anonym (tragiskt)
    cirkusmusen skrev 2014-08-31 15:58:17 följande:
    Håller med om att det är synd. Men det som är mycket hår för dig kanske skulle vara lite hår på mig. Det finns människor som verkligen har HUR mycket hår som helst.
    Kanske det, jag har PCOS och har nog mer hår än de flesta kvinnor. Jag har aldrig haft något problem med min behåring. Är så glad att jag inte hade en mamma som sa att kvinnor SKA raka sig på benen och under armarna, då hade jag nog suttit i samma sits som ts just nu.
  • Anonym

    Hej, säkert många som sagt samma sak. Men du, slappna av! Förstår att det är jobbigt med tanke på normen som råder. Men det finns massor av män, inklusive jag, som älskar det håriga! Jag är helt ärlig när jag säger att det du beskriver låter mycket attraktivt för mig! Jag skulle gå igång direkt om jag träffade en så hårig kvinna!!!

    Nu sitter ju inte allt i håret, man ska ju klicka på andra sätt också förvisso.. :)

  • Anonym (Hårig tjej)
    Anonym (tragiskt) skrev 2014-08-31 15:22:39 följande:

    Tragiskt hur man kan tycka så illa om sig själv som kvinna om man har lite hår på kroppen. Inte konstigt att du fått dåligt självförtroende ts när du hört av din mamma??!! att kvinnor SKA raka benen och under armarna. Inte så bra förebild kan jag tycka där. Jag är också hårig, har hår runt bröstvårtorna, på hakan, baksida lår rätt mycket. Men jag har aldrig brytt mig eller tyckt att det varit konstigt. Ingen av de killar jag haft har brytt sig heller. Och skulle de anmärka om något kan man ju bara kontra med att "ja men du är ju ännu hårigare". Har även hår på fötterna som jag skiter i.

    Sen tycker jag det är skitsnyggt att ha hår på armarna som tjej. Jag har rätt mycket, men min syrra har ännu mer och det är så snyggt, speciellt när man blir lite brun på armarna. Och fjun har väl alla över kroppen? Ne jag tycker den här tråden är rätt tragisk faktiskt. Tycker det är så synd att du och många kvinnor ska ha så dåligt självförtroende.


    Lite ja, men jag har mycket och väldigt mörkt.
    Hade inte min mamma sagt det till mig som barn så hade jag lärt mig det iallafall av samhället. Dessutom fick jag höra redan som barn att jag var äcklig och hårig av andra barn. Det var inte bara min mamma och tror inte hon gjorde någon stor grej av det heller, har bara ett minne av att hon introducerade rakhyveln till mig, att hon skulle ha sagt att man SKA raka sig rakt ut minns jag inte. Hon är den enda jag anförtrott och berättat om min hårighet för nu i vuxen ålder så det sitter ingen ångest gentemot henne att hon skulle tycka det är äckligt med håriga kvinnor.

    Jag tycker inte tråden är tragisk, det är människans jävla ideal som är tragiska. Håriga kvinnor utsätts för näthat (t.ex kvinnan som hade hår under armarna i publiken i Melodifestivalen) och mobbning av människor i hennes omgivning (kanske inte i allas fall men i mitt).

    Minns inte om jag skrivit någon om fjun, men ljust fjun bryr jag mig inte om det har ju alla och syns knappt. Det är mitt mörka hår som bara dyker upp mer och mer över hela kroppen som gör att jag mår dåligt.
  • Anonym (Hårig tjej)
    Anonym skrev 2014-08-31 16:19:29 följande:

    Hej, säkert många som sagt samma sak. Men du, slappna av! Förstår att det är jobbigt med tanke på normen som råder. Men det finns massor av män, inklusive jag, som älskar det håriga! Jag är helt ärlig när jag säger att det du beskriver låter mycket attraktivt för mig! Jag skulle gå igång direkt om jag träffade en så hårig kvinna!!!

    Nu sitter ju inte allt i håret, man ska ju klicka på andra sätt också förvisso.. :)


    Uppskattar din kommentar, tack! :) En man som tycker som du skulle jag vilja möta någon gång i mitt liv.
  • Anonym (Hårig tjej)
    Anonym (tragiskt) skrev 2014-08-31 16:05:14 följande:
    Kanske det, jag har PCOS och har nog mer hår än de flesta kvinnor. Jag har aldrig haft något problem med min behåring. Är så glad att jag inte hade en mamma som sa att kvinnor SKA raka sig på benen och under armarna, då hade jag nog suttit i samma sits som ts just nu.
    Det är ju bra att du inte har något problem med det. Har du heller aldrig blivit retad som barn/tonåring?

    Men lämna min mamma nu, hon är inte problemet. Det är det hårlösa idealet som sagt som jag skrev i tidigare svar, det är inte socialt accepterat för kvinnor att ha hår på bröst etc. Jag har svarta flera cm långa hårstrån på brösten, som en man...
  • Anonym (tragiskt)
    Anonym (Hårig tjej) skrev 2014-08-31 20:09:30 följande:
    Lite ja, men jag har mycket och väldigt mörkt.
    Hade inte min mamma sagt det till mig som barn så hade jag lärt mig det iallafall av samhället. Dessutom fick jag höra redan som barn att jag var äcklig och hårig av andra barn. Det var inte bara min mamma och tror inte hon gjorde någon stor grej av det heller, har bara ett minne av att hon introducerade rakhyveln till mig, att hon skulle ha sagt att man SKA raka sig rakt ut minns jag inte. Hon är den enda jag anförtrott och berättat om min hårighet för nu i vuxen ålder så det sitter ingen ångest gentemot henne att hon skulle tycka det är äckligt med håriga kvinnor.

    Jag tycker inte tråden är tragisk, det är människans jävla ideal som är tragiska. Håriga kvinnor utsätts för näthat (t.ex kvinnan som hade hår under armarna i publiken i Melodifestivalen) och mobbning av människor i hennes omgivning (kanske inte i allas fall men i mitt).

    Minns inte om jag skrivit någon om fjun, men ljust fjun bryr jag mig inte om det har ju alla och syns knappt. Det är mitt mörka hår som bara dyker upp mer och mer över hela kroppen som gör att jag mår dåligt.
    Jag har aldrig varit med om att jag kallats äcklig. Jag tror att du behöver gå till en pyskolog och bearbeta det du vart med om, alternativt byta umgänge. Att ta bort hår på kroppen kommer inte hjälpa, du har inget som helst självförtroende. Javisst är människan ideal tragiskt, men det är enbart DU som VÄLJER att följa detta tragiska ideal.  Jag har knappt varit singel trots min håriga kropp (har PCO) så lär vara lika hårig som du. Killar bryr sig inte om hår, eller ja normala och mogna killar bryr sig inte om hår. Har aldrig varit med om någon kille som tyckt jag varit äcklig. Bryt helt med ditt ex, han låter som en idiot. Han lär iaf vara hårigare än vad du är...
  • Anonym (tragiskt)
    Anonym (Hårig tjej) skrev 2014-08-31 20:14:40 följande:
    Det är ju bra att du inte har något problem med det. Har du heller aldrig blivit retad som barn/tonåring?

    Men lämna min mamma nu, hon är inte problemet. Det är det hårlösa idealet som sagt som jag skrev i tidigare svar, det är inte socialt accepterat för kvinnor att ha hår på bröst etc. Jag har svarta flera cm långa hårstrån på brösten, som en man...
    Det har jag också. Du väljer att följa det ideal som råder, jag väljer att INTE följa det, ser ingen mening med det. Jo jag har blivit retad för allt möjligt som barn/tonåring, vem har inte blivit retad liksom. Men det var då, nu är nu och se till att jobba på din självkänsla så att du trivs med dig själv. Lösningen är inte att spendera en massa pengar på att bli så hårfri som möjligt.
Svar på tråden Hårig kvinna = ensam