• Anonym (!)

    varför är ni så fega???

    Zoja skrev 2014-06-22 23:32:33 följande:

    En operation har alltid eventuella komplikationer, och kostar pengar, tid och resurser. Som hade kunnat gå till de som verkligen behöver den hjälpen och tiden.

    Komplikationerna som kan bli efter ett kejsarsnitt är inte så roliga heller. Ärr på livmodern som kan gå upp i samband med nästa graviditet, blödningar, ökad risk för blodproppar etc. (http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Kejsarsnitt/)

    Personligen tycker jag att det är onödigt att belasta sjukvården med operationer man egentligen inte behöver.


    Oj, du vet inte mycket om livet inte, om kroppen och psyket låter det som. Eller tillhör du Jehovas vittnen eller nåt? Den här tråden kommer nog inte leda någonvart, de flesta här är alldeles för medvetna och moderna för såna snustorra okunniga argument.
  • Anonym (!)
    Zoja skrev 2014-06-23 01:03:37 följande:
    Och vad för "snustorra okunniga" argument kom jag med? Litar du inte på 1177? Det gör jag.
    Dessa:
    Zoja skrev 2014-06-22 23:32:33 följande:

    En operation har alltid eventuella komplikationer, och kostar pengar, tid och resurser. Som hade kunnat gå till de som verkligen behöver den hjälpen och tiden.

    Komplikationerna som kan bli efter ett kejsarsnitt är inte så roliga heller. Ärr på livmodern som kan gå upp i samband med nästa graviditet, blödningar, ökad risk för blodproppar etc. (http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Behandlingar/Kejsarsnitt/)

    Personligen tycker jag att det är onödigt att belasta sjukvården med operationer man egentligen inte behöver.


    Snustorrt och okunnigt. Har du kompetens att bedöma vad dessa kvinnor för hjälp och och resurser? Vad tror du år av psykologisk hjälp för att behandla lidande kostar när trauma uppstått, och kanske återuppstått, efter en påtvingad vf, eventuella efterföljande operationer och inte minst, hur värderar du vad mänskligt lidande är värt?
    Eventuella komplikationer vid ks är mycket ovanliga.

    Vi lever i ett samhälle där vi inte upplever lika mycket smärta som förr. Vi tar värktabletter för det mesta, får bedövning när vi ska sy våra sår. För alla gör inte vf fruktansvärt ont, men många är inte rustade för att hantera den smärtan.

    Otaliga vittnar om att man blir nekad bedövning man blivit lovad, det är inte garanterat att bedövningen tar som den ska om man väl får den, narkosläkare kan vara upptagen som gör att man får plågas i timmar.

    Jag tycker du bör läsa på vilka komplikationer som kan uppstå vid vf. Jag tycker du ska läsa på vad våldtäkt och övergrepp kan göra med en människa och hur en förlossning kan påverkas av tidigare fysiska trauman, och vad det får för konsekvenser när kvinnan kommer hem. Jag tycker du ska beakta vad en påtvingad fl med komplikationer där "övergrepp" är nödvändigt kan göra med en sådan person, vad alla efterkommande gynbesök och operationer kan göra för en redan gynrädd med våldtäkt i bagaget. Begrunda också vad det då kan göra med anknytningen till barnet, den psykiska hälsan, det sociala livet och beslut om att skaffa fler barn.

    Vi kostar alla samhället. Vissa har dyslexi och behöver extra resurser där, som andra väljer bort för ett praktiskt arbete istället. Massor hade överlevt utan antidepressiva men får det ändå skattesubventionerat för att få en dräglig tillvaro.  Vi skattesubventionerar smärtstillande trots att smärtan i sig inte är farlig, vi kommer inte dö pga smärta. Hur mycket tror du det kostar? Vi gör det glatt för att vi i ett modernt samhälle värderar livskvalitet högt och vill minska mänskligt lidande. Varför tänker du inte så när det kommer till att en människa ska sätta en annan människa till världen? Varför är kvinnor inte värda de resurserna och pengarna?
  • Anonym (!)
    Zoja skrev 2014-06-23 10:54:13 följande:
    För det första vill jag säga att jag inte vet vad alla förkortningar du använder betyder, så vill du att jag ska förstå hela din text får du skippa dem.
    vf = Vaginal förlossning
    ks = kejsarsnitt

    Så du menar att du startar en tråd med så dömande attityd utan att överhuvudtaget inte satt dig in i varför kvinnor får kejsarsnitt av humanitära skäl? Jag kan glädja dig med att det inte finns en enda som gör kejsarsnitt av lathet (möjligtvis om man bekostar det privat). Det finns flera trådar om kvinnors fighter med vården för att få snitt, läs dem! Finns en bra dokumentär också på sveriges radio som du säkert kan ha glädje av om du är intresserad av kvinnors "feghet": sverigesradio.se/sida/avsnitt/290820
    Zoja skrev 2014-06-23 10:54:13 följande:
    Varför blandar du in våldtäkter? "En påtvingad fl med komplikationer där "övergrepp" är nödvändigt"? Vem gör övergrepp nödvändigt på vem
    Det händer, när komplikationer uppstår, att mamman vill ha snitt istället för instrumentella interventioner, men inte får detta. Kvinnan hålls fast, benen bänds isär och sugklocka pressas in i vaginan och bebisen dras ut. Detta för att rädda liv, och om det är rätt eller fel hör till en annan diskussion, men det är ett övergrepp. Många är säkert glada att det gjordes när man kommit hem med en bebis vid liv, men det kan ge enorma konsekvenser och svårt trauma. Även för en som inte varit med om våldtäkt/övergrepp kan detta orsaka enormt lidande och något många inte är beredda att riskera.

    Om komplikationer uppstår och flera operationer krävs i efterhand och en person som redan blir deprimerad av ett "vanligt" gynbesök, sedan tvingas till detta, så kan detta upplevas som en upprepning av övergrepp efter övergrepp efter övergrepp. Jag förstår inte hur en normalt empatiskt funtad människa vill utsätta någon för det.

    Många med våldtäkt- eller övergreppsbakgrund får snitt beviljat av humanitära skäl. Jag vet inte hur du tänker om att föda barn, men om man inte gör det själv hemma (som INTE rekommenderas av vården) så behöver man visa upp sitt nakna underliv för främmande människor. Blir det komplikationer ännu fler människor, kanske uppåt tio pers samtidigt om man har otur. Detta kan (behöver inte, men är så för en del) göra att tidigare trauman väcks till liv, både utsattheten, kontrollösheten, nakenheten och smärtan kan orsaka (förutom det fysiska) väldiga reaktioner som får svåra konsekvenser i sitt blivande föräldraskap och den psykiska hälsan.

    "Och det är en onödig risk att ta om man kan föda vaginalt". Om detta är ett argument utan att blanda in ekonomi, tror du inte att varje kvinna är kapabel att göra den bedömningen själv? Till skillnad från vaginal förlossning får den som ska snittas utomordentlig information om allt som kan gå snett och vilka komplikationer som kan uppstå. Dessutom, du vet väl vilka komplikationer som kan uppstå med vaginala förlossningar???
    Zoja skrev 2014-06-23 10:54:13 följande:
    Jag skrev att jag tycker att det är onödigt att belasta sjukvården med problem man egentligen inte behöver åka till en läkare med, att det är onödigt att göra operationer man egentligen inte behöver. Behöver man hjälp med sin dyslexi eller din depression ska man självklart få det, och behöver man ett kejsarsnitt ska man självklart få det också. Det är inte det jag sätter mig emot. Jag sätter mig emot att av lathet välja ett kejsarsnitt eller när någon kan föda vaginalt utan problem väljer kejsarsnitt "bara för att". Det tycker jag är att belasta sjukvården med onödiga operationer.

    Varför tycker du att man ska få hjälp av läkare med sin depression med tex psykolog och antidepressiva, smärtstillande tabletter och andra preparat, men inte med den dödsångest, befogade rädsla för smärta och komplikationer, rädsla för livslånga fysiska och psykiska trauman som kan uppstå vid en förlossning genom att få snitt istället? Vad är skillnaden?

    Dina inlägg visar att du är enormt okunnig i varför människor vill ha snitt utan medicinsk indikation. Antingen det, eller också har du svåra problem med inlevelseförmåga och empati. Det gör mig ledsen. Själv tänker jag föda hemma, med snittkontrakt.
  • Anonym (!)
    Zoja skrev 2014-06-23 12:09:37 följande:
    Om man behöver snitt ska man få snitt. Har man dödsångest kanske man BEHÖVER snitt, eller hur? 

    Det känns som att du har snöat in dig på våldtagna kvinnor och deras problem med förlossning och gynbesök. Så jag säger igen, och hoppas att jag är tydlig nog. Om ett snitt behövs så ska det användas. Det finns olika anledningar till varför ett snitt kan behövas, och bedömer läkaren/barnmorskan att ett snitt behövs så gör det troligtvis det. Jag tror knappast att ungefär hälften av alla som vill ha kejsarsnitt har blivit våldtagna och behöver ett kejsarsnitt på grund av det.

    Sen kan jag knappast tycka att det är ett övergrepp att föda vaginalt om man inte vill det. Det är den naturliga vägen, och alla vet att det troligtvis är så man kommer att föda, i alla fall i Sverige. Det finns en anledning till varför sugklockor används, hade någon tvingat isär en kvinnas ben och använt en sugklocka utan anledning, ja då hade det varit ett övergrepp. Men när det är i syfte att få ut bebisen kan jag knappast tycka att det är ett övergrepp.
    Läs ts igen. Det är INTE lätt idag att få kejsarsnitt idag utan medicinsk indikation, det går inte att få det beviljat pga "lathet".

    Vi kan definiera övergrepp på olika sätt. Jag säger alltså inte att man inte alltid ska avstå från att göra övergrepp, då skulle många liv gå till spillo. Men den diskussionen hör inte hit.

    Jag har inte snöat in mig, det begås tiotusentals våldtäkter varje år i vårt land, det är väldigt många som har varit med om övergrepp. Men som jag skrev, det finns också de utan denna bakgrund som inte är beredda att riskera det fysiska och psykiska trauma en vf eventuellt kan innebära, samt de livslånga skador på underliv, sexuell hälsa och kontinens det kan innebära, eller helt enkelt rädsla för den smärtan det kan innebära. Som jag skrev tidigare har vi olika styrkor och svagheter i vårt samhälle, vissa klarar inte av vf, andra klarar inte av att stava.  Men vi har ju byggt upp vårt samhälle så vi hjälper varandra, tar vara på varandras styrkor och hjälper varandra med våra svagheter. Förutom när det kommer att få välja hur vi föder våra barn, då kommer pekpinnar in så fort man går utanför ramen.
    Jag tycker inte att kvinnor ska skuldbeläggas med skam och skuld för den ekonomiska "belastningen" om de väljer att göra ks. Kvinnor sätter barn till världen, detta bör uppvärderas och hyllas, läggas resurser på.
  • Anonym (!)
    Anonym (Undran) skrev 2014-06-23 14:40:10 följande:

    Något som är intressant är frågan om folk blivit räddare, att vi är ett fegare folk, eller om det på grund av möjligheten att tigga till sig KS utan komplikationer, gjort att folk fått för sig att de är räddare än för femtio år sen.

    Sjukvården går ju framåt så vi borde bli mindre rädda om man ser det kunskapsmässigt.

    Rädslan borde vara konstant procentuellt sett men konstigt nog blir fler och fler hysteriska, deprimerade, får ångest...av något självvalt - att bli gravid.

    Människan håller nog på att sätta käppar i hjulen för sig själv.


    Förr i tiden utsattes vi för smärtor på en helt annan nivå än nu när vi har modern läkekonst för att bota och lindra mänskligt lidande. Därmed har våra trösklar förstås sänkts för vad vi klarar av. Det är väldigt individuellt vad vi klarar av och inte. Kanske kvinnor var rädda förr i tiden också, men bristen på alternativ gjorde att det inte fanns någon återvändo och därmed ignorerades det, eller man kanske inte ens erkände det?

    Nuförtiden är vi väldigt upplysta, vet om hur det går till i omvärlden och vilka alternativ som finns. Vi vet vad som kan gå fel, vilka skador man kan få, vilka konsekvenser och följder det får mm. Ja, det är självvalt att bli gravid, men många gör också abort pga denna rädsla, och jag vet inte om du tycker att det är det mest önskvärda när det finns alternativ (snitt)?
    Standard är dessutom att man inte blir lovad snitt förrän sent i graviditeten när man inte längre har chans att göra abort, vilket jag personligen tycker är ett väldigt fult spel.
    Visst klarar vi mer än vi tror, men med tanke på hur många som blir förlossningsrädda efter de skaffat barn så har vi kanske en övertro på vad folk klarar av när det kommer till förlossningar. Både mentalt och fysisk. För det är väl önskvärt att ge bästa möjliga förutsättningarna för att få börja sitt föräldraskap på ett så bra och tryggt sätt som möjligt? Visst finns det terapi för dem med trauma, men det bästa är väl om traumat inte behöver uppstå.

    Som jag skrev tidigare så föder man inte längre hemma heller med en väl förtrogen person, utan med främmande människor i en främmande miljö i ett väldigt utsatt läge, vilket bara detta kan skapa svåra trauman hos vissa. Det är absolut inte bara smärta som folk är "hysteriska" och har ångest över!

    Förr i tiden kanske man resonerade på samma sätt när man skulle dra ut tänder (utan bedövning). Herregud vilken hysterisk människa, alla måste väl dra ut en tand nån gång!! Det är väl bara att bita ihop människa!
    Men så kom bedövningen och ingen resonerar så längre. Självklart ska vi ha bedövning när vi drar ut våra tänder. Men om vi är rädda för smärtan när vi ska föda barn, då är vi plötsligt hysteriska och konstiga?
  • Anonym (!)
    Eisa skrev 2014-06-23 11:17:57 följande:

    Det är väl ett jävla mirakel att nån törs föda vaginalt överhuvudtaget. På förlossningsprogram skriker kvinnorna som flådda grisar och när man hör förlossningsberättelser låter det "Hade det funnits en nu-dör-jag-knapp så hade jag lätt tryckt på den".

    Naturligtvis vill man inte gå igenom något sådant.


  • Anonym (!)
    Anonym (Undran) skrev 2014-06-23 15:46:51 följande:
    Jag undrade mest vad rädslan beror på. Eftersom den verkar ha ökat.
    (Det med tandvården och bedövningen är ju något vi själva betalar för, om man nu drar upp dem där allt handlar om vad man är villig att betala för. En gång i tiden en flaska whiskey om man hade råd). Är det så att vi skrämmer vi varandra? Läser vi bara om det absolut värsta som hänt folk?. Hjälper vi varandra med våra skrämselhistorier eller förstör vi?

    Om det bästa för kvinnans kropp är KS så borde sjukvården dra det dit, men det gör den inte. Är det för att det fortfarande är för mansdominerande även inom förlossningsvården? Är det ekonomiskt tänk? Är det en dröm om att kvinnor är gjorda för att föda barn? Handlar det bara om barnets bästa (som det brukar talas om) eller ligger det något djupare bakom motståndet till KS?

    Jag finner rädslan intressant. För om den skapas under tidens gång, då borde man kunna fixa det. Den psykologiska biten alltså.

    Jag födde naturligt och jag skulle inte vilja ha varit utan den upplevelsen. Mäktigt att klara av något sånt. Självklart hade jag nog tänkt annorlunda om jag spruckit hela vägen och fått besvär. 

    Där är det synd att man inte kommit längre. Att man inte kan läsa av kvinnans kropp bättre och kunna förutse komplikationer och minska risken genom att föreslå KS för de damer som skulle behöva det. Det är alldeles för många "ojsan då" inom förlossningsvården.
    Ber om ursäkt om jag lät attackerande i förra inlägget. Fick för mig att du var en "motståndare" till snitt. Jag håller med dig fullt i funderingarna.

    Jag tycker nog ändå att det är bra att vi är upplysta, för det innebär ju att problemen lyfts efter alla år av tyst lidande. Vi accepterar inte längre att våra underliv blir "förbrukade" pga barnafödande. Vi kräver mer, och jag hoppas att den här "vågen" av människor som vill ha snitt gör att förlossningsvården får högre kvalitet i framtiden.

    Vad jag hört finns länder redan där kvinnan får välja själv (efter noggrann info), Danmark? Tyskland?

    Personligen är jag inte rädd för smärtan, men har övergreppsbagage och kommer se till att föda hemma i första hand. Om det av någon anledning inte går vill jag ha "snittkontrakt". Hoppas bara det går vägen.
  • Anonym (!)
    Zoja skrev 2014-06-23 16:16:59 följande:
    Jag har sagt att om snitt behövs ska det självklart användas. Anledningen till behovet kan variera, det kan vara stark ångest, eller av medicinska skäl eller något helt annat. Men att välja det bara för att tycker jag är fel. 
    Anonym (!) skrev 2014-06-23 12:29:04 följande:
    Läs ts igen. Det är INTE lätt idag att få kejsarsnitt idag utan medicinsk indikation, det går inte att få det beviljat pga "lathet".

    Vi kan definiera övergrepp på olika sätt. Jag säger alltså inte att man inte alltid ska avstå från att göra övergrepp, då skulle många liv gå till spillo. Men den diskussionen hör inte hit.

    Jag har inte snöat in mig, det begås tiotusentals våldtäkter varje år i vårt land, det är väldigt många som har varit med om övergrepp. Men som jag skrev, det finns också de utan denna bakgrund som inte är beredda att riskera det fysiska och psykiska trauma en vf eventuellt kan innebära, samt de livslånga skador på underliv, sexuell hälsa och kontinens det kan innebära, eller helt enkelt rädsla för den smärtan det kan innebära. Som jag skrev tidigare har vi olika styrkor och svagheter i vårt samhälle, vissa klarar inte av vf, andra klarar inte av att stava.  Men vi har ju byggt upp vårt samhälle så vi hjälper varandra, tar vara på varandras styrkor och hjälper varandra med våra svagheter. Förutom när det kommer att få välja hur vi föder våra barn, då kommer pekpinnar in så fort man går utanför ramen.
    Jag tycker inte att kvinnor ska skuldbeläggas med skam och skuld för den ekonomiska "belastningen" om de väljer att göra ks. Kvinnor sätter barn till världen, detta bör uppvärderas och hyllas, läggas resurser på.
    Nej, jag vet att det i Sverige inte är lätt att få ett kejsarsnitt.

    Om man är rädd för komplikationer av en vaginal förlossning känns det som att man även borde vara rädd för komplikationer av ett kejsarsnitt. Men som sagt, om någon verkligen behöver ett snitt är det jättebra att det finns, men att använda det när personen hade klarat en vanlig förlossning tycker jag är onödigt och fel.
    För det första, du säger emot dig själv, jag förstår inte vad du menar? Tycker du att man ska få snitt av humanitära skäl eller inte?

    För det andra blir de som gör snitt grundligt informerade om att det inte är "bara" att göra en stor bukoperation, det är ingen "lätt" utväg vilket ALLA är medvetna om som får det beviljat.

    För det tredje är det olika typer av komplikationer vi pratar om. Med snitt riskerar man inte i samma grad att få sitt sexliv förstört, inkontinens, eller att behöva göra operationer och blotta sitt underliv för ett stort antal främmande människor om och om igen, att slidmusklerna slits sönder så man inte kan bajsa utan att stoppa in händerna i fittan, att bli sydd utan bedövning, eller den underbara känslan det måste vara att spricka ända till anus.

    Alla är vi beredda att utsätta oss för olika typer av risker. Jag förstår inte hur man kan ta sig bestämmanderätt över vilket som ska gälla för alla.
  • Anonym (!)
    jorasatte2 skrev 2014-06-23 20:25:51 följande:

    Det är visst vanligt med önskesnitt i Sverige, de flesta planerade snitt sker på grund av "human indikation". Själv hade jag världens bästa upplevelse vid förlossningen, även om jag skrek som en gris och ville hoppa ut ur fönstret av smärtan stundtals. Trots detta var det min livs bästa upplevelse och jag hade gjort om det 10 gånger om jag slapp ta hand om bebisarna första tiden.. Där kan vi börja snacka tortyr. 


    Vem argumenterar du med? Ingen har väl påstått att det inte är vanligt, men däremot att det inte är lätt.
    Anonym (finally) skrev 2014-06-23 20:20:13 följande:

    Agrreeee!!

    Man borde åtminstone försöka med första barnet så man vet vad man pratar om.

    /fött 3 barn.


    Du har bara läst ts va?

  • Anonym (!)
    Flygfotogen skrev 2014-06-24 21:37:37 följande:

    Du påstår alltså att ett kejsarsnitt inte gör ont?


    Va? Vem påstår det?
  • Anonym (!)
    Flygfotogen skrev 2014-06-24 21:37:37 följande:

    Du påstår alltså att ett kejsarsnitt inte gör ont?


    Jaha du kanske menar ts? Glad
  • Anonym (!)
    Anonym (ssk) skrev 2014-06-25 10:24:58 följande:
    Jag pratar om smärta som fenomen, alltså att smärta i kroppen indikerar fara. Och det är ingen "fara" i att barnet är på väg ut.
    Och ändå kan smärtan vara traumatiserande. Då är väl "fara" en definitionsfråga kanske.
  • Anonym (!)

    Eller för dem som svimmar av smärtan, eller att den tar så mycket energi att de inte klarar att föda ut bebisen själv, då är väl inte smärtan så positiv längre?

  • Anonym (!)
    Anonym (A) skrev 2014-07-29 09:21:05 följande:

    De farligaste människorna är inte de onda, utan de okunniga.
  • Anonym (!)
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-27 14:38:23 följande:

    Vad ska man förvänta sig för komplikationer som en med förlossningsfobi som blivit nekad snitt? Sitter här nu och känner som att jag väntar på min egen avrättning typ.


    Om jag utgår ifrån att det är fullkomligt kört för dig att få ks så är det bästa du kan göra att vara helt öppen mot personalen. Säg att du blivit nekad mot din vilja och inte vill vara där egentligen. Säg att du har panik och vad du har panik inför (om du vet det), stå på dig om saker som är viktiga för dig även om det är att gå emot strömmen (tex neka rutinundersökningar, bli lämnad mycket ifred eller tvärtom). Var tydlig med hur du avskyr situationen om det är vad du gör. Var tydlig med vad som funkar bättre.

    Viss stress eller nervositet är normalt. Extra stress och ångest kan påverka förlossningsarbetet negativt. Vad är det som mest du har skräck inför, smärtan, skador, utsattheten/nakenheten/övergreppsliknande situationer eller något annat?
  • Anonym (!)
    Anonym (rädd) skrev 2014-08-27 19:26:53 följande:
    Det är flera saker, dels ingrepp som jag uppfattar som våldsamma eller påtvingade t ex sugklocka och verktygen i sig i allmänhet, klipp och hårdhänta grepp som jag hört om att man gör som att med händerna dra isär när man krystar eller att bm trycker och drar i benen eller trycker på buken. Helst vill jag inte ha någon ens undersöka vaginalt men det är väl inte troligt att man slipper. Även saker som mkt folk i rummet är jobbigt.
    Du är inte intresserad av att föda hemma?
  • Anonym (!)
    Anonym (!) skrev 2014-08-27 19:54:56 följande:
    Du är inte intresserad av att föda hemma?
    Med en barnmorska förstås.
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2014-08-27 20:54:30 följande:

    Det finns en kompromiss som heter hemlik förlossning på sjukhus, eller liknande. Jag har fött barn på sjukhus, med en barnmorska från hemförlossningsteamet och inga medicinska ingrepp (även om de fanns nära till hands om behov uppstått.)


    Vi hade också i förväg fått tipset från förlossningsavdelningen att ta med ett vackert tyg hemifrån att hänga över väggen med all medicinsk utrustning, och t o m ta med krukväxter om vi ville, så att rummet inte skulle se ut som ett sjukhusrum. Det gjorde vi inte, men det var ett fint förslag.


    Personalen visste innan vi kom in vad jag var rädd för och var väldigt vänliga och tillmötesgående, dock slapp jag inte helt undan undersökningar så klart men de hölls till ett minimum.


    Även om man blir nekad snitt finns det mycket annat man fortfarande kan planera för och välja själv.


    Vilka undersökningar var det du inte slapp undan? Var det bara barnmorskan från hemförlossningsteamet eller kom det in annan personal också?
Svar på tråden varför är ni så fega???